چگونه با زیارت حضرت معصومه(س)، بهشت واجب می‌شود!؟

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، به این سوال که چگونه با زیارت حرم حضرت معصومه(س)، بهشت بر انسان واجب می شود!؟ پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت به اهمیت جایگاه حضرت معصومه(س) و زیارت آن حضرت در میان ائمه(ع) پرداخت و گفت: از سه معصوم چهار حدیث در زیارت خصوص حضرت معصومه(س) روایت شده است.

مفسر ومترجم قرآن کریم، با اشاره به این احادیث گفت: امام صادق می فرماید:صادق (ع): "فمن زارها وجبت له الجنة"، امام رضا (ع) نیز می فرماید: "من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة"(بحار/ ج ۷۵ ص ۲۱۶ و ج ۹۹ ص ۲۶۵) ، همچنین از امام جواد (ع) نیز نقل شده است: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمّ فَلَهُ الجَنَّه» (کامل الزیارات ص ۹۷۳؛ «عیون الاخبار» ج ۲، ص ۲۷۱)، امام صادق نیز در جای دیگری می فرماید: «اِنَّ زیارَتَها تُعادِلُ الْجَنَّةَ» (تاریخ قم/ص۲۱۴).

چگونه با زیارت حرم حضرت معصومه(س)، بهشت بر انسان واجب می شود!؟

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه در این چهار حدیث کلمه«جَنَّةَ» مشترک است در پاسخ به این سوال که آیا با زیارت کردن و یا خواندن یک زیارت نامه بهشت بر کسی واجب می شود گفت: این موضوع به جهت تفضّل الهی است، و این ثواب زیاد و بهشت از باب فضل و بخشش افراد است نه استحقاق افراد؛ درواقع بخشنده بزرگ است که بابت یک کار کوچک، این چنین تفضل می کند.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: دوم از باب بیان مقتضی است نه علت تامه، یعنی اگر فرد زیارت برود و مقدمات زیارت واقعی صورت گیرد، ارتباط برقرار شود و انسان بخشیده شود و زندگی فرد تغییر کند، اگر مانعی پیش نیاید این فرد اهل بهشت است.یعنی این زیارت می تواند مسیر زندگی فرد را عوض کند و این زیارت فرد را به بهشت رهنمون کند به شرطی که بعد از آن فرد به گناه آلوده نشود؛یعنی اگر مانع مثل گناهان و ... نباشد آثار مترتب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: سوم اینکه این روایات مشروط به وجود شرایط در شخص است.یعنی اگر کسی قرآن بخواند  به قرآن و مفاد آن عمل کند، بخواند بفهمد و عمل کند، پس ثواب سوره را می برد. زیارت نیز همینگونه است؛ اگر فرد حضرت معصومه را زیارت کند و معرفت به حضرت پیدا کرده و ولایت ائمه و امامت امام رضا (ع)که رسیدن به تشیع اثنی عشری است را بشناسد به امام زمان وصل خواهد شد.« من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة » درواقع معرفت ولایت شرط قبولی عمل و« فله الجنة » است.

مفسر ومترجم قرآن کریمافزود: مورد چهارم اینکه در صورت تحقق حقیقت تلاوت و زیارت این امر محقق خواهد شد و نه فقط صرف لقلقه زبان بودن کلمات؛ یعنی ارتباط روحی و معنوی با قرآن و زیارت شونده لازم است. مثل این است که ثواب خواندن سوره توحید برابر با ثواب خواندن یک ثلث قرآن است به شرطی که با حقیقت توحید ارتباط برقرار شود.تحقق حاجات نیز در این لحظات و شرایط اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: مورد پنجمی که می توان به آن اشاره کرد این است که کار کوچک گاهی سرنوشت ساز و موجب تغییر مسیر زندگی می شود؛ درواقع کمیت و کوچکی کار ملاک نیست بلکه کیفیت کار مهم است، معیار کمیت نیست بلکه کیفیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به حدیث «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمّ فَلَهُ الجَنَّه » گفت: شرط بعدی توجیه مکان یا زمان خاص است؛ در این حدیث حضور در قم نیز موضوعیت دارد، به عبارت دیگر مکان و زمان نیز موثر است و این حضور در حرم خود حواشی تربیتی برای زیارت کننده به همراه دارد.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: حتی در قرائت قرآن نیز زمان یا مکان خاص تلاوت آیه و سوره است.همچنین قرائت از حفظ مفید است لیکن قرائت از مصحف تأکید شده است؛ قرائت در هر زمان خوب است لیکن در سحر و اوقات خاص سفارش شده است.

وی افزود: زیارت از راه دور نیز ممکن است لیکن نزدیکی مکانی تأثیرات روحی و روانی دارد و نیز زمان های خاص زیارت نیزهمینگونه است.مثلا زیارت امام حسین(ع) در اربعین  تاکید شده و یا زیارت امام علی(ع) در مبعث مطرح شده، زیارت حضرت معصومه(س) نیز در ایام تولد و وفات شان تاکید شده است.

برکات حضرت معصومه (س) برای قم

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات حضرت معصومه (س) برای قم تصریح کرد: حضرت معصومه (س) برای قم هم دارای برکات معنوی است مثل زیارت وهم دارای برکات علمی؛کما اینکه حوزه علمیه قم به برکت حضور ایشان تاسیس شد وگرنه قم یک شهر کویری و دارای بدترین آب و هواهاست.

مفسر ومترجم قرآن کریم ادامه داد: همچنین از برکات اجتماعی حضور حضرت در قم محیط سالم برای زندگی و تربیت فرزندان است، بسیاری از افراد را شاهد هستیم که شهر خوش آب و هوای خود را رها کرده و برای زندگی به قم هجرت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: از برکات سیاسی آن نیز حضور امام در قم و انقلاب اسلامی است که از قم آغاز شد و به نتیجه رسید.همچنین دارای برکات اقتصادی نیز برای قم بوده است؛ بسیاری از افراد نذر و هزینه های مختلفی برای قم انجام می دهند از ساخت ساختمان ها و مراکز علمی و دینی تا... .

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه در پایان تصریح کرد: فلذا برکات آن حضرت برای قم نه تنها معنوی بلکه علمی،فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و.. است.

کد خبر 1762271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha