نابرابری در فرصت آموزش/ دانش‌آموزان مناطق محروم ماسال شاد نیستند

با آغاز فعالیت درسی دانش‌آموزان در پیام رسان «شاد»، بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی ماسال به دلیل عدم پوشش اینترنت و یا نداشتن گوشی اندروید و نابرابری در فرصت آموزش، دیگر شاد نیستند.

خبرگزاری شبستان_ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: سال ۹۸ را به گونه‌ای به پایان رساندیم که بیش از نیمی از سال تحصیلی ۹۹-۹۸گذشته بود و دانش‌آموزان نیمه دوم سال تحصیلی و دانشجویان ترم دوم خود را آغاز کرده بودند اما ویروس کرونا به ناگهان زندگی روزمره مردم را مختل کرد و به تبع آن فعالیت‌های آموزشی از همان هفته اول اسفند تعطیل شد.

 

این تعطیلی تاکنون ادامه داشته و دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و از طریق تلویزیون و فضای مجازی به فراگیری درس می‌پردازند و بازار آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی داغ است.

 

در این ایام مسئولان آموزش و پرورش هم تلاش خود را برای ادامه روند آموزش به کار بستند و آموزش دروس باقیمانده از طریق فضای مجازی و صدا و سیما در دستور کار قرار گرفت اما اکثریت دانش‌آموزان نتوانستند ارتباط خوبی با این روش پیدا کنند.

 

پیام‌رسان اختصاصی آموزش و پرورش یا همان «شاد» که حالا قرار است آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان صرفاً در این فضا ارائه شود، مدتی است رونمایی شده و برخی از معلمان کار خود را در این برنامه آغاز کرده‌اند.

 

پیام‌رسان «شاد» که در نقطه شروع کار خود قرار دارد، مشکلات مختلفی هم دارد اما مسئولان آموزش‌و پرورش معتقدند در مسیر حرکت، مشکلات را شناسایی و رفع می‌کنند.

 

اما به نظر می‌رسد این شیوه در مناطقی از استانمان از جمله شهرستان ماسال با محدودیت‌های فراوانی مواجه باشد و با توجه به ادامه‌دار بودن ویروس کرونا، بخش عمده آموزش‌ها در فضای مجازی ادامه خواهد یافت اما مشکل اساسی این است که شمار زیادی از دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به گوشی هوشمند، اینترنت و حتی تلویزیون، این روزها برای تحصیل دچار مشکل شده‌اند که یافتن راهکاری برای رفع این معضل ضروری است.

 

در این گزارش سعی داریم به بیان مشکلات مختلف پیام‌رسان شاد از نگاه خانواده‌ها و معلمان بپردازیم تا شاید در تصمیم‌گیری‌های مسئولان تأثیری داشته باشد.

 

 

*«شاد» برای بچه‌های روستا مناسب نیست

«رعنا» یکی از دانش‌آموزان ماسالی است که در یکی از روستاها زندگی می‌کند، وی با بیان اینکه گوشی اندروید ندارد و کار با آن را بلد نیست اظهار کرد: همه ناراحتی‌ من از این است که نمی‌توانم مانند هم‌کلاسی‌های خود درس فراگیرم و نگران بازماندن از تحصیل هستم.

 

این دانش‌آموز کلاس هشتم با بیان اینکه ما در روستا زندگی می‌کنیم و تعداد دانش‌آموزان زیاد نیست افزود: ای‌کاش آموزش و پرورش به جای برگزاری کلاس‌های مجازی اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری می‌کرد و به صورت شیفت‌بندی هر روز تعدادی از دانش‌آموزان در کلاس حاضر می‌شدند.

 

وی گفت: با وجود کلاس مجازی قطعا من یکسال از مدرسه باز خواهم ماند و به اجبار باید کلاس هشتم را دوباره بخوانم که برایم تاسف‌بار است.

 

* آموزش تلویزیونی و مجازی هیچ وقت نمی‌تواند جای آموزش سنتی را بگیرد

یکی از معلمان مقطع دبستان ماسال تصریح کرد: برنامه پیام‌رسان «شاد» مزایا و معایبی دارد که باید مسئولان در راستای رفع معایب آن کوشا باشند.

 

وی با بیان اینکه مزایای این پیام‌رسان، در خانه ماندن دانش‌آموزان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا است خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه پوشش شهرستان ماسال بیشتر روستایی است دانش‌آموزان کمتری به گوشی اندروید یا اینترنت دسترسی دارند که باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود تا دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند.

 

این معلم ماسالی با بیان اینکه به نظر می‌رسد نه آموزش تلویزیونی و نه مجازی هیچ وقت نمی‌تواند جای آموزش سنتی و حضور در کلاس درس فیزیکی را بگیرد بیان کرد: بازده آموزش‌های مجازی آن چنان بالا نیست که انتظار داشته باشیم امسال، تحصیلات بچه‌ها با مشکل مواجه نشود.

 

 

* زیرساخت شبکه آموزشی شاد نقطه اتصال میان دانش‌آموزان و معلمان است

«جشمید دولتی» با بیان اینکه به دلیل ویروس کرونا در کل دنیا بالغ بر یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دانش‌آموز خانه‌نشین شده‌اند اظهار کرد: در این راستا آموزش و پرورش کشور ما اقدام به راه‌اندازی پیام‌رسان «شاد» کرد تا دانش‌آموزان بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند و زیرساخت شبکه آموزشی شاد در واقع نقطه اتصال میان دانش‌آموزان و معلمان است.

 

رییس آموزش و پرورش ماسال با بیان اینکه برنامه شاد قطعا برای همه دبیران و دانش‌آموزان راهبردی نیست افزود: بسیاری از دبیران و دانش‌آموزان فاقد گوشی اندروید هستند و حتی کار با آن را نمی‌دانند.

 

وی با بیان اینکه اکنون خرید گوشی اندروید به دلیل گرانی آن، برای دانش‌آموزان سخت است گفت: قطعا وزارت آموزش و پرورش برای این دست از دانش‌آموزان هم برنامه‌ریزی خواهد داشت.

 

*برپایی مدارس عشایر ماسال

دولتی با بیان اینکه هرسال مدارس دانش‌آموزان عشایری تا اواسط اردیبهشت به پایان می‌رسید تصریح کرد: اکنون مدارس عشایر ماسال برپاست و به دلیل اینکه هر مدرسه شاید بالغ بر ۱۰ دانش‌آموز داشته باشد به صورت شیفت‌بندی و در هر کلاس سه دانش‌آموز حضور پیدا می‌کنند.

 

رییس آموزش و پرورش ماسال خاطرنشان کرد: برخی از دبیران ماسال برنامه «شاد» را نصب کرده‌اند و اکنون در حال تدریس به صورت مجازی هستند و حتی من هم در گروه‌های تدریس آنها عضو هستم.

 

وی با بیان اینکه در کنار همه تهدیدهای کرونا اما خانواده‌ها درگیر آموزش دانش‌آموزان شده‌اند که اتفاق مثبتی است اظهار کرد: به اولیای دانش‌آموزان توصیه می‌شود هنگام آموزش در برنامه شاد یا از صدا و سیما حتما کنار فرزندان خود بنشینند تا حواس آنها بیشتر به سمت آموزش باشد.

 

گفتنی است، یکی از مشکلات بزرگ شبکه شاد، آن است که عدالت اجتماعی در آن مدنظر طراحان نبوده و این مشکل باعث ایجاد نابرابری و تبعیض در فرصت آموزش یا زیر سوال قرار گرفتن عدالت آموزشی شده است و دانش‌آموزان روستایی و محروم از این موضوع به شدت رنج می‌برند.

کد خبر 918592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha