حرکت حضرت مسلم در جهت بیداری مسلمین بود و انتخاب وی صد در صد مناسب بود

حرکت امام حسین (ع) اعطای بیداری به امت اسلامی بود . مسلم بن عقیل قطعه ای از این پیروزی محسوب می شد و انتخابی صد در صد مناسب به شمار می آمد که طبق خواسته امام حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان حجت الاسلام مهدی طائب در برنامه تلویزیونی هنگام درنگ به تحلیل شخصیت مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین به کوفه پرداخت و وی را گزینه مناسبی از جانب امام برای بیداری مردم و آگاه کردنشان از عدم صلاحیت حاکم جامعه اسلامی دانست .

وی گفت : امام حسین (ع) در هیچ نقطه ای ندانسته قدم نمی گذارد به همین دلیل مسلم را هدفمند به کوفه فرستاد و در نامه خود به کوفیان نوشت که مسلم از اهل بیت و مورد اعتماد من است اینگونه خطاب قرار دادن مسلم توسط امام نکته قابل توجه از شخصیت مسلم است .

وی همچنین افزود : تمام حرکت های مسلم متناسب با حرکت امام است و خطایی از او سر نمی زند مسلم بعد از دیدن عقب نشینی کوفیان در مدت حضورش در این شهر می کوشد نشان دهد حکومت بنی امیه  نیست و نمی تواند معیار های مردم برای داشتن حاکمیت اسلامی  را فراهم کند.

حجت الاسلام طائب خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) می خواست به مردم بگوید تصورتان درباره بنی امیه که حاکمیت اسلامی دارد غلط است و این حکومت با معیارهای اسلامی شما تفاوت دارد یزید از این حرکت امام اطلاع پیدا کرده و تلاش میکند امام و حرکت او را دراین چهار چوب که" اگر کسی علیه امام مسلمین خروج کند یاغی است و به شمشیر کشته میشود " تخریب کند و از اثر حرکت او بکاهد. یزیدیان قصد داشتند در همه جا وانمود کنند حسین (ع) خارجی است.

وی ادامه داد: به دلیل فرایند منفی که حرکت امام حسین (ع) برای جریان اموی و باطل داشت تلاش بزرگی برای خراب کردن این حرکت و حواشی آن صورت گرفت طائب تصریح کرد همه تلاش مسلم این است که اثبات کند که ماخارجی نیستیم بلکه حکومت یزید شرایط حاکمیت را ندارد این در حالی است که دستگاه حکومتی وقت می خواهد مسلم را به عنوان فردی که شمشیر در دست دارد و می خواهد حاکم مسلمین را از بین ببرد به مردم معرفی کند .

وی با بیان اینکه حرکت مسلم با نامه هایی که مردم کوفه به امام حسین (ع) نوشته اند آغاز شد ابراز داشت: در کوفه جو به این شکل بود که هر کس اول شمشیر بکشد او یاغی است و مسلم در طول مدتی که در کوفه بود هرگز شمشیر نمی کشد وقتی برای حمایت از هانی قیام می کند چون قرار بر جنگ ندارد عقب نشینی می کند تا شاید بتواند از کوفه بیرون بیاید و خبر نا امنی کوفه را به امام بدهد اما به خاطر اینکه کوفه را نمی شناخت و از رودخانه و پیچ و تاب های آن اطلاعی نداشت موفق به انجام این کار نشد.

حجت الاسلام طائب نامه های کوفیان را دو نوع دانست عده ای برای حفظ امنیت امام نامه نوشتند و عده ای دیگر با هدف حکومت کردن امام با توهم اشتباه سیاسی اقدام به دعوت امام برای آمدن به کوفه کردند وی ادامه داد: در آن زمان مدینه و مکه برای امام امن نبود و ایشان می دانستند یزید افرادی را مامور کرده تا در مسجد الحرام امام را به قتل برساند امام حسین (ع) با دعوت کوفیان عازم کوفه شد و فرمود می روم تا حرمت حرم شکسته نشود.

حجت الاسلام طائب مسلم و هانی را جزء شهداء کربلا خواند و گفت: همانطور که اصحاب عاشورا میدانستند که شهید می شوند مسلم و هانی نیز از عاقبت خود واقف بودند مسلم با توجه به ماموریتی که داشت میدانست که چه کار می کند و هیچ ابایی از کشته شدن نداشت. عبیداله مسلم را زنده دستگیر میکند تا به وسیله او به سران دیگر دست پیدا کند اما به جایی نمی رسد.

این کارشناس مسائل تاریخی به بدعت سر بریدن و فرستادن برای حاکم اشاره کرد و بیان داشت: این بدعت در زمان معاویه صورت گرفت که سرها را نقل و انتقال می دادند این امر در روم مرسوم بود و یکی از تدبیرهایی به شمار می رفت که برای تبدیل پنهانی حاکمیت اسلامی به غیر اسلامی استفاده می شد .آنها با وارد کردن این رفتار های دوران جاهلیت و مشرکانه واقعیت ها را با حفظ اسم تغییر میدادند مثلاً جهاد را عاملی برای دستیابی به ثروت، گرفتن انتقام یا خونریزی معرفی می کردند و از حقیقت اصلی آن که برطرف کننده موانع حق است دور نگه می داشتند.

 

کد خبر 2203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha