وجود اسناد مربوط به خلیج فارس در آرشیو ملی هند

همزمان با روز ملی خلیج فارس، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز میکروفیلم نور، نشست علمی «بررسی تاریخ، جغرافیای سیاسی و ظرفیت‌های گردشگری خلیج فارس» همراه با برپایی نمایشگاهی از کتاب‌ها، اسناد، عکس‌ها و نقشه‌های تاریخی به میزبانی خانه فرهنگ کشورمان در دهلی‌نو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست با حضور و سخنرانی ایرج الهی، سفیر و فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، قهرمان سلیمانی، مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو، پروفسور انیس الرحمن، استاد گروه مطالعات غرب در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی‌نو، آصف نواز، استادیار مؤسسه مطالعات بین‌المللی دانشگاه همدرد دهلی‌نو و بهزادی، نسخه شناس و پژوهشگر تاریخ از تهران و علیرضا عسکری چاوردی، از دانشگاه شیراز به صورت آنلاین در محل خانه فرهنگ ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

در این نشست علمی، از دهها جلد کتاب حاوی اسناد تاریخی خلیج فارس در آرشیو ملی هند رونمایی شد. در آرشیو ملی هند اسنادی به قدمت تاریخ و به زبان فارسی نگهداری می‌شود. آرشیو ملی هند با نگهداری بیش از ۱.۴ میلیون سند فارسی، یکی از مهم‌ترین مراکز اسناد فارسی در هند به شمار می‌رود. در میان این اسناد، مجموعه اسناد خلیج فارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اطلاعات ارزشمندی را از تاریخ، سیاست و روابط منطقه در دوران حضور بریتانیا ارائه می‌دهد. تعداد اسناد خلیج فارس در آرشیو ملی هند ۳۹۰ هزار فقره است که در قالب ۳۵۰ جلد به صورت چاپ همانند به همراه فهرست اجمالی گردآوری شده است.

در این نشست علمی، ایرج الهی تأکید کرد: هر کس که اندک مطالعه‌ای داشته باشد  انکار نمی‌کند که خلیج فارس در تمامی نقشه‌های جغرافیایی و کتب تاریخ و جغرافیا که بخش قابل توجهی از آنها به زبان عربی نوشته شده به همین نام شناخته می‌شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان گفت: استفاده از ترکیب جعلی خلیج عربی بر خلاف کلیه شواهد و مستندات تاریخی و جغرافیایی و مبتنی بر  انگیزه‌های سیاسی است.

الهی خاطرنشان کرد: اولین بار جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر در پی اختلاف با ایران و در زمینه تاریخی پان عربیسم اصطلاح مجعول خلیج عربی را به کار برد.

وی افزود: امروزه برخی از کشورهای منطقه سعی می‌کنند از این نام جعلی، در اختلافات ارضی و سرزمینی با ایران بر سر برخی جزایر عرب نشین ایرانی سوء استفاده کنند.

الهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر هند در خصوص حذف واژه خلیج فارس و  استفاده از اصطلاح جعلی خلیج عربی، گفت: استفاده و ترویج این اصطلاح جعلی چند سال قبل در برخی اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های هند آغاز شده و سپس به رسانه‌ها نفوذ کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان اظهار کرد: متاسفانه اکنون، حتی مقامات هندی در موافقت نامه های رسمی خود همچون IMEC از خلیج عربی استفاده می‌کنند و در گفتار و نوشتارهای خود از استفاده از واژه خلیج فارس پرهیز می‌کنند.

وجود اسناد مربوط به خلیج فارس در آرشیو ملی هند

وی با تأکید بر نقش مهم پژوهشگران برجسته و اساتید منصف و حقیقت جوی هندی در خنثی کردن چنین اقداماتی که باعث خدشه دار شدن روابط ایران و هند می شود، گفت: خلیج فارس یک حوزه تمدنی محسوب می‌شود و می‌تواند نقطه پیوند کشورهای همسایه باشد.

فرید الدین فرید عصر در سخنان خود، تأکید کرد که این نامگذاری یادآور رشادت‌های مردم ایران در حفاظت از این مرز و بوم و واکنشی به اطلاعات غلط برخی کشورهای عربی و کشورهای غربی برای تحریف نام خلیج فارس است که تلاش کرده‌اند  اسامی دیگری را وارد نقشه‌های جغرافیایی کنند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو به تحقیقات و پژوهش‌های  مورخان در جستجوی نقشه‌های قدیمی تاریخی و اثبات باستانی بودن نام این دریا به عنوان خلیج فارس پرداخت.

آصف نواز در مقاله خود به جاذبه‌های گردشگری منطقه خلیج فارس پرداخت و آمارهای جالبی از نحوه افزایش تعداد گردشگران ارایه کرد.

انیس الرحمن با اشاره به نقش رایزنی فرهنگی در فعال کردن گفت‌وگوی بین  فرهنگ‌ها، گفت: اطلاعات بیشتری درباره صنعت گردشگری ایران باید ارایه شود تا هندیان بیشتری بتوانند به ایران و منطقه خلیج فارس سفر کنند.

عسکری چاوردی نیز مقاله خود با عنوان سکونتگاه‌های روستایی اولیه در حاشیه  خلیج فارس از دوران پیش از تاریخ تا ایران باستان را به صورت مجازی ارائه و بر شکل‌گیری تمدن ایرانی و پارسی در اطراف خلیج فارس پیش ازآنکه هر فرهنگ عربی در آنجا وجود داشته باشد، تأکید کرد.

بهزادی در  مقاله خود که به صورت آنلاین عرضه شد، با اشاره به اسناد تصویری از زبان فارسی که توسط میکروفیلم نور تهیه  شده و در آرشیو ملی هند نگهداری می‌شود و کپی مکاتبات دوره مغول، دوره  کمپانی  هند شرقی و هند مستقل است، گفت: یکی از این اسناد مربوط به حضور کمپانی هند شرقی در خلیج فارس است.

در پایان این برنامه، نسخه خطی مسالک و ممالک اثر محمد بن سعد  نخجوانی و جغرافیا اقالیم با 73 نقشه نسخه خطی اثر شیخ ابی عبدالله محمد بن محمد بن عبدالله که توسط مرکز میکروفیلم نور دهلی نو  چاپ همانند شده رونمایی به عمل آمد.

وجود اسناد مربوط به خلیج فارس در آرشیو ملی هند

کد خبر 1762065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha