بارندگی ها به ۲ اثر تاریخی فاروج خسارت زد

رییس میراث فرهنگی شهرستان فاروج گفت: بارش های اخیر باران به حمام تاریخی شهر فاروج و محوطه آرامگاه بابا و بی بی در روستای خسرویه، خسارت زد.

«مجید سعیدیان » به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: با بررسی های انجام شده در آثار تاریخی شهرستان، مشخص شد بارندگی ها به سقف حمام تاریخی فاروج و محوطه آرامگاه بابا و بی بی خسارت زده و رقم خسارت ها در دست بررسی است.

 

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فاروج افزود: مرمت این آثار نیازمند اختصاص اعتبار است که بعد از مشخص شدن رقم خسارت، پیگیر جذب اعتبارات برای این آثار می شویم.

 

حمام تاریخی فاروج سال ۹۰ هم به علت آب گرفتگی معابر دچار خسارت شد که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل اعتبارات داخلی اقدام به مرمت آن کرد.

 

حمام تاریخی فاروج

حمام قدیمی شهر فاروج که در اواخر دوره قاجار ساخته شده، معرف بخشی از فرهنگ منطقه است و موزه تاریخ فاروج در آن راه اندازی شدحمام خزینه ای و قدیمی فاروج حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و در ورودی آن با نمای طلق سیمانی و راهرویی که با چند پله به رختکن متصل می شود و وجود یک در چوبی در ابتدای راهرو اتاق حمامچی را مشخص می کند از ویژگی های ظاهری آن است.

 

قهوه خانه در قسمت شرقی رختکن، حوض انبار در سمت شمالی رختکن، دو چشمه سرویس بهداشتی و اتاقک بهداشت در راهروی منتهی به سالن خزینه، دو خزینه بزرگ و کوچک و یک اتاق نمازخانه در قسمت جنوب شرقی سالن، از دیگر بخش های آن است.

 

در کنار خزینه و در قسمت جنوب غربی سالن چند عدد دوش قرار دارد که از ملحقات ثانویه حمام است و رختکن شامل چند سکو و در وسط آن حوض آب قرار دارد، پاشویه نیز در ابتدای ورودی به سالن بعدی قرار گرفته استایجاد حمام نمره به ضرورت نیاز زمان بوده و این قسمت شامل راهروی ورودی دوش حمام و یک رختکن است و این بخش برای افراد سرشناس شهر که به صورت مجزا حمام می گرفته اند و یا برای استفاده خصوصی زنان از آن ایجاد شده است.

 

بخش های دیگر حمام شامل، آتشخانه حمام که در آنجا با استفاده از هیزم و بعدها با استفاده از روغن سیاه، آب حمام گرم می شد و در این قسمت راهروی ورودی با چند پله به یک اتاق منتهی می شود که در سمت راست گلخن و در سمت دیگر اینچ و لوله های انتقال آب قرار دارد.

 

محل تامین آب حمام از قنات و خروجی آب توسط چند چاه و شبکه فاضلاب بود که به بیرون هدایت می شده و هیزم خانه در قسمت غربی که شامل یک فضای بزرگ برای تامین سوخت حمام بوده، قرار دارد. حمام فاروج در سال ۸۸ به ثبت ملی رسیده است.

 

آرامگاه بابا و بی بی

آرامگاه بابا و بیبی که نیازمند توجه ویژه است، بر روی تپه ای مشرف بر رودخانه خسرویه مایوان در میان روستای خسرویه در 31 کیلومتری جنوب غربی شهر فاروج، با چشم انداز زیبا و دیدنی واقع شده است. بنایی بسیار قدیمی که شالوده آن از سنگ لاشه  و ملاط گل و گچ ساخته شده و برای  استحکام  آن از ساروج و چوب و نیز نمای خارجی آن از کاه و گل استفاده شده است، بقعه، ایوانی در جانب مشرق دارد که پس از عبور از آن به مرقد بی بی راه دارد و بر بالای آن گنبدی هرمی کوچک به ارتفاع دو متر قرار دارد.

 

قبر دوم که در اتاق متصل به اتاق اول قرار دارد، متعلق به باباست و توسط یک در به هم متصل می شوند. در بالای این اتاق، گنبد هرمی به ارتفاع چهار متر نمایان است که با جلب پوشش داده اند تا باعث عدم نفوذ آب به سقف و گنبد خانه و نهایتا به داخل بنا شود.

 

در میان بقعه، دو صندوق چوبی منبّت کاری زیبا به چشم می خورد  که نشان می دهد این بنا قبل ار صفویه ساخته شده است، این بنا به شماره 5945 به ثبت آثار تاریخی رسیده و شخصیت های مدفون در آن از قرن نهم و دهم هجری معرّفی شده اند که یکی با نام بابا حسین و دیگری به نام بی بی شاه بیگم است و متاسفانه این بنای زیبا به جهت رطوبت موجود و نزولات آسمانی دچار آسیب شدید شده است.

 

 

کد خبر 923928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha