آیین معنوی صدساله امیریه دامغان آغاز شد

جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان یک آیین معنوی صدساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ استان سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کویری که دارد، در فصول مختلف سال آیین‌ها و جشن‌های مختلفی دارد. در فصل بهار و همزمان با رویش گل‌های محمدی مراسم گل غلتان در برخی شهرهای این استان اجرا می‌شود.

یکی از رسوم سنتی به جای مانده از گذشته در مناطق مختلف شهرستان دامغان آئین گل غلتان نوزاد در اولین بهار زندگی او می‌باشد، این رسم هم اکنون نیز توسط اهالی شهر امیریه دامغان صورت می‌گیرد.

گل غلتان در سال ۱۳۸۹ به عنوان اولین میراث معنوی سمنان به نام شهر امیریه به ثبت ملی رسید.

در روزهای قبل از اجرای مراسم، زنان اول صبح به باغ‌های گل محمدی رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی، گل‌های محمدی را برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد جمع آوری می‌کنند. بعد از جمع‌اوری گل‌های چیده شده، همه‌ی گل‌ها پر پر می‌شود و تیغ و گل‌برگ‌ها از گل جدا می‌شود و داخل پارچه‌ای به رنگ روشن (اصولا سفید) می‌ریزند.

نوزاد را به حمام برده که این عمل اصولا توسط مادربزرگ نوزاد انجام می‌شود و در برخی مناطق بر دست نوزاد حنا می زنند. بعد از حمام، تن نوزاد را خشک می کنند، نوزاد را در میان گل‌های روی پارچه قرار می‌دهند و روی نوزاد گلبرگ می‌ریزند. سپس چهار طرف پارچه را اعضای خانواده می‌گیرند و با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در میان گل برگ‌ها می‌غلتانند و تطهیر می‌کنند.

بعد از اینکه نوزاد را روی زمین می‌گذارند، مهیمانان هدایای خود را کنار پارچه قرار می‌دهند. در انتهای مراسم گل غلتان از مهمانان با چای، شیرینی و شربت پذیرایی می‌شود.

 گلبرگ‌ها بعد از پایان مراسم توسط مادر نوزاد در سایه خشک می‌شوند و برای آینده‌ی فرزند نگه داشته می‌شوند. اگر نوزاد پسر باشد، گل‌ها را داخل سجاده و لباس دامادی‌اش قرار می‌دهند و اگر دختر باشد، گل‌ها بین سجاده‌ی جهیزیه قرار داده می‌شود.

در باور مردم این منطقه غلتاندن نوزاد در میان گل‌های محمدی باعث نشاط و طراوات نوزاد می‌شود و این عمل باعث دور ماندن نوزاد از بیماری و زشتی‌ها می‌گردد.

گل غلتان به علت طراوات گلبرگ‌ها، از پوست نوزاد محافظت می‌کند و نوزاد را شاداب و خندان نگاه می‌دارد.

پیچاندن نوزادان در پارچه‌ی سفید و غلتاندن در گلبرگ به مانند غسل تعمید در ادیان دیگر است. اما این رسم به یک افسانه‌ی قدیمی ایرانی به نام گل خندان برمی‌گردد که در آن، انسان‌های پاک و مقدس تولد یک نوزاد را نوید می‌دادند.

 شاید گل غلتان، آیین گل خندان باشد، یعنی نوزادی که به دنیا می‌آید با خود برکت و خوشبختی برای خانواده اش به همراه دارد.

سالیانه هزاران نفر ازهم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند.

پانزدهمین جشنواره بومی و محلی گل غلتان نوزادان با بخش‌های مختلفی مانند برنامه‌های فرهنگی، هنری، نمایشگاه صنایع دستی و ... در شهر امیریه دامغان آغاز به‌کار کرد.

این جشنواره با حضور گردشگران، فرهنگ‌دوستان، نوزادان و خانواده‌ها، از نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ در «شهر مهربانی‌ها» امیریه «پایتخت گل‌غلتان ایران» برگزار می‌شود.

امیریه، شهری با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد و خاستگاه جشنواره ملی گل‌غلتان است.

هرساله در نیمه های اردیبهشت و موسم شکوفاشدن هرچه بیشتر گل‌های محمدی، امیریه میزبان این آیین دوست‌داشتنی با حضور نوزادان و خانواده‌ها از نقاط مختلف کشور است.

منصوربانی- شهردار امیریه با بیان اینکه همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی گل غلتان شهرامیریه نمایشگاه صنایع دستی، غذایی و سوغات با ۴۰ غرفه شامل لبنیات، سنگ تراشی، کرباس بافی، چوب تراشی، عسل، گل و گیاه دایرمی شود افزود: همچنین برنامه های فرهنگی با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی گروه های موسیقی محلی از استان مازندران، حسین آباد کالپوش، استان سمنان و شهرستان دامغان اجرا می شود.

شهردار امیریه سطح زیر کشت گل محمدی در شهر امیریه و بخش امیرآباد را ۳ هکتارذکر کردوافزود: از گلبرگ خشک شده برای طعم دار کردن چای و غیره و گلاب گیری استفاده می شود.

بانی تصریح کرد: جشنواره گل غلتان با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دامغان وشهرداری و شورای شهر امیریه در حال برگزاری است.

کد خبر 1762487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha