حرم شاهچراغ(ع) میزبان همایش «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی»

حجت الاسلام مهدوی از برگزاری همایش «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی» با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، حجت الاسلام منصور مهدوی، پیرامون همایش «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی» با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری، گفت: این برنامه به مناسبت صدمین سال درگذشت این فقیه مجاهد، به همت تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیمهاالسلام و دانشگاه جهرم، در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می شود.

وی در ادامه به زندگی و شخصیت علامه نجفی لاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شخصیت، افکار و عملکرد علامه سیدعبدالحسین لاری تا حدود زیادی از نظر مردم و نخبگان مهجور مانده است در ابتدا لازم است مقداری درباره این فقیه مجاهد، توضیح داده شود. سیدعبدالحسین لاری در ۲۰ دی ۱۲۲۶ (۳ صفر ۱۲۶۴) در نجف به دنیا آمد. پدرش سیدعبدالله دزفولی نجفی بود و ایشان از سادات شاه رکن الدین دزفول است که در این شهر مقبره دارد. سیدعبدالحسین از ۷ سالگی تحصیلات خود را در نجف شروع کرد و در نهایت از محضر اساتید برجسته ای چون میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو)، شیخ محمدحسین کاظمینی، شیخ لطف الله مازندرانی و شیخ محمد ایروانی و ملاحسینقلی همدانی، فیض برد. در واقع ایشان دو قله فقه (میرزای شیرازی) و عرفان (ملاحسینقلی همدانی) را درک کرد. ملا حسینقلی همدانی می گفت: هر کس درس من می آید یا متقی باشد یا مجاهد. وی در نهایت در سن ۲۲ سالگی از اساتید خود اجازه اجتهاد گرفت.

 این استاد دانشگاه درباره شاگردان و آثار علامه گفت: علامه نجفی لاری شاگردان بسیاری را تربیت کرد که برخی مانند سیدعبدالباقی شیرازی و سیدعبدالمحمد آیت اللهی مرجع تقلید بودند. آثار بسیاری نیز از ایشان به جا مانده از جمله المعارف السلمانی، اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده (درباره سیدالشهدا علیه السلام)؛ تقریرات فقه؛ تعلیقه بر رسائل؛ تعلیقه مکاسب؛ تعلیقه بر ریاض؛ تعلیقه بر جواهر الکلام.

وی اظهار کرد: در سال ۱۲۷۱ و در حالی که سید ۴۵ ساله بود به دلیل تشدید سیاست‌های استعماری انگلیس و ظلم برخی خوانین منطقه، گروهی از مردم لار به همراهی حاج علی لاری به نجف رفته از مرجع اعلای شیعه جناب میرزای شیرازی درخواست می کنند که یک مجتهد را به لار بفرستد تا امورات آنها را سرپرستی کند. پس از مشاوره بسیار، نهایتا از سیدعبدالحسین لاری دعوت می کنند و ایشان نمی پذیرد ولی به دلیل دستور استادش در نهایت راهی لار می شود. حضور جناب سید در ایران همزمان با اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه جهرم ادامه داد: در دوره قاجار، برخی بخش‌های شمال غربی و شرقی کشور طی چند جنگ و با عهدنامه های استعماری گلستان، ترکمنچای و پاریس از کشور جدا شد، ولی پس از آن بدون آنکه جنگی رخ دهد همچنان روند تجزیه کشور ادامه یافت. تا جایی که در عهدنامه آخال، شمال شرق و در عهدنامه گلداسمیت ۱ و ۲ ، بخش‌های مهمی از بلوچستان و سیستان از کشور جدا شد. سال ۱۲۸۵ هجری شمسی، روسیه و انگلیس طی معاهده ۱۹۰۷م. با تقسیم ایران به سه بخش شمالی (زیر نظر روسیه)، جنوب (زیر نظر انگلیس) و مرکز (منطقه بیطرف) زمینه تجزیه چندباره ایران را فراهم می آورند. با توجه به کشف نفت در خوزستان و تلاش انگلیس برای حفظ هند، استعمار انگلیس قصد داشت منطقه جنوب کشور را نیز جدا کند. لذا با تشکیل پلیس جنوب گام مهمی برای اجرای مقاصد استعماری خود برداشت.

 حجت الاسلام مهدوی گفت: سیدعبدالحسین لاری برای مقابله با نقشه های استعماری، فتوای جهاد صادر کرده و چنین می‌نویسد: «بر هر کس و هر جا از فرق مسلمین خارج و داخل، حتی بر نسوان و صبیان و سلطان و فرمانروا و قوام و اعراب ... واجب فوری و عینی است ... جهاد و دفاع این کفار حربی ابالیس انگلیس و اعوان ایشان...». صولت الدوله قشقایی جانانه به ندای سید پاسخ داده و در مقابل استعمار و دنباله های داخلی آنها ایستاد. قهرمانانی چون رئیسعلی دلواری، زائر خضرخان، ناصر دیوان کازرونی و ... نیز به مبارزه و جهاد علیه استعمار انگلیس پرداختند. با آنکه قیام این قهرمانان در مواردی شکست خورد ولی مانع از تجزیه کشور شده و نقشه انگلیس را ناکام گذاشت. گفتنی است سید عبدالحسین لاری بر لزوم بازپس‌گیری مناطق تجزیه شده ایران فتوا داده و همگان را به اجرای آن فرا می خواند.

 وی پیرامون مهمترین اقدامات سید عبدالحسین لاری پس از مهاجرت به ایران گفت:  نخستین اقدام وی، تشکیل حکومت اسلامی بود، سید توانست با ایجاد انسجام داخلی و تشکیل قوای نظامی، برای اولین بار حکومت اسلامی را تشکیل دهد. بر این اساس مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره ایشان می‌فرمایند: «مرحوم سید عبدالحسین لاری پرچم جهاد و مبارزه‌ی با اشغالگران را برافراشت؛ و اولین نمونه‌ی کوچک، ولی پرمعنا از حکومت اسلامی را، در این خطه(فارس و بوشهر) تشکیل داد.» در جای دیگر، معظم لَه می فرمایند: «مرحوم آقا سید عبدالحسین لاری در نوع خودشان، یک روحانی بینظیرند... که من نظیرش را تا زمان خودمان - یعنی تا زمان امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه - واقعاً در هیچ کس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبه‌ی علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت.»

 حجت الاسلام مهدوی، برپایی نماز جمعه را دومین اقدام مهم سید عبدالحسین لاری پس از مهاجرت به ایران عنوان کرد و گفت: از جمله اقدامات مهم ایشان در دوره حکومت خویش، برپایی نماز جمعه بود که بعد از آن نیز همچنان بدان پایبند بودند و سرانجام این عالم ربّانی در روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۰۳،  بعد از نماز جمعه بدرود حیات گفت. ایشان مصداق اَتَم یک عالم انقلابی است که در یک قرن گذشته زندگی کرده است و اگر ما به دنبال حوزه انقلابی هستیم لازم است به تبیین شخصیت این بزرگوار اهتمام ورزیم.

کد خبر 1762100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha