تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی با کمک مردم و برنامه‌ریزی مسئولین امکان‌پذیر است

آیت‌الله شیخ‌بهایی با اشاره به دهه کرامت گفت: تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی با کمک مردم و برنامه‌ریزی مسئولین امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی، در خطبه‌ اول نمازجمعه(۲۱ اردیبهشت) با توجه به حلول ماه ذیقعده، آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف را محور این خطبه قرار داد و گفت: بعد تربیتی این آیه خودسازی و مناجات ۴۰ شب است زیرا  به استناد آیه ۶ سوره مزمل، شب مهمتر و قدم انسان در آن محکم‌تر است.
خطیب جمعه کرمان افزود: با ذکر و مناجات و یاد خدا برای انسان قدرت، توان و تقوا حاصل می‌شود؛ تقوا قدرتی است که انسان بتواند جلوی گناه بایستد و این قدرت را با عبادت شبانه باید به دست بیاورد زیرا اطاعت خدا توان می‌خواهد که آن را باید با مناجات شبانه به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از شهدا که والاتر بودند،   بیشتر اهل مناجات و گریه به درگاه خدا و سجده‌های طولانی هم بودند؛ گفت: اگر تصور کنیم هیچ مشکل اقتصادی و معیشتی و بیماری و...هم نداشتیم تازه دنیای ما تأمین بود که باید با آن وداع کرد در حالی که ابدیت برای انسان می‌ماند و ابدیت با اطاعات خدا به دست می‌آید و قدرت بر اطاعات با مناجات و ذکر خدا است.
وی حج، نماز و نمازجمعه را مصادیقی از ذکر خدا عنوان و تاکید کرد: وجود انسان دائم باید با یاد خدا نشاط یابد و قدرت و توان پیدا کرده و رشد کند تا بتواند در برابر شیاطین جن و انس مقاومت کند و ما به جهاد اکبر و جهاد اصغر و جهاد تبیین خیلی نیازمندیم و جهاد توان و قدرت می‌خواهد که باید آن را با بندگی و اطاعات خدا به دست آورد.
آیت‌الله شیخ‌بهایی با استفاده از آیه صدرالاشاره خاطرنشان کرد: وقتی این توان(با مناجات موسی در طور) پیدا شد و موسی با تورات برای هدایت مردم اما اوضاع بر وفق مراد او نبود زیرا همه سراغ گوساله‌پرستی رفته بودند و موسی سراغ هارون به عنوان مسئول جامعه رفت لذا مسئولین جامعه در برابر فساد باید پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه پس از هارون؛ موسی سراغ عامل انحراف جامعه(سامری) رفت؛ اظهار کرد: همیشه چنین است که عده‌ای هوی‌پرست و هوس‌باز سردمدار فتنه می‌شوند و مردمی ناآگاه و بی بصیر هم منحرف شده و نماینده امام(هارون) به حاشیه رانده می‌شود که اینها برای ما عبرت آموز است زیرا همین حوادث می‌تواند تکرار شود مگر اینکه عوامل آن را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.
آیت‌الله شیخ‌بهایی سپس با اشاره به چله کلیمیه، بهترین عمل در اربعین موسوی(از اول ذیقعده به مدت چهل روز) را خالص کردن خود برای خدا دانست و افزود: بر اساس روایت، کسی که ۴۰ روز چنین کند، چشمه‌های حکمت از زبانش بر قلبش جاری می‌شود.
وی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به اهمیت این فریضه عبادی سیاسی تاکید کرد: هیچ چیز نباید مانع از شرکت در نمازجمعه شود زیرا شکوه جمعیت نمازجمعه موضوعیت دارد اما شیطان به بهانه‌های مختلف می‌خواهد نماز جمعه را خلوت کند.
خطیب جمعه کرمان سپس به دهه کرامت و روز دختر اشاره و اظهار کرد: دختر جواهر است و باید در جایی امن باشد و مثل میوه نیست که در دسترس همگان قرار بگیرد لذا باید ارزش‌گذاری شود و حجاب او نیز یک کرامت است.
وی با متذکر شدن این مطلب که با پیشرفت تمدن،   مختصات انسانیِ انسان که عوض نمی‌شود؛ دستور اسلام به حجاب را برای حفظ جواهری به نام زن دانست و تاکید کرد: دختر باید از نظر تربیت نفسانی کار کند و اشک آنان به عنوان سلاحی است که به درگاه خدا بُرنده‌تر است و باید قدر بدانند و جدای از این، وظیفه آینده‌ی آنان ساختن جامعه است و از این رو، سلامت و پیشرفت جامعه منوط به عفت و پاکی و پاکدامنی آنان است و دشمن روی همین پایه‌گذاری کرده است.
آیت‌الله شیخ‌بهایی اهمیت مسئله جمعیت برای کشور، لزوم ازدواج آسان و بهنگام را هم مورد توجه قرار داد و یادآور شد: برترین بانوی عالم حضرت زهرا سلام‌الله علیها در بین همه اشتغالاتی که زن می تواند به عهده بگیرد، همسرداری و فرزندداری را برگزید گرچه تحصیل علم هم کردند و در مواقع لازم به حضور در صحنه و دفاع از  ولایت هم پرداختند.
وی نیاز کشور به رشد علمی را هم مورد توجه قرار داد و با این تذکر که جوانان باید در تحصیل کوشا باشند و بهانه‌ها را کنار بگذارید؛ افزود: مشکلات اقتصادی نباید مانع تحصیل جوانان باشد به خصوص تحصیل در حوزه‌های علمیه تا نسل جدید علمای مدافع دین تربیت شوند.
وی با اشاره به انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان منتخب گفت: مسئولیت؛ طعمه نیست که امانت است و از طرفی تک تک افراد جامعه همه باید فکر کنیم مشق ما در جهش تولید چیست زیرا جهش تولید غیر از خود تولید و رونق تولید است؛ در این دولت قریب ۹ هزار کارخانه‌ به چرخه تولید برگشته و عده زیادی از بیکاران به کار گرفته شدند.
وی خاطرنشان کرد: بدون مشارکت مردمی جهش رخ نمی‌دهد و همانگونه که موشک مافوق صوت غیر از پهپاد است، اقتصاد هم باید جهش یافته و مثل موشک مافوق صوت عمل کند و گروه‌های مردمی هم به میدان بیایند که حرف رهبری زمین نماند و در سطح استان فعالیت‌هایی انجام شود و تا دور دوم سفر رئیس جمهوری طرح‌ها بهره‌برداری و یا آماده افتتاح شود و تلاش مسئولین به ویژه در حوزه مسکن و زمین مهم است.
آیت‌الله شیخ‌بهایی با تاکید بر اینکه باید به مسائل معیشتی کارگران هم به طور جد رسیدگی شود؛ درباره اجرای طرح نور فراجا هم گفت: مردم حمایت خود را از همه مسئولین و دست‌اندرکاران در اجرای بهتر این طرح و حاکمیت عفاف و پاکدامنی در سطح جامعه اعلام می‌کنند.
وی سپس به سالروز لغو امتیاز تنباکو اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از قدرت‌نمایی علمای شیعه در برابر استعمار کثیف انگلیس و در شرایطی دانست که جامعه شیعی در بدترین شرایط به سر می برد ‌اما چنان دهان انگلیس را خورد کرد که کینه علمای شیعه را به دل گرفتند.
آیت‌الله شیخ‌بهایی با اشاره به روز بزرگداشت امامزادگان بر توجه به امامزاده محمد به عنوان‌ امامزاده واجب‌التعظیم شهر کرمان تأکید و خاطرنشان کرد: هر کدام از امامزادگان باید تبدیل به یک قطب فرهنگی شود که این امر با کمک مردمی و برنامه‌ریزی مسئولین امکان پذیر است.
وی سپس با تاکید بر توجه به توصیه‌های قرآنی مقام معظم رهبری و فرمایشات معظم‌له درباره حج گفت: برائت در حج فقط برائت از آمریکا و اسرائیل نیست که پشتیبانان آنها و همه کسانی است که در مقابل ظلم آمریکا و اسرائیل سکوت کردند و راه را برای مسائل اقتصادی آنان باز کردند.
خطیب جمعه کرمان با اشاره به سخنان رهبری درباره توجه به مقام معلم گفت: معلم باید از جهت مالی و علمی و فرهنگی توانمند شود تا بتواند به شاگردان خود امید داده و آنان را در مسیر علم و مهارت آموزی قرار دهد و متوجه فعالیت‌های اجتماعی کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه غزه به جز شب عملیات وعده صادق،   بیش از ۶ ماه است که بمباران می‌شود و مردم راه فراری ندارند؛ افزود: خطاب ما به آمریکا و اسرائیل همان خطاب حضرت زینب به یزید است که هر جنایتی می خواهید بکنید که چیزی از عمر ننگین و حکومت ظالمانه شما نمانده و به قدرت جبهه مقاومت و وجدان های بیدار باقیمانده وجود ننگین شما را به دریا خواهیم ریخت.

کد خبر 1762600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha