جمع آوری ۲۸۰ هزار سند دفاع مقدس در خراسان جنوبي/ تدوین دانشنامه گرفتار کمبود اعتبار است

فلاحی از جمع آوری ۲۸۰ هزار سند دفاع مقدس در خراسان جنوبي خبر داد و گفت: تدوین دانشنامه، چاپ کتب و ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گرفتار کمبود اعتبار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ «غلامرضا فلاحی» پیش از ظهر امروز (۱۶ اردیبهشت) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: رسالت و وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت به نسل جدید به ویژه جوانان است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه از سال ۹۵ بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان در سه فاز مدخل‌یابی، تدوین پرونده های علمی و مقاله نویسی در دستور کار قرار گرفت، افزود: در این راستا تاکنون ۲۸۰ هزار سند مکتوب از رزمندگان، خانواده شهدا و  دستگاه های اجرایی دخیل در دفاع مقدس جمع آوری شده است.

 

فلاحی با اشاره به اینکه در بحث دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی ۵۰۰ مدخل شناسایی و تعریف شده است که باید روی این موضوع کار شود، گفت: باید این دانشنامه در سه جلد تدوین شود که امسال تاکید بر این است که باید یک جلد تهیه شود.

 

۱۵۰ پرونده علمی دفاع مقدس در خراسان جنوبی تشکیل شد

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ پرونده علمی دفاع مقدس تشکیل شده، عنوان کرد: همچنین بعد از جمع آوری مداخل و تهیه پرونده های علمی نوبت به مقاله نویسی می رسد که در این زمینه نیز تاکنون ۶۰ مقاله نگاشته شده است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی افزود: ۵۵ نفر  از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها برای تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس مشغول به فعالیت هستند.

 

فلاحی مهمترین مشکل در بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان جنوبی را کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: در پیگیری با استانداری مقرر شده اعتبار این دانشنامه در طرح های فرهنگی و اجتماعی استان تصویب شود که با این اقدام می توانیم گام های بلندی برداریم.

 

۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی تألیف خواهد شد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: تاکنون در زمینه چاپ کتب دفاع مقدس حدود ۱۷۰ عنوان کتاب از خاطرات و زندگینامه شهدا  و فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تألیف و چاپ شده است.

 

وی گفت: در حال حاضر نیز ۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی تألیف خواهد شد که از این تعداد ۱۲ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب زندگینامه شهدا و رزمندگان است که متأسفانه در این حوزه نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

 

فلاحی ادامه داد: در بحث کتب ادبی تاریخ دفاع مقدس در استان به نویسنده متبحری دست نیافته ایم که در تلاش هستیم از تجربیات استان های دیگر استفاده کنیم و کارگاه های آموزشی نیز برای این موضوع برگزار شود تا نویسندگان استان به این سطح از مهارت برسند.

 

امسال ۱۴ یادمان شهدای گمنام در استان احداث و تکمیل می شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه همچنین فایل صوتی مصاحبه با یک هزار و ۷۹۰ رزمنده دفاع مقدس نیز جمع‌آوری شده است، ادامه داد: حدود ۲۸ هزار رزمنده در استان داریم که لازم است با تک تک این افراد اگر در قید حیات هستند مصاحبه شود.

 

وی بیان کرد: در ۵۶ نقطه خراسان جنوبی ۱۴۰شهید گمنام آرمیده‌اند که تاکنون ۲۵ یادمان شهدا تکمیل شده و احداث و تکمیل ۱۴ یادمان شهدا تا پایان سال جاری در دستور کار است.

 

فلاحی با اشاره به اینکه امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است، گفت: اجرای برنامه ها با توجه به تأثیر دفاع مقدس بر بیداری اسلامی، نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه مقاومت، استفاده از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی و استفاده از ظرفیت مردمی و جوانان تأکید شده است.

 

برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خرداد ماه  آغاز می شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه شعار چهلمین سالگرد دفاع مقدس «ما قوی هستیم» است، افزود: برنامه های اجرایی چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خرداد ماه سال جاری آغاز می شود و تا پایان سال ادامه دارد.

 

وی در پایان با تأکید بر اینکه تمرکز برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس بر مناسب های خاصِ سال جاری است، افزود: اما ادارات و سازمان ها هم باید برنامه های خود را با پرداختن به همین موضوع اجرا کنند.

 

فلاحی ادامه داد: خراسان جنوبی جزو استان هایی است که مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ندارد بنابراین درخواست می شود در این زمینه اعتبار مورد نیاز تأمین شود تا این پروژه بسیار مهم تعیین تکلیف شود.

 

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر حدود هفت هزار و ۷۲۹ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در کتابخانه اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی وجود دارد.

 

کد خبر 925100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha