درمان ناباروری، پنجره‌ای به سوی جوانی جمعیت

کانون تخصصی خواهران «حضرت زینب کبری(س)» شهرستان میاندوآب درمان ناباروری و مشاوره در مورد سقط جنین را از مهمترین برنامه های کانون خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، تشویق و ترغیب به ازدواج به موقع و آسان، فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و برطرف کردن موانع، بهترین بسترسازی برای افزایش جمعیت است.

موضوع جوانی جمعیت که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در این راستا باید جهادی وارد میدان شد، یکی از موانع افزایش جمعیت مشکل ناباروری است که درمان آن می‌تواند ضمن کمک به این امر به نشاط آفرینی و پایداری خانواده‌ها نیز کمک نماید. عواملی نظیر تأخیر در سن ازدواج، تغییر در سن داشتن فرزند، افزایش استفاده از روش‌های پیشگیری از باروری، آزاد شدن سقط جنین و وضعیت اقتصادی نامطلوب باعث کاهش میزان باروری در کشورهای مختلف شده است.

همیشه یکی از بهانه های اصلی اجتناب از فرزندآوری ترس از فقر و مشقّت های اقتصادی است. منطق اسلام مخالف این توجیه است و خدای متعال، زاد و ولد موجودات را لطف و مرحمت و نشانه‌ای از قدرت بی‌پایان خود در قرآن کریم می‌خواند. برای مثال در آیه ۱۲ سوره نوح می‌خوانیم؛ «وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَاراً؛ ‌و با اعطاء دارائی و فرزندان، شما را کمک می‌کند و یاری می‌دهد و باغ‌های سرسبز و فراوان بهره شما می‌سازد و رودبارهای پر آب در اختیارتان می‌گذارد. ‌»[۶] و همچنین در آیه ۶ سوره اسراء آمده است؛ «ثُم‌َّ رَدَدْنَا لَکُم‌ُ الْکَرَّة‌َ عَلَیْهِم‌ْ وَ أَمْدَدْنَاکُمْ‌ بِأَمْوال‌ٍ وَ بَنِین‌َ وَ جَعَلْنَاکُم‌ْ أَکْثَرَ نَفِیرَاً؛ سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به وسیله دارایی‌ها و فرزندانی کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر(از دشمن) قرار می‌دهیم.»[۷]

محبوب ترین مخلوق نزد خدارسول خدا صلی الله علیه و آله: «وَلَمَوْلُودٌ فِی أُمَّتِی أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْس.» «همانا یک نوزادِ متولد شده در امّتم، از آنچه خورشید بر آن می تابد، نزد من محبوب تر است.

طبق اعلام متخصصین از ۳۷ سالگی میزان باروری زنان پایین می‌آید با این حال شاهدیم بیشتر ازدواج‌ها در سن بالای ۳۵ سالگی صورت می‌گیرد که در نتیجه آن روز به روز بر تعداد افراد نابارور افزوده می شود.

در استان آذربایجان غربی هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری فعالیت می کند که بیش از ۱۰۶ هزار نفر عضو این کانون ها بوده و از هزار و ۴۰۰ کانون فعال در استان ۴۴۰ کانون فرهنگی و هنری اهل سنت، ۷۰۰ کانون آن روستایی. ۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری خواهران هستند که در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۶ کانون فرهنگی و هنری تخصصی خواهران تشکیل شد.

کانون فرهنگی و هنری تخصصی خواهران «حضرت زینب کبری(س)» مسجد نبی شهرستان میاندوآب یکی از کانون های فعال در حوزه بانوان هستند که حوزه جوانی جمعیت و درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین یکی از فعالیت های اصلی این کانون است.

درمان ناباروری، پنجره‌ای به سوی جوانی جمعیت

درمان ناباروری، پنجره‌ای به سوی جوانی جمعیت

پروین موسوی، مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب کبری (س) میاندوآب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه گفت: تعداد اعضای کانون بیش از ۷۰۰ نفر بوده که بیشتر فعالیت های این کانون در حوزه بانوان و دختران است.

وی افزود: باتوجه به اینکه امروزه دشمن دختران و بانوان را هدف خود قرار داده و با ضربه زدن به این قشر به کانون خانواده آسیب می زند و به دنبال آن جامعه نیز صدمه میبیند باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

موسوی با بیان اینکه جوانی جمعیت یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: مسجد از دیرباز محلی برای تبیین مسائل و حل مشکلات مردم بوده و امروزه نیز این کاربرد باید پررنگ تر از سال های قبل باشد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب کبری (س) میاندوآب ادامه داد: اعضای مسجد نبی شهرستان میاندوآب در تمام فعالیت های خود در تلاش هستند که به موضوع جمعیت و جوانی تاکید ویژه داشته باشند و در این راستا حل مشکلات زوج های نابارور یکی از مهمترین فعالیت ها است.

وی گفت: یکی از فعالیت ها این است که ما زوج های نابارور که به دلیل هزینه های زیاد قادر به درمان نیستند به سپاه شهرستان برای گرفتن وام کم بهره معرفی کرده‌ایم و تا به امروز به دو زوج  برای فرزندآوری مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام  تعلق گرفته و  الان این زوج ها دارای فرزند بوده که یکی صاحب دو دختر دو قلو و دیگری هم صاحب یک پسر شده است.

موسوی افزود: حتی ما مادری داشتیم که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم نداشتن مسکن مناسب می خواست فرزند خود را سقط کند که در این راستا نیز کمک کرده و مادر از کار خود صرف نظر کرده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب کبری (س) میاندوآب برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام، تهیه جهیزیه، تهیه و توزیع سبدکالا در مناسبت های مختلف، دیدار با خانواده شهدا، اجرای کلاس‌های فنی و حرفه خیاطی، زبان، ریاضی و کمک های اولیه، آموزش پرورش قارچ، گل سازی، برگزاری کلاس‌های ورزش همچون پیاده روی، آمادگی جسمانی، کاراته و والیبال را از جمله فعالیت های کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب کبری (س) عنوان کرد.

وی ادامه داد: معرفی افراد نیازمند برای درمان به پزشکان خیر، تعمیر ساختمان نیازمندان محله و غیره از جمله دیگر فعالیت های کانون است.

درمان ناباروری، پنجره‌ای به سوی جوانی جمعیت

درمان ناباروری، پنجره‌ای به سوی جوانی جمعیت

گفتنی است؛ در این راستا رویداد جایزه جوانی جمعیت در استان آذربایجان غربی به دبیری ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان برگزار خواهد شد. خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان از جمله محورهای رویداد است و بخش رسانه‌ای رویداد جایزه جوانی جمعیت نیز انتشار اخبار، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید برنامه تلویزیونی، تولید برنامه رادیویی، تولید برنامه شبکه خانگی، تولید اثر سینمایی، انتشار یادداشت و تحلیل در رسانه از جمله بخش ها است.

متقاضیان شرکت در سطح استانی می توانند آثار خود را در وبگاه B۲n.ir/jameyataz و متقاضیان شرکت در سطح ملی در وبگاه www.jameyat.ir ارسال کنند و شرکت همزمان در هر دو سطح رویداد پیشنهاد می گردد و مهلت ارسال آثار و دستاوردها پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری ۱۴۰۳ است.

کد خبر 1762077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha