دوران نظارت‌های سنتی بر تاسیسات گردشگری گذشته است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رویکرد ارزیابی و نظارت بر تاسیسات گردشگری نیازمند تحول است، زیرا دوران نظارت و ارزیابی‌های سنتی بر این واحدها گذشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، علی اصغر شالبافیان در جلسه پایانی نشست کارشناسان نظارت ادارات کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان‌های کشور در مشهد که در هتل بزرگ سی نور برگزار شد، افزود: در رویکرد جدید نظارت و ارزیابی نیاز به بهره بردن از تجارب انباشته در استان‌هایی مانند خراسان رضوی به لحاظ تنوع و تعدد در طیف تاسیسات گردشگری هستیم.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه پویایی در حوزه گردشگری خراسان رضوی به سبب حجم بالای ورودی زائر و مسافر است، اظهار کرد: در رویکردهای جدید نظارتی باید رویکرد مشارکت بخش خصوصی و بهره‌گیری از تجارب متعدد را مد نظر قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه خراسان رضوی بیش از ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور را دارد، تصریح کرد: در مقاطع اوج سفر همیشه این استان میزبان خیل عظیمی از زائران و مسافران است.

شالبافیان گفت: استان خراسان رضوی در ایام نوروز گذشته بیشترین میزان اقامت‌های شبانه واحدهای اقامتی رسمی داشته که این امر نشان از ظرفیت بالای موجود در این استان دارد.

معاون گردشگری کشور افزود: علاوه بر این طبق آمارها این استان در نوروز امسال شکایات کمتری داشته و شکایات رسیده را نیز در حوزه گردشگری تا پایان فروردین ماه بررسی کرده است.

او با اشاره به اینکه این وضعیت نتیجه همدلی و مشارکت بخش خصوصی و مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف است، اظهار کرد: خوشبختانه انسجام میان تاسیسات گردشگری بسیار خوب و مثال‌زدنی است.

دوران نظارت‌های سنتی بر تاسیسات گردشگری گذشته است

شالبافیان با اشاره به پیشدستی خراسان رضوی در فعال کردن سامانه گردشگری سلامت در کشور، تصریح کرد: علاوه بر این برگزاری دوره های توانمندسازی در تاسیسات گردشگری در همکاری با سازمان فنی و حرفه ای نیز در این استان در حال پیگیری است.

معاون گردشگری کشور گفت: طیف متنوع تاسیسات گردشگری شامل انواع هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر و غیره در خراسان رضوی نسبت به کشور بی سابقه است که این امر نشان از تجربه‌ای انباشته در این خطه دارد.

او تاکید کرد: تنوع تاسیسات گردشگری در خراسان رضوی ظرفیتی برای الگوسازی در سراسر کشور است.

گردشگری در مشهد الگویی آموزشی برای کشور است

هم‌چنین یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه گفت: ما ذخیره مهمی از توان کارشناسی را در گستره کشور داریم که با در کنار هم قرار گرفتن این افزایش پیدا می‌کند.

او با اشاره به برگزاری در نشست کارشناسان نظارت ادارات کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان‌های کشور در مشهد اظهار کرد: از تاسیسات گردشگری مشهد بازدید کردیم، این استان باعث افتخار کشور است و از لحاظ کمی و کیفی به عنوان الگویی آموزشی برای کشور است.

همراهی بخش خصوصی و دولتی 

سید محمود مادرشاهیان رئیس کانون تشکل‌های گردشگری استان خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بخش خصوصی گردشگری مورد توجه و حمایت مدیران و کارکنان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی قرار دارد و مفتخریم که سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر هستیم.

او افزود: با ۱۶ دستگاه اجرایی در شهر مشهد و استان جلساتی را برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش گردشگری برگزار و تلاش کردیم کانون تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در مسیر خدمت به زائران، بازوی توانمند اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد.

نخستین نشست کارشناسان نظارتی و ارزیابی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در مشهد برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 1762670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha