شفاف سازی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد پیرامون امامزادگان بی بی خاتونین(س) و شاه غالب(ع)

در چند روز اخیر در فضاهای مجازی مطالبی پیرامون بقای متبرکه شاخص شهرستان مارگون از جمله امامزاده شاه قالب و امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها مطرح شده که ضرورت دارد نکاتی را پیرامون این موضوع بیان کنیم.

خبرگزاری شبستان____یاسوج: در پی سخنان حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور»، امام جمعه شهرستان مارگون در خطبه های نماز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری و انتقاد وی از بی توجهی و سهل انگاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد امامزادگان بی بی خاتونین (س) و امامزاده غالب (ع) که خواستار خارج شدن تولیت این امامزادگان از مدیریت اوقاف شده بود و درج این خبر در خبرگزاری شبستان، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، ضمن تبیین فعالیت های صورت گرفته در این بقاع متبرکه، پاسخگوی برخی از مسائل مطرح شده بود که متن کامل آن در ذیل به استحضار خوانندگان محترم می رسد.  

حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: پنجم ذی‌القعده مصادف با سالروز تجلیل از مقام امامزادگان عظیم الشأن بوده و در استان کهگیلویه و بویراحمد در مجموع ۲۲۵ بقعه متبرکه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده یک قانون تشکیلات اوقاف و امور خیریه کلیه بقاع متبرکه کشور به غیر از چهار بقعه متبرکه ای که تولیت خاص دارند (حرم امام رضا (ع)، حرم شاه چراغ(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری) سایر بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشأن تحت مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هستند و قانون فصل الخطاب برای همه مردم ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر در فضاهای مجازی مطالبی پیرامون بقاع متبرکه شاخص شهرستان مارگون از جمله امامزاده شاه غالب(ع) و امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها مطرح شده که ضرورت دارد نکاتی را پیرامون این موضوع بیان کنیم.

حجت الاسلام مومنی شاد بیان کرد: بر اساس ماده پنج قانون سازمان اوقاف و امور خیریه این سازمان اختیار دارد که برای بقاع متبرکه افرادی متدین، شاخص و ذی‌نفوذ را برای بقاع متبرکه انتخاب و حکم مسئولیت برای پیگیری امورات بقعه متبرکه برای افراد صادر کنند که امروز کلیه بقاع متبرکه و امامزادگان در سطح کشور به وسیله هیئت امنا مدیریت و اداره می‌شوند و اوقاف فقط ناظر بر عملکرد هیئت امنا است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: اگر در جایی امامزاده‌ای به لحاظ توسعه عقب است، این نشانه ضعف هیئت امنای آن بقعه بوده و با نظارت هایی که اداره اوقاف و امور خیریه دارد، چنین هیئت امناهایی را تغییر و از ظرفیت افراد جوان و پای کار استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها انصافاً نگاه ویژه‌ای از طرف اوقاف و امور خیریه با توجه به جایگاهی که دارد و زائران منطقه، صورت گرفته است.

حجت الاسلام مومنی شاد افزود: بوستانی برای امامزاده بی بی خاتونین سلام الله علیها ایجاد و درختان بسیاری در این مکان غرس شده که حفظ این بوستان هزینه بردار بوده و در واقع نصف نذورات این امامزادگان در طول سال هزینه نگهداری همین بوستان می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: امروز بسیاری از درختان این بوستان به مرحله ثمر دهی رسیده و این بوستان به وسیله خادم مربوطه آبیاری شده و هزینه کل این بوستان از محل نذورات امامزاده تامین می‌شود.

وی گفت: میراث فرهنگی را پای کار آوردیم و کار ساخت یک تفرجگاه در بوستان امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ آغاز شده و به مرحله بهره‌برداری رسید که این تفرجگاه در اختیار زائرین این امامزادگان قرار دارد.

حجت الاسلام مومنی شاد بیان کرد: سرویس بهداشتی این امامزادگان در سال ۱۴۰۲ کلنگ زنی شد و امروز ۵۰ درصد از هزینه را میراث فرهنگی و ۵۰ درصد دیگر نیز از محل نذورات امامزادگان و کمک دولتی تامین شد و هم اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: پرداخت هزینه‌های سرویس بهداشتی اعم از خرید مایع دستشویی، شیرآلات و پرداخت حقوق خادم همه از محل وجوهات این امامزادگان عظیم الشأن است که بعضاً این درآمد امامزادگان جوابگوی هزینه‌های صورت گرفته در این امامزادگان نبوده و از محل مشارکت‌های سازمانی و دولتی اداره می‌شود.

وی با اشاره فعالیت هایصورت گرفته در زمینه امامزاده شاه غالب علیه السلام، خاطرنشان کرد: زائرسرای دوم امامزاده در سال ۱۴۰۲ کلنگ زنی شد و هم اکنون در حال اجرای سقف زائرسرا بوده که به تعداد ۱۴ اتاق با هزینه حدود ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و کمک سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله اجرای سقف قرار دارد.

حجت الاسلام مومنی شاد ادامه داد: همچنین اجرای دیوار حائل امامزاده غالب علیه السلام که حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشت، همه از محل مشارکت‌های مردمی و نگاه اعتبارات دولتی به آن منطقه بود که به لطف الهی انجام شده و برنامه‌های فرهنگی به صورت مستمر در امامزاده غالب علیه السلام و امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها در حال انجام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این توسعه، پیشرفت عمرانی، فرهنگی و جاری ناشی از نوع نگاه و توجه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به این دو بقعه متبرکه است که با نگاه مثبت صورت می‌گیرد و امیدوارم بتوانیم زیرساخت‌ها را افزایش دهیم که زائران بیشتری بتوانند به زیارت این امامزادگان عظیم الشأن مشرف شوند.

وی یادآور شد: نحوه انتخاب هیئت امنا بقاع متبرکه نیز با توجه به تحقیقات محلی، سوال از دفاتر ائمه جمعه صورت می گیرد که قبلاً نیز از امام جمعه محترم شهرستان مارگون در زمینه هیئت امنای امامزاده بی بی خاتونین سلام الله علیها نظرخواهی و درخواست شد افرادی را به این اداره کل معرفی کنند تا برای آنها حکم صادر شود و هم اکنون نیز افرادی تحت عنوان هیئت امنا و مراکز افق در حال فعالیت هستند.

حجت الاسلام مومنی شاد اظهار کرد: در محل امامزاده غالب علیه السلام نیز امسال برای افراد پای کار و جوان حکم مسئولیت صادر شد که این افراد در حال فعالیت بوده و شرایط خوبی را در این امامزاده فراهم کردند.

این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کل درآمد امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۸۰ میلیون تومان بود که در همین سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰۰ میلیون تاکنون فقط هزینه سرویس بهداشتی و نگهداری بوستان امامزادگان شده است.

وی ادامه داد: درآمد نذورات امامزاده غالب علیه السلام شهرستان مارگون در سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ میلیون تومان بوده که تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون تومان فقط هزینه زائرسرای امامزاده غالب علیه السلام شده است .

حجت الاسلام مومنی شاد با اشاره به اینکه این امامزاده دارای خادم بوده و ابنیه آن نیز هزینه بردار بوده، یادآور شد: ما امسال در امامزاده غالب علیه السلام حدود ۱۰ هزار زائر داشتیم که حضور این تعداد زائر مستلزم هزینه بوده (مایع دستشویی، شیرآلات، استقبال، بدرقه، کارهای فرهنگی و...) که به لطف الهی تاکنون مشکلی در این امامزاده عظیم الشأن نداشتیم و همچنین در امامزادگان بی بی خاتونین سلام الله علیها نیز هزینه‌هایی در زمینه حضور زائران صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با تدابیر صورت گرفته از طرف مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و نگاه این اداره تاکنون مسائل به درستی مدیریت شده است.

وی با اشاره به بحث مساجد در شهرستان مارگون، اظهار کرد: در زمینه مساجد فقط اعتبارات دولتی بوده که در شهرستان مارگون کل اعتبارات یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان بوده که از این مبلغ، ۵۳۴ میلیون آن تاکنون تخصیص یافته و بین بقاع متبرکه شهرستان مارگون و مساجد شهرستان توزیع شده و در صورت نیاز، جزئیات توزیع اعتبارات به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

حجت الاسلام مومنی شاد افزود: مدیریت مساجد هم به امور مساجد واگذار شده و اعتبارات مساجد بستگی به شورای برنامه ریزی شهرستان دارد، هر اندازه مبلغ در این شورا افزایش پیدا کند، مساجد بیشتری مشمول اعتبار می شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اداره کل اوقاف هیچ دخل و تصرفی در اعتبارات شهرستان ها ندارد، هر چه مصوب شود، همان مبلغ مصوب بین مساجد و بقاع متبرکه آن شهرستان توزیع خواهد شد.

وی در پایان از همه کسانی که همکاری و همراهی لازم را دارند تقدیر و تشکر کرد و گفت: اگر نواقصی وجود دارد با انعکاس آنها می‌توان با همکاری هیئت امنا از محل نذورات و کمک‌های مردمی می توان توسعه و رفاه زائران را فراهم کرد.

کد خبر 1763094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha