اهدای آثار نفیس ایرانی به دانشگاه اسلامی مسکو

در دیدار رایزن فرهنگی ایران در روسیه با رئیس دانشگاه اسلامی مسکو و معاون شورای مفتیان این کشور، آثار هنری نفیس ایرانی به موزه دانشگاه اسلامی مسکو اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه با شیخ دمیر محی‌الدینف، رئیس دانشگاه اسلامی مسکو و معاون شورای مفتیان این کشور، آثار هنری نفیس ایرانی که به مناسبت گرامیداشت دویستمین سالگرد ملاحسین فیض‌خانف، اندیشمند مسلمان روس از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه شده است به موزه دانشگاه اسلامی مسکو اهدا شد.

احمدوند با اشاره به خدمات علمی ملاحسین فیض‌خانف گفت: ارج نهادن به مقام این اندیشمند مسلمان روس، پاسداشت خدمات بزرگانی است که در طول تاریخ به احیاء فرهنگ و تمدن اسلامی اهتمام داشته‌اند.

وی به سوابق همکاری‌های مستمر اداره دینی مسلمانان روسیه با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای همکاری ما گرامیداشت حکما و دانشمندان مسلمانی است که سهم بسزایی در نزدیکی ایران و روسیه برعهده داشته‌اند.

شیخ دمیر محی‌الدینف نیز ضمن تشکر از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه به خاطر اهدای آثار نفیس به موزه دانشگاه اسلامی مسکو گفت: علاوه بر اینکه روح فیض‌خانف از این اقدام ارزشمند خرسند خواهد بود، اثر این کار در ذهن و قلب ما و در راستای تحکیم برادری باقی خواهد ماند.

وی همچنین، خواستار کمک به ترجمه آثار فارسی دانشمند روس ملاحسین فیض‌خانف به زبان روسی شد.

رئیس دانشگاه اسلامی مسکو ادامه داد: بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان روسیه در پاییز ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد و خرسند خواهیم شد همانند سال‌های گذشته در برپایی این رویداد با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشیم.

ملاحسین فیض‌خانف از علمای فقید تاتارستان، متکلم، مورخ و شرق‌شناس شهیر روس، نقش مهمی در توسعه فرهنگ معنوی جامعه مسلمانان در نیمه دوم قرن نوزدهم ایفا کرده، مورد تکریم مسلمانان روس و در رشته‌های مختلف صاحب آثار متعدد از جمله به زبان فارسی است.

شایان ذکر است، در پایان این دیدار یک تابلو فرش از تصویر اندیشمند روس و تابلوی خوشنویسی و تذهیب نام وی اثر یکی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران که به همت اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه شده است به موزه دانشگاه اسلامی مسکو اهدا شد.

کد خبر 1762226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha