موافقت حماس با آتش‌بس کامل در غزه/ استقبال عربی و بین المللی از این تصمیم

جنبش مقاومت اسلامی حماس از موافقت با پیشنهاد میانجی گران درباره توافق آتش بس در غزه و جزئیات آن در حالی خبر داد که دولتمردان برخی از کشورها از این موافقت استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در تماس تلفنی  با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر موافقت خود نسبت به پیشنهاد میانجیگران درباره آتش بس در غزه اعلام کرد.

 یکی از رهبران مقاومت فلسطین به المیادین فاش کرد:  میانجی‌گران و جنبش حماس در مورد توافق آتش‌بس به یک معادله جدید دقیق دست یافتند.

وی افزود: معادله جدید منجر به آتش بس می شود و این معضل برطرف شده است.

وی تاکید کرد: حماس انعطاف بسیار بالایی برای دستیابی به توافق از خود نشان داده  است این در حالی است که توپ اکنون در زمین "اسرائیل" است.

«علی برکه» رئیس بخش روابط ملی جنبش حماس در خارج از کشور به المیادین اعلام کرد" حماس با آتش بس دائمی، بازسازی و تبادل اسرا موافقت کرده است.

برکه افزود: میانجی گران تاکید کردند که آتش بس پایدار به معنای توقف دائمی عملیات نظامی و خصمانه اسرائیل است.

وی درباره مراحل توافق گفت: مرحله اول شامل آزادی ۳۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در مقابل هر اسیر اسرائیلی است که مقاومت آزاد می کند.

برکه در خصوص عقب نشینی نیروهای ارتش اشغالگر در حال نفوذ به نوار غزه، تاکید کرد: این توافق شامل خروج آنها در دو مرحله است و خروج کامل از نوار غزه در مرحله دوم انجام می شود

وی  در مورد آوارگان، گفت: توافقنامه بازگشت آنها را بدون قید و شرط و محدودیت مشخص می کند.

برکه تاکید کرد: حماس با این پیشنهاد در حالی موافقت می کند که به نمایندگی از همه جناح های مقاومت که روزانه با آنها مشورت می کند صحبت می کند. حماس در رایزنی و هماهنگی مداوم با جناح ها و محور مقاومت است.

برکه خاطرنشان کرد: نماینده آمریکایی در قطر با پیشنهادی که ما موافقت کردیم، موافقت کرد و آن را به اسرائیل منتقل خواهد کرد که اکنون توپ در زمین آنهاست.

هانی الدالی، کارشناس امور مقاومت گفت: پیشنهاد تصویب شده شامل خروج کامل از نوار غزه، از جمله خط مرکزی در دو مرحله است در این موافقت بر بازگشت آوارگان و توقف کامل درگیری‌ها تاکید شده است.

این موافقت شامل تبادل اسرا نیز بر اساس آنچه از سوی مقاومت فلسطین و جنبش حماس در دو مرحله، کمک به مردم فلسطین، و بازسازی بناهایی که در طول پنج سال توسط اشغالگران ویران شده بود، است.

استقبال بین المللی از پذیرش توافق

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و همتای اماراتی‌اش «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» در تماس تلفنی بر اهمیت از دست ندادن این فرصت برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه تاکید کردند.

این تماس دقایقی پس از اعلام موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌گران مصری و قطری که به مدت یک هفته با هدف رسیدن به توافق انجام شد، صورت گرفت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر خواستار افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در غزه شد تا تراژدی انسانی ملت فلسطین پایان یابد و زندانیان مبادله شوند.

وی تاکید کرد که از نزدیک تحولات مثبت در مذاکرات کنونی برای رسیدن به آتش بس کامل را دنبال می کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز موافقت جنبش حماس با آتش بس استقبال کرد و از کشورهای غربی خواست تا بر اسرائیل فشار بیاورند تا همین اقدام را انجام دهد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: ما از بیانیه حماس مبنی بر پذیرش آتش‌بس بر اساس توصیه‌های ما استقبال می‌کنیم و منتظر همان اقدام از سوی اسرائیل هستیم.

کد خبر 1762087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha