یک دهه دخترانه‌ در جنوب فارس

ویژه برنامه‌های دهه کرامت با محوریت دختران و اجرای ویژه برنامه‌های متنوع در جنوب استان فارس برنامه‌ریزی شده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| یازده روز ابتدایی ماه ذی‌القعده، معروف به «دهه کرامت»، یک دوره مهم و بسیار معنوی در تقویم اسلامی است.

این دوره، با ولادت دو شخصیت بزرگ اهل بیت(ع) یعنی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) همزمان است که هر دو از فرزندان معصوم امام کاظم(ع) بودند.

حضرت معصومه(س)، دختر گرامی امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع)، یکی از نمونه‌های برجسته تقوا و عفت بوده و با وجود پیچیدگی‌ها و سختی‌های زندگی، به عنوان نمونه‌ای از صبر و تقوا شناخته شده است.

امام رضا(ع) نیز با علم، تقوا و عدالت خود، در دوران خلافت هارون الرشید از تأثیرگذارترین شخصیت‌های آن زمان بوده و از نظر معارف اسلامی به ویژه علم و فضیلت، بی‌نظیر و برتر بود.

این دهه فرصتی مناسب برای ارتباط بیشتر با اهل بیت(ع)، تأمل، توسل و الگوگیری از اعمال و رفتار آن بزرگواران در زندگی و ترویج آن به عنوان یک سبک زندگی ایده آل است. براساس آموزه‌های اسلامی، عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) نقطه عطفی برای رشد و پیشرفت روحی و معنوی افراد است.

به همین دلیل، در این دهه نیکو، تلاش بیشتر برای افزایش عبودیت و تقویت ارتباط با خداوند و اهل‌بیت(ع) توصیه می‌شود.

بچه های مسجد در کانون های فرهنگی هنری  جنوب فارس نیز در راستای دهه کرامت برنامه های ویژه ای را تدارک دیده و پابه‌پای بزرگترها به برگزاری آیین‌های جشن و سرور و تبیین سیره و منش اهل بیت(ع) می پردازند.

یک دهه دخترانه‌ در جنوب فارس

دختران محور برنامه‌های دهه کرامت

الگوپذیری از ائمه اطهار(ع)، از شاخصه های مهمی است که دهه کرامت به دنبال آن است و در همین راستا نیز برنامه ریزی هایی انجام شده که از جمله آن برنامه «بهترین دختر دنیا» است.آنگونه که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس گفته برنامه های متنوعی در ایام دهه کرامت به همت بچه مسجدی ها برگزار می شود که در رأس آن ویژه برنامه های دخترانه است.

پیاده روی مادران همراه دختران از جمله برنامه هایی است که محمدابراهیم اخوت به آن اشاره دارد که البته با برنامه های فرهنگی نیز عجین شده و قرار است با حضور یک هزار نفر از بانوان و اهدای جوایز به شرکت کنندگان برگزار شود.

برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع «حجاب من» و مسابقه حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم ویژه دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی و مادران دیگر برنامه های دهه کرامت در جنوب فارس را تشکیل می دهد.

بهترین دختر دنیا

اخوت تکریم از دختران هم نام «فاطمه» و «معصومه»، پخش بسته فرهنگی، برپایی موکب ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و برگزاری مسابقات آشپزی ویژه بانوان را دیگر برنامه های این ایام عنوان می کند و می گوید: همچنین مسابقه «خود کفایی بچه ها»، «دغدغه مند شن بچه ها» و «حس همکاری بین بچه ها» برنامه های دیگری است که به مناسبت دهه کرامت ویژه دختران در جنوب فارس برگزار می شود.

یک دهه دخترانه‌ در جنوب فارس

همواره تلاش شده تا از سیره و زندگی شهدا، به عنوان یک الگوی ایده آل در جامعه سخن به میان بیاید؛ بدین جهت از ویژگی های بزرگداشت دهه کرامت در کانون های مساجد جنوب فارس، معرفی و شناساندن شهدا به نسل جدید به ویژه دختران است.

الگوپذیری از ائمه اطهار(ع)، از شاخصه های مهمی است که دهه کرامت به دنبال آن است و در همین راستا نیز برنامه ریزی هایی انجام شده که از جمله آن برنامه «بهترین دختر دنیا» است؛ مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس هدف از اجرای این برنامه را شناخت زندگی حضرت معصومه(س) به عنوان دختر نمونه اسلام می داند و عنوان می کند بهترین دختر دنیا با هدف الگوپذیری دختران از زندگی حضرت معصومه(س) صورت می گیرد.

دختران شهدایی

همچنین همواره تلاش شده تا از سیره و زندگی شهدا، به عنوان یک الگوی ایده آل در جامعه سخن به میان بیاید؛ بدین جهت از ویژگی های بزرگداشت دهه کرامت در کانون های مساجد جنوب فارس، معرفی و شناساندن شهدا به نسل جدید به ویژه دختران است؛ آنگونه که اخوت گفته معرفی دختران و زنان شهیده شهرستان و تحقیق و مسابقه در مورد آن بزرگواران و همچنین معرفی دختران قهرمان دوران دفاع مقدس از طریق معرفی کتاب و فیلم های سینمایی و مستند از برنامه هایی است که در راستای معرفی شهدا در دهه کرامت دنبال می شود.

پای کار فقرا

اگرچه بچه مسجدی ها در طول سال پای کار خانواده ها و افراد بی بضاعت هستند اما دهه کرامت فرصت انجام کارهای خیر و نیکو است که بچه ها سعی دارند از آن بی بهره نمانند. اخوت می گوید: تهیه و اهدا سیسمونی به ۵۰ مادر، اهدا جایزه به دانش آموزان دختر بی بضاعت و تهیه ۵۰۰ بسته معیشتی در طرح «چهارشنبه های امام رضایی(ع)» میان خانواده های کم بضاعت از برنامه های نیکوکارانه بچه مسجدی ها در ایام بزرگداشت دهه کرامت است.

یک دهه دخترانه‌ در جنوب فارس

دورهمی‌های دخترانه

اگرچه بچه مسجدی ها در طول سال پای کار خانواده ها و افراد بی بضاعت هستند اما دهه کرامت فرصت انجام کارهای خیر و نیکو است که بچه ها سعی دارند از آن بی بهره نمانند.«دورهمی های دخترانه» عنوان برنامه دیگری است که قرار است در دهه کرامت با حضور پرشور دختران در جنوب فارس برگزار شود؛ این برنامه در راستای معرفی کتاب و بیان شخصیت حضرت معصومه(س) و همچنین دورهمی دخترانه برای بیان صفات یک دختر خوب، دورهمی دخترانه جهت اجرای مسابقه و شعرخوانی و دورهمی دخترانه جهت ایجاد فضای شاد واجرای برنامه های هدفمند در راستای ارزشمند معرفی کردن شخصیت دختر و زن با حضور ویژه بیش از صدها دختر برگزار می شود.

برنامه های فرهنگی، ادبی و هنری نیز دیگر برنامه های بزرگداشت دهه کرامت ویژه دختران است که قرار است با مشارکت بچه مسجدی ها در جنوب استان فارس برگزار شود. آنگونه که اخوت می گوید دورهمی دختران ویژه نونهالان سه تا هفت ساله با محوریت نقاشی و گریم روی صورت، قصه گویی عروسکی، ساخت عروسک با وسایل دور ریختنی، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری دخترانه، مسابقه دلنوشته برای حضرت معصومه(س)، برگزاری مسابقات هنری «ریحانه الرضا(ع)»، برگزاری مسابقه متن ادبی «من یک دختر مسلمان و ایرانی هستم» و ... از جمله این برنامه هاست.

کد خبر 1761821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha