دوره امام صادق علیه‌السلام نقطه اوج ترویج فرهنگ مهدویت است

مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی عجل الله تعالی کرمان با بیان اینکه بیشترین فراوانی روایات مهدویت مربوط به دوره امام صادق علیه السلام است؛ گفت: امام صادق علیه السلام خود را خادم تحقق اهداف امام زمان می دانند.

حجت الاسلام محمدعلی افضلی(کرمانی) مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی عجل الله تعالی کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان با موضوع «مهدویت در اندیشه امام صادق علیه السلام» که در آستانه سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری انجام شد؛ ابتدا فراغت دوره صادقین علیهماالسلام در نشر معارف دینی را که نتیجه تغییر خلافت از بنی امیه به بنی عباس بود؛ مورد اشاره قرار داد.

بیشترین فراوانی روایات مهدویت مربوط به دوره امام صادق علیه السلام است

وی یکی از اقدامات مهم امام صادق علیه السلام پس از تبیین اصل امامت و مقام ائمه علیهم السلام را بیان اهداف و غایت کار امامت یعنی موضوع مهدویت عنوان و بیان کرد: در این باره احادیث و روایات فراوانی از ایشان به ما رسیده و در واقع بیشترین فراوانی روایات مهدویت مربوط به دوره امام صادق علیه السلام است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام صادق علیه السلام کرمان در همین رابطه به بیان ویژگی‌های ظهور و صفات منتظران، دوره غیبت امام زمان، وقایع عصر ظهور و... در کلام امام صادق علیه السلام اشاره و اظهار کرد: انتظار؛ موضوع مهمی است که توسط آن حضرت بیان شده و به شبهات مهدویت پاسخ دادند.

وی زمینه سازی برای ظهور امام عصر عجل الله تعالی با هدف کسب آشنایی کافی شیعیان را از دیگر اقدامات مهدوی امام صادق علیه السلام برشمرد و افزود: حتی در موضوع رجعت که روایات کمتری از سایر اهل بیت علیهم السلام داریم، از امام صادق علیه السلام در اختیار است.

شیعه وامدار تلاش‌های امام صادق علیه السلام است

حجت الاسلام افضلی با تصریح به این نکته که شیعه وامدار تلاش‌های امام صادق علیه السلام است و از این رو شیعه جعفری را شیعه ۱۲ امامی می خوانند؛ گفت: آن حضرت شاگردان فروانی تربیت کردند و امروز نیاز است تا مهدویت به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه و این روایات مورد بررسی و تحلیل جامعه دینی قرار بگیرد.

وی با متذکر شدن این نکته که روایات مربوط به امام زمان عجل الله حتی قبل از شکل‌گیری مسئله امامت از زمان خود رسول اکرم نیز مطرح بوده است؛ خاطرنشان کرد: اما امام صادق علیه السلام ابعاد موضوع را نیز بیان کردند و به ترویج فرهنگ مهدویت پرد اختند.

آشکارساختن چهره مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق علیه السلام

مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی عجل الله تعالی کرمان ادامه داد: امام صادق علیه السلام با شناخت دقیق نیاز زمان و با هدف آشکار ساختن چهره مدعیان دروغین مهدویت، به بیان ویژگی های امام مهدی علیه السلام پرداختند لذا بخشی از زمینه سازی ظهور را با این امر انجام دادند و امروز نیز کاری مهمتر از تربیت نسل زمینه ساز ظهور نیست.

وی با اشاره به روایت مشهور امام صادق علیه السلام درباره امام زمان عجل الله تعالی «... لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی؛ اگر دوران او را درک می کردم، همه‌ی زندگی ام را در خدمت به او می گذراندم» تصریح کرد: چون امام مهدی علیه السلام هدف همه انبیا و اولیا و حکومت های دینی طول تاریخ را محقق می کنند، امام صادق علیه السلام خود را خادم تحقق این هدف می‌دانند.

کد خبر 1761488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha