دهه کرامت فرصت مغتنمی برای افزایش بصیرت دینی است

حجت الاسلام حمید بامری گفت: دهه کرامت فرصت مغتنمی برای افزایش بصیرت دینی و الگو گیری از سبک زندگی اسلامی و آشنایی با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) به‌ ویژه فرهنگ رضوی و خدمت به مردم در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سایر ابعاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۲۱ اردیبهشت ماه) حجت الاسلام حمید بامری در خطبه های نماز جمعه عنبرآباد، ضمن گرامیداشت حلول ماه ذی‌القعده و تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت، گفت: در بیان جایگاه، مقام و عظمت این بانوی بزرگوار همین بس که چهار امام معصوم (ع) سفارش به زیارت این بانو کرده اند و در میان امامزادگان منحصر به فرد است و یکی از ویژگی‌های آن حضرت دارا بودن مقام شفاعت می باشد.

امام جمعه عنبرآباد افزود: در روایات است که اول ماه ذی‌القعده روزی است که آدم ابوالبشر به زمین هبوط کرد و به مدت ۴۰ شبانه روز در بالای تپه صفا در کنار خدا در فراق بهشت گریست تا اینکه جبریل بر او نازل شد و توبه کردن را به او آموخت واعمال و مناسک حج را به آموزش داد و آدم ابوالبشر حج به جا آورد.
وی بیان کرد: از اول ماه ذی‌القعده تا پایان دهه اول ذی‌الحجه مشهور به اربعین موسوی یا اربعین کلیمی است که بزرگان به استفاده از این فرصت مبارک سفارش و تاکید کرده اند.  
حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: دهه کرامت فرصت مغتنمی برای افزایش بصیرت دینی و الگو گیری از سبک زندگی اسلامی و آشنایی با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) به‌ ویژه فرهنگ رضوی و خدمت به مردم در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سایر ابعاد است.
خطیب جمعه عنبرآباد با اشاره به اینکه سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) به عنوان روز دختر نامگذاری شده، ابراز کرد: در شرایط فعلی و با ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم از حیات طیبه خودش ضرورت طرح و بررسی برخی از موضوعات مهم در عرصه تربیت بیش از پیش درک می‌شود.  
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم بحث الگوی تعالی دختران است، ما به الگوی تعالی دختران به شدت نیازمندیم زیرا هم احتیاج داخلی و هم احتیاج خارجی و جهانی است.
حجت الاسلام بامری با بیان اینکه شدت احتیاج داخلی ما به الگوی تعالی دختران سه دلیل مهم دارد، اظهار کرد: اول اینکه، فرهنگ انقلابی کشور ما به شدت مورد آماج و تهاجم دشمنان است و در فتنه زن، زندگی و آزادی برای همه روشن شد که نوک تیر این تهاجم فرهنگی زنان و دختران جامعه را نشانه گرفته است.
امام جمعه عنبرآباد اضافه کرد: سوم، حساسیت بالای الگوی تعالی دختران از این رو است که پیچیدگی و ابهام ناشی از ضعف سیاست‌گذاری‌ ها از سوی متولیان از جمله آموزش و پرورش تاکنون تلاش‌ها برای دستیابی به چنین الگویی را با شکست مواجه کرده است که باید جبران شود.  
وی تصریح کرد: با گشایش عرصه‌های گوناگون برای حضور اجتماعی زنان و دختران که می‌توان آن را یکی از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی دانست نیاز به چنین الگویی برای جریان تعلیم و تربیت مخصوصا تربیت دختران به خوبی احساس می‌شود.
حجت الاسلام بامری عنوان کرد: در مورد آموزش و پرورش یکی از سر فصل‌های مهم، مسئله سند تحول است که مقام معظم رهبری گله مندانه فرمودند؛ «متاسفانه در سال‌های گذشته این سند کنار گذاشته شده و هیچ تحرک و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین هم ضرر کردیم و هم پیشرفتی حاصل نشد که این باید جبران شود».

خطیب جمعه عنبرآباد ابراز کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی شرب خمر، تنزل جایگاه اجتماعی خانواده، همسر و فرزندان است.   

وی افزود: جایگاه اجتماعی افراد گاهی اکتسابی است یعنی براساس تلاش و مهارت‌ها به دست می‌آید و گاهی هم انتصابی‌ است و متکی بر زمینه‌های خانوادگی می باشد.
وی بیان کرد: در بیشتر موارد منزلت و اعتبار اجتماعی زنان و فرزندان در محیط خانوادگی و به تبع آن در موقعیت اجتماعی پدر یا به طور کلی والدین ارزیابی می‌شود از این رو هرگونه صعود و یا سقوط پایگاه اجتماعی پدر یا مادر، منزلت خانواده را تنزل می‌دهد.
حجت الاسلام بامری ادامه داد: یا بسیاری از فرصت‌های رشد و دستیابی به موقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی را از افراد می‌گیرد و حتی گاهی موجب طرد شدن آنها از اجتماع می‌شود.
امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی به اقتصاد خانواده ضربه می زند، اظهار کرد: نهاد خانواده مرجع پاسخگویی به نیازهای اقتصادی اعضای خانواده است پدر و در مواردی مادر از طریق کار و تلاش نیازهای خانواده را تامین می‌کنند.
وی عنوان کرد: هزینه‌ای که با تلاش و سختی و زحمت به دست می‌آید با اعتیاد عضوی از خانواده مثل پدر به شرب خمر صرف خرید مشروبات الکلی می‌شود.
حجت الاسلام بامری بیان کرد: در خانواده ای که شرب خمر می شود تلاش‌های اقتصادی خانواده به جای اینکه برای اعضای خانواده رفاه عمومی ایجاد کند صرف تهیه الکل می شود و این خسارت محض است.  
خطیب جمعه عنبرآباد تاکید کرد: یکی دیگر از آسیب های اجتماعی شرب خمر، این است که موجب تضعیف ارزش های دینی در جامعه می شود.
وی ابراز کرد: در هر جامعه‌ای اساس قوام و فرهنگ آن وابسته به حفظ هنجارها و ارزش‌هایی است که دین و جامعه برای افراد تعریف و تعیین کرده است، ارزش‌هایی که به جامعه نظم و قوام می‌بخشد.
حجت الاسلام بامری اضافه کرد: این در حالی است که میخوارگی کنشگر اجتماعی را به سوی هنجار شکنی و رعایت نکردن ارزش‌های اجتماعی و دینی سوق می‌دهد، در بیان عواقب و پیامدهای شرب خمر باید گفت، شرب خم، رابطه انسان با خدا و خلق خدا را آسیب پذیر کرده و زمینه انحراف اجتماعی را فراهم می‌کند.
امام جمعه عنبرآباد اظهار کرد: در فلسفه حرمت شراب امام صادق فرمود؛ «خدا شراب را حرام کرد چون مشروب خوار نورانیت دل، مردانگی و مروت را از دست می‌دهد و انسان را در ارتکاب کارهای حرام، خونریزی و زنا گستاخ و بی‌پروا می‌کند و چه بسا در حالت مستی و بی‌عقلی به محارم خودش تجاوز کند، شراب و شرابخوار بدی‌ها را می‌افزاید فردی که مست شد به دین و دینداری ضربه می‌زند و در همان حالت خدا را هم منکر می‌شود».

وی عنوان کرد: یکی از معضلات و رسوم غلط و اشتباهی که در منطقه با آن مواجه هستیم‌ و امنیت، آرامش و جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و پیامدهای تلخ و ناگواری دارد، معضل استفاده از سلاح غیرمجاز و تیراندازی است که هو مجالس عروسی را به عزا تبدیل کرده و هم احساس ناامنی در جامعه را افزایش می دهد.
حجت الاسلام بامری تاکید کرد:  همه ما مردم، بزرگان طوایف، مسئولان و نهادهای فرهنگی، خانواده‌ها، مسئولان قضایی، نظامی، انتظامی، امنیتی و نهادهای حاکمیتی در برابر انحرافات، معضلات و ناهنجاری‌های جامعه مسئولیم و به سهم خودمان وظیفه داریم که راه حلی اساسی برای این معضلات بیابیم.
خطیب جمعه عنبرآباد اقدامات لازم در مقابله با انحرافات و آسیب‌های جامعه را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول، اقدامات پیشگیرانه، تبیینی، آگاهی دهی، فرهنگ سازی‌ است که این بخش هم وظیفه همگانی است و متولیان فرهنگی، آموزشی، خانواده ها، بزرگان طوایف، همه نهادها حاکمیتی و مردمی وظیفه داریم.
وی ادامه داد: بخش دوم، اقدامات سلبی، برخوردهای قهری و قانونی است که توسط نهاده‌هایی همچون دستگاه قضایی، نظامی، انتظامی و امنیتی صورت می‌گیرد که قاطعانه باید با آن برخورد شود.  
حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: در صورتی انحرافات اجتماعی کاهش پیدا می کند که احساس تکلیف همگانی و اجرای اقدامات و راهکارها در سایه همراهی، همگامی و همکاری همه جانبه از سوی مردم و نهادهای فرهنگی، نظامی، قضایی و امنیتی و سایر اقشار باشد.
امام جمعه عنبرآباد تصریح کرد: برخوردهای سلبی، قانونی، قهری و تامین امنیت از سوی نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی بدون  همکاری و همراهی مردم و سایر نهادها و متولیان اثر مطلوب ندارد.
وی عنوان کرد: امیدواریم با همراهی و همگامی و همکاری همه جانبه شاهد فرهنگ سازی ها و برخوردهای درست در برچیدن معضلات اجتماعی در جامعه باشیم.

کد خبر 1762557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha