حوزه‌های علمیه منظومه فکری تمدنی امام صادق(ع) را صیانت کنند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستیم، گفت: حوزه‌های علمیه باید به طور ویژه این منظومه را صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه) در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان رقم زدند و جایگاه آن حضرت(ع) کاملا ممتاز و ویژه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) تصریح کرد: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده است که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن دوران فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ما می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

وی با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرازمانی را انجام دادند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در صد سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه انقلابی نباید به چند موضوع محدود باقی بماند بلکه باید پژوهش‌ها به سمت نگاه جامع، اصیل و روش‌مند، با رویکرد تمدنی جدید و سبک زندگی نو و پاسخگوی انفجارهای معرفتی باشد.

وی اضافه کرد: وضع موجود کافی نیست و حوزه باید پاسخگوی مشکلات تمدنی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طلبه جوان باید از امام و مبانی انقلاب الهام بگیرد و برای پایه پژوهش‌های خود از این مبانی استفاده کند، افزود: جلوه‌های انقلاب در عالم روشن است و همه این جلوه‌ها باید در پژوهش‌ها گنجانده شود.

وی افزود: نظام اسلامی نیاز به نرم افزار فکری دارد و باید بتوانیم پاسخ قوی و درخوری به مسائل کشور و شبهات و سوالات بدهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: طلاب جوان باید با تکمیل روش و شیوه علمی خود، در پرتو عقل گرایی با محوریت کتاب و سنت پژوهش‌ها را اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است تا بتواند طلاب را آماده ایفای نقش‌های جدید برای تولید دانش و معرفت باشند.

کد خبر 1761522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha