آبزرور: مواضع حمایت گرانه«صادق خان» از غزه عامل پیروزی مجددش در انتخابات شهرداری‌ها شد

روزنامه آبزرور در گزارشی درباره انتخاب مجدد«صادق خان» شهردار لندن نوشت: خان(۵۳ ساله) به دلیل مواضع حمایت گرانه اش از غزه و توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی توانست برای بار سوم شهردار لندن شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه  آبزرور در گزارشی درباره  انتخاب مجدد «صادق خان» شهردار لندن برای سومین دوره، با پیروزی بر «سوزان هال» نامزد حزب محافظه کار، توسط جیمز تاپر تهیه شده است، نوشت: خان (۵۳ ساله) بدون از دست دادن آرای مسلمانان در پایتخت، برای سومین بار پیروز شد. در زمانی که انتخابات محلی در سایر مناطق انگلستان شاهد خسارت آشکار در آرای مسلمانان بود.

در وست میدلندز، «ریچارد پارکر» نامزد حزب کارگر، پس از شکست «اندی استریت» نامزد محافظه کار، در انتخابات شهرداری پیروز شد. اگر رای دهندگان به جای حمایت از نامزد مستقلی که در کمپین انتخاباتی خود را بر غزه متمرکز کرده بود، به او رای می دادند، بدون مشکل پیروز می شد. احمد یعقوب، نامزد مستقل و وکیل مدافع، با ۴۲ هزار و ۹۲۳ رأی در بیرمنگام در جایگاه سوم قرار گرفت، جایی که پارکر به کاهش حمایت حزب کارگر از سال ۲۰۲۱ تاکنون اشاره کرد.

 در مقابل، خان، هال را با ۲۷۵ هزار ۸۲۸ رای شکست داد که اختلاف ۱۱ درصدی وجود داشت.

 خان در سخنرانی خود برای اعلام نتایج، گفت: «ما با یک کمپین بی امان منفی گرایی مواجه شده ایم و من هرگز نمی توانم افتخار کنم،  ما به کسانی که ترس می پراکندند با حقایق پاسخ دادیم، به نفرت با امید و تلاش برای تفرقه با تلاش برای اتحاد پاسخ دادیم.

وی با تشکر از خانواده‌اش، گفت: برخی مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و اعتراضات مقابل منزل ما و تهدیدهای خشم‌انگیز، ترسناک و خلاف واقع بود، من متاسفم که شما را در معرض این مسئله قرار دادم.

 حامیان حزب کارگر نگران از دست دادن حومه لندن در به نفع مخالفان «گسترش محور کاهش آلاینده ها » بودند، اما نظرسنجی YouGov هفته گذشته پیش‌بینی کرد که خان با ۴۷ درصد در مقایسه با ۲۵ درصد برای هال برنده خواهد شد.

پس از شمارش آرا به نظر می رسد که موضوع گسترش محور کاهش آلاینده ها تاثیری در نتیجه نداشته است. خان در دو منطقه که تعداد زیادی از مسلمانان در آن زندگی می کنند، آرای خود را به دست آورد. در مناطق شمال شرقی لندن، از جمله والتهام فارست، خان ۱۲۷ هزار ۴۵۵ رای در مقایسه با ۱۱۱هزار ۳۵۹ رای در سال ۲۰۲۱ به دست آورد. در داخل شهر و شرق آن که شامل تاور هملت و نیوهملت می شود، آرا ۳۰هزار کاهش یافت، اما خان ۱۰ رای اضافی به عنوان انتخاب اول و بیشتر از سال ۲۰۲۱ میلادی به دست آورد.

پیروزی چشمگیر خان با انتظارات بی بی سی و دیگر رسانه ها مبنی بر اینکه رقابت برای شهردار لندن بسیار نزدیک است، در تضاد بود.

تورستن بل، مدیر اجرایی بنیاد رزولوشن، در این باره در پلتفرم ایکس نوشت: خان یکی از اولین مقامات حزب کارگر بود که خواستار آتش‌بس در غزه شد، در حالی که کایر استارمر، رهبر این حزب در ماه اکتبر در مورد حق اسرائیل برای منع آب و برق به غزه  سخن گفت.

در تظاهرات همبستگی در ماه گذشته پلاکاردهایی که تصاویر استارمر و معاونش آنگلا رنر داشت، در دست داشتند. در زیر تصویر استامر عبارت «نسل کشی» و زیر تصویر رنر عبارت«مرگ» نوشته شده بود.

علی میلانی، رئیس شبکه کارگران مسلمان، یکی از اعضای شورای کارگری محلی که در سال ۲۰۲۱ با بوریس جانسون در آکسبریج رقابت کرد، گفت: بسیاری از مسلمانان احساس می‌کنند که نسبت به موضع این حزب در قبال غزه خیانت شده است.

 او گفت: این چیزی است که من ماه‌ها درباره آن هشدار می‌دهم و درباره نظرسنجی یا گمانه‌زنی نیست، بلکه مربوط به رأی‌گیری واقعی است. صادق مسیر خود را تغییر داد و این دلیلی دارد، زیرا او یکی از اولین کسانی بود که خواستار آتش‌بس شد و از تعلیق صادرات تسلیحات تا زمانی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، حمایت می‌کند و به همین دلیل است که  باید کارش را انجام دهد و جایزه انتخاباتی را برای این کار دریافت کند.

وی گفت: متأسفانه و این من را آزار می دهد، مسلمانان معتقدند که حزب کارگر برای زندگی فلسطینی ها و مسلمانان ارزشی قائل نیستند.

طبق برآورد پروفسور ویل جنینگز، از دانشگاه ساوتهمپتون، حزب کارگر در مناطقی که یک پنجم جمعیت شان مسلمان هستند، ۱۷.۹ درصد حمایت خود را از دست دادند. اگرچه حزب کارگر کنترل هشت شورا را که پیش از این از دست داده بود، دوباره به دست گرفت، اما اولدهام را در منچستر بزرگ را از دست داد و نتوانست در آکسفورد، دارون در بلکبرن و برادفورد پیشرفت کند.

در همین حال، ساندر کاتوالا ، مدیر بریتیش فیوچر، گفت: تأثیر آن بر حزب کارگر بیشتر از رای ملی مشهود بود، اما ممکن است اثرات مشابهی در انتخابات سراسری وجود نداشته باشد، برنامه کلی حزب کارگر بسیار خوب پیش می‌رود. نتایج انتخابات محلی در مناطقی که حزب کارگر قوی نیست، یک مزیت است.

 کاتوالا گفت: مسئله فلسطین در میان مسائل سیاست خارجی بسیار برجسته است، اما تشکل و گروه مسلمانان مشخصی  وجود ندارد. مردم در مورد نقش صدای مسلمانان و نحوه رأی دادن به عنوان یک تشکل و گروه اغراق می کنند.

 الیتا آدو در گزارش دیگری گفت :  پیروزی خان راه را برای پیروزی بزرگ حزب کارگر در انتخابات سراسری هموار می کند.

کد خبر 1761889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha