خداوند توبه کسی که حق الناس بر گردن دارد را نمی پذیرد

حجت الاسلام محمدیان شب های قدر را فرصتی برای توبه و بازگشت به‌سوی خدا دانست و گفت: خداوند توبه کسی که حق الناس بر گردن دارد را نمی‌پذیرد مگر اینکه رضایت آن‌ها جلب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت الاسلام «محمد محمدیان» شب گذشته(شنبه، ۲۷اردیبهشت) در سومین ویژه برنامه شب های قدر که با رعایت نکات و مسائل بهداشتی در مسجد جامع سنگر برگزار شد با مهم برشمردن شب های لیالی قدر و سفارش بسیار از سوی ائمه اطهار (علیه السلام) برای احیاء در این شب ها، گفت: منزلت این شب ها به قدری زیاد است که خداوند می فرماید اگر گناهگاری از کارش پشیمان شد و به در خانه من آمد، گناهان او را می بخشم.



امام جمعه سنگر با بیان اینکه در آیات و روایات درباره بخشیده شدن مطالب فراوانی آمده است اما باید توجه کنیم که بخشش‌ها و غفران خداوند همه مشروط است، افزود: شرط بخشش در این است که فرد گناهکار موفق به توبه شود.



وی بیان کرد: وقتی انسان تصمیم بر توبه گیرد و نسبت به گناهی که انجام داده پشیمان باشد، خداوند او را مورد رحمت خود قرار می‌دهد مگر اینکه حق‌الناسی انجام داده باشیم زیرا خداوند نسبت به حقوق مردم هیچ بخششی ندارد مگر اینکه رضایت آن‌ها جلب شود که خیلی مرحله سختی است.

 

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه پس انسان باید بداند که اگر از راه راست منحرف شد فقط برگشتن از آن راه و یک استغفار کردن درست نمی شود، افزود: توبه نیاز به اصلاح دارد.


وی تصریح کرد: اگر ظلمی کرده‌ایم باید حلالیت بطلبیم و اگر حق‌الناسی بر گردن ماست باید هم اینک از این مجلس بلند شویم و برویم تا این حق را ادا کنیم و اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، به معنای واقعی، شب قدر را درک کرده ایم.



امام جمعه سنگر در ادامه با تاکید بر اینکه استغفار ترمیم خطای گذشته و ترسیم آینده بی‌گناه است خاطرنشان کرد: تصمیم و عزم جزم برای عدم بازگشت به گناه (چون تکرار گناه انسان را از بندگی دور می‌کند)، پشیمانی واقعی نسبت به خطایی که انجام شده است و جبران منافات و ترمیم خرابی گذشته از راه‌های قبول توبه هستند.



حجت الاسلام محمدیان اظهار کرد: توبه یعنی برگشت به سمت خدا، زیرا خداوند بزرگ ارحم الراحمین است.



وی ادامه داد: اگر در راهی که برای توبه می‌رویم اجل به ما فرصت نداد، باز هم خداوند به اندازه راهی که برگشته‌ایم توبه ما را می‌پذیرد و این یعنی کافی است که نیت کنیم و به راه راست برگردیم.



حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه خداوند سبحان همواره راه مستقیم را به ما نشان می‌دهد، افزود: خداوند برای نشان دادن راه درست و مستقیم برای ما تابلو گذاشته است و این تابلو را در قرآن کریم به ما نشان می‌دهد تا ما راه را گم نکنیم.



وی با تاکید بر اینکه تابلوی هدایت خداوند عبادت و بندگی خداست، بیان کرد: خوشا به حال جوانانی که به‌خاطر عمرشان، زیاد از راه راست منحرف نشده‌اند و می‌توانند با توبه سریع‌تر به دامان و بخشش خداوند دست پیدا کنند.


گفتنی است در این مراسم عزاداران ضمن بر سر گرفتن قرآن با نوای ذاکرین اهل بیت(ع)«حسینی»، «زارع» و «حقیقی» این شب را احیا کردند.

کد خبر 929365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha