شهرک تخصص گوهرسنگ در مرز ماهیرود ایجاد شود

شریعتی فر گفت: کشور افغانستان جایگاه ویژه ای در حوزه گوهرسنگ دارد لذا ما شهرک تخصصی گوهرسنگ را باید در مرز ماهیرود ایجاد کنیم تا جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه گوهرسنگ ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مجتبی شریعتی‌فر در برنامه رادیو خاوران افزود: از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در تهران برگزار شد و خراسان جنوبی در دو زنجیره زرشک و گوهرسنگ در این نمایشگاه، حضوری فعال داشت.

شریعتی فر با اشاره به اینکه ۲۱ هیئت تجاری خارجی از کشورهای پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان، کامرون، چین، آفریقای جنوبی از غرفه خراسان جنوبی بازدید کردند، افزود: ۸۴ کشور خارجی در این رویداد شرکت کرده بودند که حداکثر تلاش ما ارائه توانمندی ها و محصولات مزیت دار استان بود.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد درخواست ها در حوزه محصولات مزیت دار استان همانند زرشک، زعفران و عناب بود، ادامه داد: ۲۵ درصد درخواست های هیئت های خارجی و تجار در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین درخواست هایی را تجار در زمینه مصالح ساختمانی و مواد معدنی از استان خراسان جنوبی ارائه کردند.

شریعتی فر از انعقاد هفت تفاهم نامه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: خروجی تمامی تفاهم نامه به زنجیره ارزش راهبردی استان بر می گردد.

وی گفت: شورای ملی زنجیره های ارزش راهبردی استان ها شکل گرفته و ذیل این شوراها، گروه کاری زنجیره های ارزش راهبردی در خراسان جنوبی هم آغاز به کار کرد و در نتیجه دو محصول زرشک و گوهرسنگ به عنوان زنجیره ارزش راهبردی این استان تعریف شد.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: باید فرآوری و صادرات محصولات را مد نظر داشته باشیم، در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ما صادرات محصولات را دنبال کردیم.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ۱۰ زنجیره ارزش منتخب در کشور داریم که  راهبر ارزش گوهر سنگ خراسان جنوبی به عنوان راهبر زنجیره ارزش منتخب در کشور معرفی شد.

شریعتی‌فر تصریح کرد: درآمدزایی و زنجیره ارزش گوهر سنگ ها بسیار زیاد زیاد است و امروزه در جهان گردش مالی گوهرسنگ ها ۲۵ میلیارد دلار است و  صنعت جواهرات هم ۹۱۸ میلیارد دلار هم تراکنش مالی دارد که برابری با نفت دارد.

وی با بیان اینکه در کشور سهم ناچیزی از گوهرسنگ ها داریم، گفت: پایلوت این مهم خراسان جنوبی است و امیدواریم به نظام مسائل آن رسیدگی و دستاوردهایی را داشته باشیم.

وی از تدوین دو برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله برای توسعه گوهرسنگ ها در استان خبر داد و افزود: امیدواریم جمهوری اسلامی بتواند جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه صادرات گوهر سنگ باشد.

شریعتی‌فر با تاکید بر اینکه از حضور نهادهای توسعه ای در زنجیره های ارزش همانند ایمیدرو، بنیاد برکت و بنیاد علوی باید استفاده کرد، یادآور شد: کشور افغانستان جایگاه ویژه ای در حوزه گوهرسنگ دارد لذا ما شهرک تخصصی گوهرسنگ را در مرز ماهیرود ایجاد خواهیم کرد.

کد خبر 1762270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha