شب قدر شب بیدار شدن از خواب غفلت و توبه واقعی است

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی گفت: شب قدر شب بیدار ماندن نیست شب بیدار شدن از خواب غفلت است خداوند توبه واقعی را خریدار است هر چه گناه کرده باشید بزرگتر از رحمت الهی نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «احسان بی‌آزار تهرانی» شامگاه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) در قالب  فضای مجازی به سخنرانی پرداخته و گفت: در گذشته امت‌ها عمر طولانی داشتند که حسنات کسب کنند.

وی با استناد به روایاتی از ائمه معصومین(ع)، افزود: حضرت نوح(ع) درباره ۲۵۰۰ سال عمر خود فرمودند ای مردم دنیا این عمر ۲۵۰۰ ساله من کمتر از نیم قدمی بود که به سمت حضرت عزرائیل برداشتم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: برای آخرالزمانی‌ها فرصت عمر بسیار کم است که بسیاری از آن هم در حسرت و غفلت سپری می‌شود، بسیاری اشتباه تصور می‌کنند که لیلة القدر شب بیدار ماندن است در حالی که باید شب بیدار شدن باشد، یعنی انسانیت و بعد الهی انسان باید زنده و احیا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی بیان کرد: علامه طباطبایی کل سال را نمی‌خوابیدند که لیلة‌القدر را درک کنند، ما چنان در جهالت و نادانی به سر می‌بریم که بیداری ما در غفلت است.

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) ابراز کرد: خواب انسان هوشیار بهتر از بیداری انسان غافل است؛ برخی نماز شب می‌خوانند و روزه هم می‌گیرند اما جز بی‌خوابی و گرسنگی چیزی به دست نمی‌آورند.

استاد حوزه علمیه درباره فرمایش خداوند درباره بیدار و هوشیار شدن انسان‌ها، گفت: خداوند خطاب به  پیامبر(ص) می‌فرمایند که مردم را تکان بده و آنها از خواب غفلت بیدار کن برای روز قیامت که دیگر نمی‌شود کاری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی افزود: خداوند به واسطه محبت به رسول‌الله(ص) یک شب قدر را به امت ایشان هدیه کرده که از هزار ماه یعنی تقریبا بالای ۸۰ سال افضل است؛ در یک شب می‌شود ره ۸۰ سال را رفت.

وی با بیان اینکه اساس رمضان لطف و برکت است اگر از ظرفیت شب قدر آن استفاده کنیم می‌توانیم جبران کنیم، گفت: در ماه رمضان مهمان کسی هستید که بدی‌ها را به خوبی تبدیل می‌کند، او کریم‌العفو و قابل التوب است فقط بدی‌ها را پاک نمی‌کند بلکه آنها را به خوبی تبدیل می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز و فردا نکنید توبه واقعی داشته باشید؛ خود را به خدا بسپارید و از لطف و کرم الهی پاک شدن را طلب کنید، شب قدر شبی است که اگر استغفار بر قلب انسان جاری شود خداوند همان را هم خریدار است، هر چه گناه کرده باشید بزرگتر از رحمت الهی نیست، اگر انسان کمال انتقطاع از همه چیز حتی خود داشته باشد از شب قدر دست پر می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی با استناد به روایتی ابراز کرد: در شب قدر خداوند به حضرت داوود می‌فرماید «بشر المذنبین و انذر الصدیقین» یعنی گناهکاران را بشارت بده که آنها را می‌بخشم و صدیقین را بترسان از اینکه به عمل خود مغرور شوند؛ گناهکاری که بر درگاه الهی زانوی فقر و نداری بزند بهتر از آن کسی است که به عمل صالح خود مغرور شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بیرون آمدن از تاریکی ما به یک نور احتیاج داریم که شب قدر را درک کنیم، هر کس سلوک او زهرایی شود لیلة القدر را درک خواهد کرد. در روایت است که لیله مبارک حضرت زهرا(س) هستند. هر جا چرخ بزنیم انتهای سلوک بندگی چنگ زدن به دامان حضرت زهرا(س) و اهل‌بیت(ع)‌است.

 

 

کد خبر 927764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha