موانع کار قرآنی برای بانوان و کودکان در مسجد

فعال قرآنی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موانع کار قرآنی برای کودکان و نوجوانان در مسجد، گفت: علی‌رغم تلاش برای انس بچه‌ها با مسجد برخی برگزاری کلاس‌های قرآنی به ویژه ورود کودکان و نوجوانان را در مساجد منع می‌کنند.

خبرگزاری شبستان ___یاسوج: سکینه دستاریان، فعال قرآنی در زمینه آموزش و قرائت از سال ۸۹ از همان دوران دبیرستان آموزش قرآن را در زمینه روخوانی و روانخوانی آغاز و از سال ۱۳۹۵ به صورت تخصصی وارد حوزه صوت و لحن شده و هم اکنون نیز این کار ادامه دارد.

فعال قرآنی در زمینه آموزش و قرائت در گفتگو با شبستان به تعداد افراد آموزش دیده در این زمینه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم در زمینه آموزش آماری ارائه کنم چون برای ارگان‌های مختلف از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، کمیته امداد، بسیج مساجد محلات کار می‌کردم شاید بیشتر از ۵۰۰ نفر هم آموزش دیده اند.

وی بخشی از فعالیت‌های خود را در زمینه آموزش به قشر دانش‌آموزی شامل کودکان و نوجوانان دانست و ادامه داد: اوایل ما با مساجد رابطه بسیار خوبی داشتیم و همه کلاس‌های قرآنی ما در مساجد برگزار می‌شد ولی امروزه خدام مساجد به جای اینکه استقبال بیشتری از حضور قرآن آموزان در مساجد داشته باشند متاسفانه برگزاری کلاس‌های قرآنی به ویژه ورود کودکان و نوجوانان را در مساجد منع می‌کنند.

دستاریان یادآور شد: خدام مساجد دلیل آن را ایجاد بی‌نظمی در مسجد یا آسیب رساندن به این مکان معنوی می‌دانند، هرچند بنده مسئولیت آسیب احتمالی در مسجد را بر عهده می‌گیرم، ولی خدام مساجد همکاری لازم را ندارند.

این فعال قرآنی خاطرنشان می کند: دانش آموزانی در مدرسه ابتدایی داشتیم که تلاش شد تا ارتباط آنها با مسجد گرمتر و قوی‌تر شود ولی متاسفانه خادمین مساجد اجازه حضور این افراد را نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه احترام بسیاری برای خادمین مساجد قائل است، ادامه داد: چون خدام جوانی خود را در این مسیر صرف کرده و برخی به سن کهولت رسیدند که شاید شرایط امروز را درک نمی‌کنند و احساس می‌شود که حضور فرزندان و ارتباط در مسجد برای رشد آنها تاثیری ندارد و کاری انجام می‌دهند که مساجد به حاشیه کشیده می‌شود.

دستاریان یادآور شد: منظور از خادمین برخی از اعضای هیئت امنای مساجد هستند که به سن کهولت رسیده‌اند که اگر این موضوع حل شود، حضور در مساجد پررنگ‌تر خواهد شد و نوجوانان و جوانان ارتباط قوی‌تری با مسجد پیدا می‌کنند و در تربیت آنها نیز تاثیرگذار است.

فعال قرآنی در زمینه آموزش و قرائت به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: سازمان‌های مربوطه می‌توانند در این زمینه جهت توجیح چنین افرادی همکاری لازم را داشته باشند؛ ضمن اینکه می‌توان این افراد را بازنشسته و از ظرفیت جوانان دغدغه مند در مساجد استفاده کرد.

وی به چگونگی گرایش خود به سمت قرآن اشاره و افزود: مرحوم پدر من که در آن زمان مدرسه‌ای به شکل امروز وجود نداشت، مکتب قرآنی داشتند و از این طریق مردم را باسواد می‌کردند.

دستاریان ادامه می دهد: مناجات‌ها و قرآن خواندن پدرم را که گوش می‌دادم، به کار قرآنی علاقه مند شدم و پیش استعدادی نیز از دوران دبیرستان در زمینه روخوانی و روانخوانی داشتم، از طرفی هر زمانی که موفقیتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی به دست می‌آوردم مورد تشویق پدر و سایر افراد خانواده قرار می‌گرفتم.

فعال قرآنی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون نیز که در حال فعالیت‌های قرآنی هستم اعضای خانواده مشوق بنده هستند و با فضای قرآنی که در منزل ایجاد می‌شود، احساس آرامش می‌کنیم.

وی به تاثیر پناه بردن به قرآن با توجه به آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان اشاره و افزود: پناه بردن فیزیکی به قرآن به تنهایی ملاک محسوب نمی‌شود، بلکه درک مفاهیم قرآنی و تدبر در آیات و همچنین معانی آیات قرآنی باید به وسیله اساتید و معلمان برای فرزندان به درستی بیان شود .

دستاریان یادآور شد: جوانان ما انسان‌های شایسته‌ای هستند، افرادی هستند که در جبهه و جنگ حضور داشتند و اگر امروز به درستی آموزش داده شوند و راه و مسیر برای آنها تبیین شود، دشمنان نمی‌توانند از فکر آنها سو استفاده کنند.

فعال قرآنی در زمینه آموزش و قرائت تاکید کرد: اگر ما مفاهیم قرآنی را به عنوان مسائل تربیتی که سرشار از معنویت و نکات تربیتی است به درستی به نسل نوجوان و جوان جامعه منتقل کنیم، به اندازه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد که به سمت فرهنگ منحط غربی نروند.

وی با توصیه به نسل نوجوان و جوان جامعه، گفت: نسل نوجوان و جوان جامعه می‌توانند به قرآن و اهل بیت علیهم السلام توسل پیدا کنند و پیرو واقعی ولایت فقیه باشند.

کد خبر 1761933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha