انتشار یادداشت «آباي و فردوسي، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری»

رایزنی فرهنگی کشورمان در قزاقستان،یادداشتی را با عنوان «آباي و فردوسي ، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری» به مناسبت روز زبان و ادب فارسی و روزفردوسی در رسانه های این کشور منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، علی کبریایی زاده ، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان، یادداشتی را باعنوان " آباي و فردوسي ، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری "که به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در پایگاه تحلیلی ABai.kz و نیز (صدای قزاق )و نیز سایت Gamshy.kzمنتشر کرد.

کبریایی زاده در این باره گفت:آباي شاعر بزرگ قزاق و پایه گذار ادبیات نو قزاقی محسوب می شود  و قزاقستان در حال برگزاری  یکصد و هفتادو پنجمین سالگرد اوست ،این شاعر که در شمار مهمترین شخصیت های ملی قزاقستان است ، توجه ويژه اي به آثار ادبي مشرق زمين بویژه شاعران ونويسندگان فارسي زبان دارد وخصوصاً  از اندیشه فردوسی در خلق آثار شعری خود تاثیر گرفته به گونه اي که بسياري از مضامين ومطالب شاهنامه در آثار او ديده مي شوند.

وی درادامه افزود:به عنوان نمونه در جاي جاي شاهنامۀ فردوسي سخن از اهميت و ارزش علم و دانش به ميان آمده، چنان که در ابيات آغازين آن ميخوانيم

توانا بود هر که دانا بود        ز دانش دل پير برنا بود

یا در جای دیگر می گوید:

تو را دانش ودين رهاند درست     ره رستگاري ببايدت جست

 

آباي شاعر قزاق نیز در آثار منثورش، هموطنان خود را به تحصيل علم فرا ميخواند و بدانها سفارش مي کند که غير از زبان مادري، زبان هاي عربي، فارسي و روسي را فرا بگيرند:

« بايد تکامل يافته، رشدمان را توسعه دهيم و گنجينه مان را که با علاقه جمع کرده ايم ، افزايش بخشيم . اين غذاي جان ميباشد؛ جان از تن برتر است . بايد تن را به کرنش جان واداشت .»

یا مثلا می آورد که :

« بدون علم ، آخرت هم نيست ، دنيا هم نيست ، بي علم ، نمازي که خوانده شود و يا روزه اي که گرفته شود و حجّي که ادا شود و خلاصه هيچ عبادت ديگري به انجام نميرسد.»

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان افزود:دو پایگاه اطلاع رسانی ذکر شده با ماهیت تحلیلی به مسائل و موضوعات  فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی در قزاقستان می پردازند و مورد مراجعه اقشار مختلف مردم این کشور می باشد .

کد خبر 929104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha