فصل امتحانات و راه های مقابله با استرس دانش آموزان و خانواده ها

فصل امتحانات نهایی در شرایط کرونایی با استرس ناشی ازشیوع این ویروس و خدای ناکرده ابتلا به آن علاوه بردانش آموزان با خانواده ها همراه شده است که این استرس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کم می‌شود.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ فصل امتحانات شاید برای همه ما همراه با استرس بوده است اما در برخی از افراد این استرس بیشتر است و گاهی اوقات موجب ایجاد اختلال در امر امتحان و عدم موفقیت دانش آموزان خواهد شد.

 

همواره از سوی کارشناسان، مشاوران و مربیان مرور و مطالعه دروس در طول سال تاکید شده است و اینکه دانش آموزان باید در ابتدای سال تحصیلی برای خود برنامه ریزی درسی داشته باشند و روزهای امتحان تنها زمان مرور درس ها برای آنان باشد و با ایجاد فضایی آرام در منزل و محل مطالعه تنها به مرور کتب درسی پرداخته و تلاش کنند تا حجم زیادی از کتاب را یکباره به ذهن نسپارند.

دانش آموزان موفق همواره یک برنامه منجسم برای مطالعه خود دارند

یکی از استاد دانشگاه با بیان اینکه استرس دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کم می‌شود. بیان کرد :استرس و اضطراب ناشی از آزمون در همه افراد وجود دارد اما باید مدیریت شود و وقتی این استرس افزایش یابد؛ مشکل آفرین خواهد شد و دانش آموزان موفق همواره یک برنامه منجسم برای مطالعه خود دارند.

 

« حسن بهروزی » با اشاره به راهکارهای کاهش اضطراب و استرس امتحان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است كه خود كم انگاری و ترديد در مورد توانائي های فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزيابی منفی و عدم تمركز حواس و واكنش های جسمانی نامطلوب می شود.

 

 وی علائم اضطراب را عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگيجه،تكرر ادرار، افزايش ضربان قلب، بی حالی، تنگی نفس، تعريق،لرزش،بيخوابی، دلهره،سردرد، بی اشتهایی و دلشوره عنوان کرد و یادآور شد: باید روش پیشگیری از اضطراب در دستور کار دانش آموزان برای غلبه بر استرس باشد.

 

این روان شناس و مشاور مدارس و خانواده با اشاره به روش های پيشگيری از استرس و اضطراب خاطر نشان کرد: دانش آموزان و دانشجويان نبايد يادگيری تمام مفاهيم درسی را به شب امتحان موكول كنند بلكه بايد سعی كنند هر درسی در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه كنند تا درشب های امتحان با خيالی آسوده فقط به مرور درس ها بپردازند از يادگيری دروس به صورت فشرده اجتناب كنند.

 

بهروزی، هم صحبتی با شخص مورد اعتماد ،مشاور ،استفاده از  روش های ايجاد تمركز ،استراحت در يك اتاق تاريك ، حمام کردن طولانی ،  ورزش های تنفس عميق ، حساسيت زدايی و آرام سازی را از راهكارهای مهم جهت بهبود اضطراب دانست.

 

وی با بیان اینکه افراد باید در خود  آمادگی قبل از امتحانات ایجاد کنند، یادآور شد: دانش آموزان و دانشجویان در ساعات معينی درس بخوانند؛ چند ساعت متوالی درس خواندن خسته كننده است و سبب كاهش يادگيری می شود و  بعد از پايان هر ساعت  به مدت ۵تا ۱۰ دقيقه استراحت كنند.

تمرکز فکر در زمان امتحانات از موارد مهم غلبه بر استرس

«صادق علی بیکی» هم خطاب به دانش آموزان گفت: سعی نمائيد اوقات خود را به زمان كار و زمان مطالعه تقسيم كرده و مطابق برنامه تنظيم شده پيش بروید؛ سرعت مطالعه خود را كاهش داده و مطالب را  چندين بار بخوانيد و سبك يادگيری خود را پيدا كنيد.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بهشهر در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: خلاصه نويسی را تمرين كنيد. خلاصه كردن مطالب بهترين روش يادگيری است با اين روش شما صرفاً  متوجه نكات  مهم درس می شويد و شب قبل از امتحان استراحت كافی داشته باشيد و قبل از شروع امتحان در حوزه امتحانی حضور داشته باشيد.

 

وی با تاکید بر تمركز فكر  از نظر روان شناسان افزود: ورزش هايی كه موجب تقويت روح می شوند انواع ورزش های بدنی پرداختن به فعاليت های هنری در ايجاد آرامش  و اعتماد موثر است.

 

کد خبر 936263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha