پایگاه امداد و نجات در استان سمنان افزایش می یابد

درخشان با بیان اینکه اکنون ۱۵ پایگاه امداد و نجات در استان سمنان وجود دارد گفت: افزایش این پایگاه‌ها به ۲۰ عدد در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حسین درخشان - مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در جمع خبرنگاران، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) گفت: این استان با برخورداری کوه، جنگل، کویر، مسیر عبور سالانه ۲۰ میلیون زائر و داشتن ۶۵ گسل، از استان‌های حادثه‌خیز محسوب می شود که افزایش شمار پایگاه‌های امداد و نجات به منظور ارتقای خدمات‌رسانی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۵ پایگاه امداد و نجات در استان سمنان وجود دارد که افزایش این پایگاه‌ها به ۲۰ عدد در دستور کار است افزود: جانمایی و مطالعه لازم برای ایجاد پایگاه‌های جدید هلال احمر در استان انجام شده و در انتظار تخصیص زمین برای ساخت این پایگاه‌ها هستیم.

درخشان با اشاره تامین ناوگان آمبولانس و امداد و نجات توسط جمعیت هلال احمر، گفت: تلاش می‌شود بخشی از این تجهیزات به سمنان به عنوان استان خدمت دهنده به ۲۰ میلیون مسافر عبوری تخصیص یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان از تلاش اشاعه خدمات این نهاد در استان خبر داد وگفت: معتقد هستیم که امکانات و تجهیزاتی که باید به هلال احمر استان سمنان داده شود، بر اساس تردد سالانه ۲۰ میلیون نفر و وسعت استان، و نه جمعیت منطقه باشد تا بتوانیم خدمات بهتری را در زمینه امداد و نجات داشته باشیم.

فعالیت بیش از ۹۸۰ نجاتگر تخصصی و آموزش‌دیده در استان سمنان

 درخشان از فعالیت بیش از ۹۸۰ نجاتگر تخصصی و آموزش‌دیده در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و گفت: تمام خدمات این نجاتگران که در مواقع بحرانی به یاری هم‌استانی‌ها می‌آیند، داوطلبانه است.

وی به انجام ۱۸۲۷ عملیات امدادی در یک سال اخیر در مجموعه هلال احمر استان اشاره و بیان کرد: در این عملیات‌ها ۶۸۰ نفر از مصدومان و حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان با اشاره به انجام ۳۵۰ عملیات فنی در قالب این ماموریت‌های امدادی، اظهار کرد: عملیات نجات فنی به عملیاتی اطلاق می‌شود که به واسطه شدت بالای سانحه به تجهیزات فنی مانند برش، برای نجات حادثه‌دیدگان نیاز است که این آمار گویای شدت بالای حوادث در این استان است.

وی  از تلاش برای به‌روزرسانی آموزش‌ها در جمعیت امدادگر استان خبر داد و یادآوری کرد: در یک سال اخیر ۱۷ مانور با هدف افزایش آمادگی امدادگران و اقشار مختلف در شهرستان‌های هشت‌گانه استان برگزار شده است.

درخشان با بیان اینکه هلال احمر استان علاوه بر حوادث درون‌استانی به‌عنوان استان معین و پشتیبان در دیگر استان‌ها نیز فعالیت دارد، افزود: به‌تازگی در حادثه سیل در استان سیستان و بلوچستان، تعدادی از امدادگران، تجهیزات و اقلام غذایی به این استان حادثه‌دیده ارسال شد. علاوه بر این، جمعیت هلال احمر استان در برخی حوادث بین‌المللی مانند زلزله سال قبل ترکیه، اقلام امدادی ارسال کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان از افزایش فعالیت داوطلبان هلال احمر در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۸۰۰ سبد معیشتی به ارزش بیش از سه میلیارد تومان بین نیازمندان توزیع شد. علاوه بر این، در یک سال اخیر بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان خدمات حمایتی از طریق جمعیت هلال احمر ارائه شده است.

وی با بیان اینکه ۲۴۴ پزشک داوطلب با هلال احمر استانهمکاری دارند افزود: در مجموع بیش از ۴۰۰۰ نفر داوطلب با جمعیت هلال احمر در استان همکاری دارند.

درخشان از سازمان جوانان به‌عنوان یکی از بخش‌های فعال در هلال احمر استان خبر داد و گفت: در این سازمان از کودکان پنج و شش ساله در پیش‌دبستانی‌ها تا جوانان ۳۵ ساله در قالب طرح‌های مختلف خدمات ارائه می‌شود.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان آموزش نوع‌دوستی و آشنایی با حقوق بشر از جمله خدمات این بخش است که تلاش می‌شود در پیش‌دبستانی‌ها و مدارس استان ارائه شود تا این مفاهیم از همان بچگی در فرزندان ما نهادینه شود. ضمن اینکه در مدارس نیز خدمات آموزشی متعددی ارائه می‌شود.

وی از فعالیت ۵۰۰ نفر در قالب سازمان جوانان هلال احمر استان خبر داد و بیان کرد: اعضای سازمان جوانان استان در طرح نوروزی هر سال خدمات متعددی به مسافران و زوار ارائه می‌دهند.

درخشان با اشاره به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب طرح ۲۰۲۰ اظهار کرد: مشارکت در طرح کاشت نهال از دیگر خدمات سازمان جوانان استان است که در آن، افزون بر ۱۵۰ هزار اصله نهال در شهرستان‌های مختلف استان کاشته شد.

درخشان در پاسخ به سوالی درباره جمعیت داوطلبانی که با هلال احمر در سراسر استان سمنان همراه می‌کنند، تاکید کرد: ۹۸۰ نجات‌گر داوطلب در مواقع بحرانی و بروز حوادث به کمک هلال احمر می‌آیند همچنین این افراد دوره‌های لازم را دیده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در ادامه با بیان اینکه این نهاد ۱۰ مرکز تجهیزات و خدمات پزشکی در استان دارد، گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر از تجهیزات این مراکز در سراسر استان سمنان بهره مند شدند.

وی گفت: این مراکز تجهیزات مورد نیاز بیماران نیازمند را به آنها به صورت امانت می‌دهد تا از آنها استفاده کنند از جمله این موارد می‌توان به کپسول اکسیژن، ویلچر و … اشاره کرد.

درخشان به اقدامات بشر دوستانه و حمایتی هلال احمر استان سمنان به خصوص خانه‌های هلال اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر سه‌هزار و ۸۰۰ سبد معیشتی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال در بین نیازمندان نقاط کم برخوردار استان توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان افزود: در یک سال اخیر همچنین ۱۲۰ میلیارد ریال خدمات بهداشتی و پزشکی و … به نیازمندان استان سمنان از سوی جمعیت هلال احمر ارائه شده که این خدمات بسته به نیاز جامعه هدف متفاوت هستند.

وی گفت: تعداد تصادفات و حوادث نوروز ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش ۲۴ درصدی برخوردار بوده اما باید در زمینه کاهش شدت حوادث نیز اقدامات فرهنگ ساز خوبی صورت گیرد.

اجرای روزانه هفت عملیات توسط امدادگران سمنان

درخشان اظهار کرد: از هفته هلال احمر ۱۴۰۲ تا کنون به طور میانگین هفت عملیات در روز توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر سمنان انجام و ۶۸۰ مصدوم به مرکز درمانی منتقل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان  با اشاره به اینکه متناسب با نوع و شدت حادثه ۳۵۰ عملیات امداد فنی طی یک سال گذشته توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر سمنان انجام شد، گفت: بیشترین حوادثی که هلال احمر در یکسال گذشته خدمت‌رسانی کرد به ترتیب در بخش جاده‌ای با فراوانی۹۷۰ مورد و سپس امدادرسانی به دلیل شرایط نامساعدجوی و اقلیمی و عملیات امداد کوهستان بود.

وی درخاتمه به برنامه‌های هفته هلال احمر در استان اشارهداشت وبیان کرد: برپایی رژه خودرویی امدادگران، غبارروبی گلزار شهدا، ارائه خدمات حوزه سلامت در حاشیه نماز جمعه این هفته، ارائه آموزش‌های همگانی، افتتاح پایگاه امدادی جنگل ابر، گردهمایی امدادگران، داوطلبان و اعضای سازمان جوانان، تجلیل از امدادگران و داوطلبان برتر، صعود تیم واکنش سریع هلال احمر به قله شاهوار و ... از جمله برنامه‌های هفته هلال احمر در استان سمنان است.

کد خبر 1762192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha