واکنش مقامات سیاسی جهان درپی شهادت رئیس جمهوری ایران

مقامات کشورهای مختلف جهان با تاسف عمیق نسبت به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و همراهانش، همدردی خود را با دولت و ملت ایران اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، گروه بین الملل، در پی شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و همراهانش، کشورهای مختلف جهان تاسف عمیق خود را از این مصیبت وارده اعلام کردند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امروز(دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)در بیانیه ای درگذشت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و همراهانشان در سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

خبرگزاری عربستان گزارش داد: پادشاه و ولیعهد درگذشت رئیس جمهور رئیسی و همراهانش را به «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه تسلیت گفتند.

پاکستان همچنین به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

«محمد شیعه السودانی» نخست وزیر عراق تاکید کرد: ما همدردی و تسلیت صمیمانه خود را به آیت الله سیدعلی خامنه ای و دولت و ملت ایران اعلام می کنیم.

محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق اعلام کرد: ما در این فاجعه دردناک با ملت برادر ایران ومسئولان در جمهوری اسلامی ایران اعلام همبستگی می کنیم.

فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه را به سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران و ملت مجاهد ایران تسلیت عرض می‌کنیم.

فالح الفیاض با ابراز حزن و اندوه، مواضع شریف و کارنامه پر از جهاد و مبارزه سید ابراهیم رئیسی و حمایتش از عراق را یادآور می‌شویم.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر در پیامی در پلتفرم ایکس درگذشت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تسلیت می گویم.

وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت دارم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

«شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی به محمد مخبر، سرپرست اجرایی ریاست جمهوری شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.

امیر کویت با ابراز همدردی با ملت ایران ،برای شهدای این سانحه آرزوی مغفرت و برای ملت ایران و خانواده شهدا آرزوی صبر و شکیبایی کرد.

سخنگوی دولت یمن اعلام کرد: این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و همه مستضعفان جهان تسلیت و همدردی می‌گویم.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تسلیت صمیمانه خود را به ملت ایران و رهبری ایران اعلام و  برای خانواده‌های این عزیزان از خداوند متعال صبر مسئلت کرد.

وی در ادامه افزود: ملت ایران همچنان پیوند خود را رهبران مخلص خود حفظ خواهد کرد.

«محمد بن زاید» رئیس امارات در پیامی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

وی از خداوند منان برای رئیس جمهوری رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب کرد.

رئیس امارات همچنین بر تداوم همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

دولت سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: دولت سوریه در غم از درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان در نتیجه سقوط بالگرد هنگام انجام وظیفه با ملت و دولت ایران شریک است.

در این بیانیه آمده است: دولت سوریه به همین مناسبت به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از طرف خود و ملت سوریه در گذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهورایران ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانش را به مقام معظم رهبری «سید علی خامنه‌ای»  رهبر انقلاب اسلامی ایران و دولت و ملت دوست ایران تسلیت می گوییم

بشار الاسد در پیام خود بر همبستگی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده های آن فقید و همراهانش تاکید کرد.

رئیس جمهوری از این حادثه دردناک و ضایعه بزرگ ناشی از آن ابراز تاسف و همدردی عمیق کرد

بشار اسد  گفت: اخلاص رئیسی در انجام فعالیتها و مسئولیتهایش، او را به استان آذربایجان شرقی برای افتتاح یک پروژه حیاتی کشاند تا در راه  انجام وظیفه به شهادت برسد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در پیامی به مقام معظم رهبری نوشت: این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم و همدردی عمیق خود را با آنها اعلام می‌کنیم.

پادشاه بحرین اعلام کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که آنها را در غفران و رحمت خود قرار دهد و به خانواده و عزیزانشان صبر عنایت فرماید.

«هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراهش را به رهبر جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: پیش از هر چیز به سرور و مولایمان، بقیة الله فی ارضه، صاحب الزمان(عج)، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ، مراجع عظام و مسئولین جمهوری اسلامی و بر مردم صبور و عزیز ایران و به ویژه به خانواده های شریف و مبارزشان شهادت آیت الله رئیسی و امیر عبداللهیان و دیگر هیئت همراه را  تسلیت عرض می‌کنیم.

رئیس جمهور شهید، خدمتگزار وفادار و صادق مردم عزیز ایران و نظام رفیع جمهوری اسلامی، پشتیبان وفادار حضرت امام خامنه‌ای و امیدی بزرگ برای همه مظلومان بود.

حزب الله گفت: رئیس جمهور شهید، برادر بزرگ ما، پشتیبان قوی و مدافع سرسخت مسائل ما و ملت به ویژه قدس و فلسطین و حافظ نهضت‌های مقاومت و رزمندگان آن در تمامی مناصب خود بود.

حزب الله همچنین در این پیام گفت: رئیس جمهور شهید، خدمتگزار وفادار و صادق مردم عزیز ایران و نظام رفیع جمهوری اسلامی، پشتیبان وفادار حضرت امام خامنه‌ای و امیدی بزرگ برای همه مظلومان بود.

حزب الله لبنان همچنین درباره شهادت امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: برادر گرامی شهید عبداللهیان، فعال و فداکار و پرچمدار تمامی مجامع سیاسی و دیپلماتیک جهان بود.

در این پیام آمده است: از خداوند منان خواستاریم که نظام جمهوری اسلامی، رهبران و مردم آن را با صبری زیبا و عزمی راسخ در ادامه راه امام راحل و همه شهدا از این مصیبت عبور دهد.

پیام تسلیت کمیته‌های مقاومت اسلامی فلسطین

کمیته‌های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها را تسلیت گفت.

کمیته‌های مقاومت فلسطین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم.

این بیانیه تاکید کرد: فلسطین و ملت و مقاومت آن هیچ گاه خدماتی را که شهیدان مقاومت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان برای ملت ما و مسئله فلسطین انجام دادند، فراموش نخواهند کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه ای اعلام کرد: این مصیبت وارده را به «آیت الله سید علی خامنه ای» مقام معظم رهبری، دولت و ملت دوست ایران تسلیت می گوییم..

در این بیانیه آمده ست: ما احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را نسبت به این حادثه دردناک و غم انگیز ابراز می کنیم.

حماس تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر پیامدهای این ضایعه بزرگ فائق آید.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن در پیامی در واکنش به شهادت آیت الله رئیسی با اعلام تسلیت این ضایعه دردناک به رهبری جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت ایران گفت: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی شهادت رئیس جمهوری ایران «ابراهیم رئیسی» و همراهانش را به ایران تسلیت گفت.

وی در پیام خود تاکید کرد: ترکیه در این شرایط سخت و غم بار در کنار همسایه خود می ایستد.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش  را تسلیت گفت و اعلام کرد : آنکارا هماهنگی کاملی با مقامات ایرانی بعد از این حادثه داشته است.

فیدان برای درگذشتگان این سانحه طلب مغفرت و بازماندگانشان طلب صبر کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در پیامی شهادت رئیس جمهوری ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد را به ملت ایران صمیمانه تسلیت گفت و با ملت برادر ایران ابراز همدردی کرد.

در این بیانیه آمده است: السیسی همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران را در این ضایعه عظیم اعلام کرد و از خداوند متعال برای رئیس جمهوری فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و خانواده هایشان صبر و آرامش خواستار شد.

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در پیامی در فیسبوک نوشت: نوامبر پارسال افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است.

از خودگذشتگی او برای عدالت، صلح و تعالی امت حقیقتا الهام‌بخش بود. به تقویت روابط مالزی و ایران متعهد بودیم و برای ترقی مردم‌مان و جهان اسلام همکاری می‌کردیم. تعهد ما همچنان پابرجاست و محقق خواهد شد. 

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان در پیامی «تسلیت صمیمانه» و همدردی کشورش را با ایران به خاطر این ضایعه وحشتناک ابراز کرد.

پاکستان همچنین به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی در این کشور  یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در پیامی گفت: از خبر درگذشت دلخراش «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد به شدت متاثر شدیم.

مردم ایران شخص رئیس‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم.

«نیکول پاشینیان»،  نخست وزیر ارمنستان در پیامی گفت: از درگذشت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهشان در اثر سقوط بالگرد شوکه شده ام.

اینجانب از طرف دولت و ملت جمهوری ارمنستان درگذشت جانسوز دوست و همکار عزیزم، سید ابراهیم رئیسی و همچنین «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهانشان را صمیمانه تسلیت عرض می نمایم.

ارمنستان همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام و آرزوی قدرت و استقامت در این برهه سخت را برای ملت ایران کرد.

من همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنم و آرزوی قدرت و استقامت در این برهه سخت را برای آنها دارم.

جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت برای جمهوری اسلامی ایران در کنار کشور دوست و همسایه خوبمان و مردم آن هستند.

«قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان، تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش به مقام‌معظم رهبری و معاون اول ریاست‌جمهوری تسلیت گفت. رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز شهادت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و یارانش را به رهبری و مردم ایران تسلیت گفت.

«قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان در پیام تسلیتی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود.

«فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهوری فیلیپین شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود را در سانحه بالگرد در تبریز، تسلیت گفت.

«رانیل ویکرم‌سینگه» رئیس جمهوری سریلانکا با بیان تسلیت درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور ایران، گفت: عمیقا با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری این کشور درگذشت همتای ایرانی خود آیت الله سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد: شی درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری تسلیت گفت.

«یوشیماسا هایاشی» سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد: توکیو تسلیت عمیق خود را به علت درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

«محمد مویزو» رئیس‌جمهوری مالدیو در بیانیه‌ای به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی گفت: با اندوه عمیق از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد از خداوند متعال برای رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهانشان رحمت واسعه و جنت فرودس را مسئلت دارم .

رئیس‌جمهور مالدیو افزود:‌ دعای ما با خانواده‌های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

«مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در پیامی با اعلام تسلیت، عنوان کرد :کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز گفت که از درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، پس از آنکه رسانه‌های ایران گزارش دادند که وی در سانحه سقوط هلیکوپتر جان خود را از دست داده است،عمیقا متاسف و شوکه شده است.

سهم رئیس جمهوری ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند.

مودی در یک پیام توییتری نوشت: از صمیم قلب به خانواده رئیس جمهوری ایران و مردم این کشور تسلیت می‌گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

وی افزود: سهم رئیس جمهوری ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در پیامی به زبان فارسی در پلتفرم «ایکس» شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران را  تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر  خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقا بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود به خانواده هایشان تسلیت می گوییم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیام تسلیتی به ملت ایران تاسف عمیق خود را از درگذشت «ابراهیم رئیسی» اعلام کرد و گفت: ما یک فرد نمونه و یک رهبر استثنایی را در جهان از دست دادیم.

در این پیام آمده است: همانگونه که او برادر ما بود، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری همیشه یک مرد ممتاز و مدافع حاکمیت ملت و دوست بی قید و شرط کشورمان باقی خواهد ماند.

وی در پیام تسلیت مادورو به ایران گفت: آغوشی صمیمانه از سوی جمهوری بولیواری ونزوئلا باز خواهد بود، شما نمونه ای از عزت، اخلاق و مقاومت خواهید بود.

«لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری بولیوی با انتشار پیامی حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه و هیئت همراهش در سانحه دلخراش هواپیما را دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل نیز گفت :با اطلاع از این حادثه، متاسف شده است. وی به خانواده‌های قربانیان این سانحه غم‌بار، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

داسلیوا در پیام خود گفت: دولت برزیل به خانواده های رئیس جمهور رئیسی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سایر قربانیان و نیز دولت و ملت ایران صمیمانه ترین احساس همدلی را برای این غم جبران ناپذیر ابراز می دارد.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا ضمن تکریم از ابراهیم رئیسی به عنوان دوستی بزرگ و سیاستمداری مورد تحسین، نسبت به ابن حادثه غم‌انگیز ابراز تاسف کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهش را تسلیت گفت و تاکید کرد:  رئیسی در روابط روسیه و ایران نقش ارزنده ای داشته است.

ولادیمیر پوتین: رئیسی در روابط روسیه و ایران نقش ارزنده ای داشته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران را تسلیت گفت.

سفارت روسیه در تهران در پیامی نوشت: سفارت فدراسیون روسیه با اندوه فراوان از درگذشت « سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، « حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد مطلع شده است.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می آید

در پی اعلام این سانحه بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم و با تصمیم رئیس جمهور یروسیه، نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فورا به ایران اعزام شدند.

ما صمیمانه تسلیت خود را به خانواده ها و بستگان درگذشتگان و به کل مردم و دولت ایران ابراز می نماییم. در این لحظات سخت و مصیبت بار، صبر و شکیبایی برای ملت ایران آرزومندیم.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می آید.

ما یک فرد نمونه و یک رهبر استثنایی را در جهان از دست دادیم.

وزارت امور خارجه بلاروس در بیانیه ای درباره سقوط بالگرد رئیس جمهوری ایران و درگذشت آیت الله رئیسی و همراهانش،گفت: این ضایعه تنها برای جامعه ایران سخت نیست، بلکه بلاروس دوستان واقعی را از دست داده است.

رئیس شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا درگذشت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را صمیمانه تسلیت می گوید.

«وینستون پترس» وزیر خارجه نیوزیلند با انتشار پیامی در پلتفرم ایکس، شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: در غم مردم ایران شریک هستیم. به خانواده رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه‌شان تسلیت می‌گوییم.

وزارت  خارجه آمریکا در پی شهادت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در سقوط بالگرد، «تسلیت» خود را ابراز کرد.

« متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده به طور رسمی درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراهشان در سانحه بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت می‌گوید.

کد خبر 1764374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha