«می قمرو» اسلام آباد؛ مسجدی فراموش‌شده که جانی دوباره می‌گیرد

بخش «میراث و فرهنگ ملی» اداره باستان شناسی و موزه اعلام کرد که ۸۰ درصد از کار کاوش، پاکسازی و مرمت «می قمرو» واقع در روستای کوچک «باغ جوگیان» در مجاورت اسلام آباد را تکمیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « tribune»، بخش «میراث و فرهنگ ملی» اداره باستان شناسی و موزه اعلام کرد که ۸۰ درصد از کار کاوش، پاکسازی و مرمت «می قمرو» واقع در روستای کوچک «باغ جوگیان» در مجاورت اسلام آباد را تکمیل کرده است.

اعتقاد بر این است که مسجد توسط «می قمرو»، همسر «هاتی خان گکهر»، یکی از فرزندان خاندان گکهر ساخته شده است که در آن زنان موقعیت معتبر و تاثیرگذاری داشتند.

برخی از زنان مانند «می قمرو» و «رانی منگو» در زمینه هنر و معماری شهرت یافتند. آنها همچنین به دلیل کارهای رفاهی مانند حفر چاه، ساختن چاه های پلکانی و سرای کاروانی مشهور بودند.

این مسجد در اوایل قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است و نمونه ای عالی از معماری گکهر را به نمایش می‌گذارد.

این بنا بر روی پلانی مستطیل شکل ساخته شده و دارای سه گنبد است.گنبد جنوبی مسجد فرو ریخته اما دو گنبد دیگر در وضعیت نسبتا خوبی هستند. این بنا به دلیل سه ورودی طاق دارش مورد توجه قرار گرفته است. ورودی مرکزی توسط دو طاق فرورفته احاطه شده است که زیبایی شگفت انگیزی به نمای سازه می بخشد.

در بالای ورودی طاق‌دار، تزئینات آجری زیبایی دیده می‌شود. چنین تزییناتی را نمی توان در جای دیگری یافت و همچنین برای ساخت این مسجد از سنگ‌های زینتی استفاده شده است.

مسجد «می قمرو» در باغ جوگیان در میان بسیاری از بناهای تاریخی مغفول مانده در مجاورت اسلام آباد جلوه نمایی می‌کند.

این مسجد در غرب روستای باغ جوگیان در نزدیکی ساحل راست رودخانه سوان و رو به قلعه بزرگ «فارولا» قرار دارد و منظره ای دیدنی از قلعه را به نمایش می گذارد.

حسیب کیانی، یکی از ساکنان فارولا می‌گوید که روستاییان پولی برای بازسازی مسجد تاریخی خود نداشتند و این وظیفه دولت بود که جلوی تخریب میراث ملی را بگیرد.

بخش‌هایی از دیوار مرزی مسجد از گزند زمان در امان مانده است؛ مرز شمالی هنوز پابرجاست، بقایای دیوارهای جنوبی و شرقی نیز نمایان است، اما از خود مسجد چیز زیادی باقی نمانده است و پوشش گیاهی بر پشت بام و گنبدهای مسجد رشد کرده است.

«شبنم بهار«، مدیر تحقیق و توسعه در دانشگاه بحریه اسلام آباد می گوید: دسترسی به مسجد مشکل اصلی است؛ باید برای گردشگرانی که قصد بازدید از مسجد را دارند، امکانات حمل و نقل وجود داشته باشد.

این مکان دارای پتانسیل توریستی بسیار خوبی است اما فاقد امنیت لازم برای بازدیدکنندگانی است که در حال حاضر نیاز به احتیاط و همراهی محلی بازدید از مسجد را دارند.

کد خبر 1761375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha