کرونا فروش صنایع دستی خراسان جنوبی را به صفر رساند

عباس زاده گفت: امسال شیوع ویروس کرونا فروش یک میلیارد تومانی صنایع دستی خراسان جنوبی در ایام نوروز را به صفر رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین عباس زاده» پیش از ظهر امروز (۱۹خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی صنایع دستی اظهار کرد: از ابتدای امسال به خاطر شیوع کرونا بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی برگزار نشده اما امیدواریم بعد عبور  از این بحران نمایشگاه‌ها به صورت فشرده برگزار شود.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به خسارت ناشی از کرونا به بخش صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: هر ساله در ایام نوروز بیش از یک میلیارد تومان فروش صنایع دستی در استان داشتیم اما امسال متاسفانه شیوع ویروس کرونا میزان فروش محصولات را به صفر رسانده است.

 

عباس زاده با بیان اینکه بستر فروش اینترنتی صنایع دستی باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: در همین راستا بسترسازی و ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی صنایع دستی برای هر شهرستان تعریف شده است.

 

وی با اشاره به وجود ۳۳ فروشگاه فعال صنایع دستی در سطح استان، ادامه داد: پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیمه اول آذرماه در  خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ایجاد مراکز آموزش موقت و سیار را از برنامه‌های سال جاری در حوزه صنایع دستی استان اعلام کرد و گفت:در حال حاضر ۱۰ بازارچه صنایع دستی نیز در نقاط مختلف استان در حال ایجاد است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسد.

 

عباس زاده بیان کرد: همچنین آموزش مقدماتی و تکمیلی آموزش شاغلان در تمامی رشته‌های صنایع دستی، تجهیز کارگاه‌های مزیت‌دار در همه شهرستان‌ها، ثبت میراث ناملموس در حوزه صنایع دستی و مردم‌شناسی نیز از دیگر برنامه‌های سال جاری است.

 

به گفته وی برنامه سالانه صنایع دستی استان برای هر شهرستان با توجه به کمیت و اعتبار مورد نیاز تعریف شده و تا پایان امسال دنبال خواهد شد.
 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از  تجهیز و راه اندازی مرکز آفرینش‌ها، پژوهش و آموزش نساجی سنتی خراسان جنوبی با همکاری آموزش و پرورش استان در سال جاری خبر داد و افزود: ثبت جهانی مله خوسف در حال پیگیری است و ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالیت دبیرخانه مله خوسف در حال ابلاغ است.

 

وی بیان کرد: احیای صنایع دستی فراموش شده در هر شهرستان، استانداردسازی مواد اولیه و تجهیزات، ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی از برنامه هایی است که امسال در دستور کار قرار دارد.

 

عباس زاده با اشاره به اینکه امسال اتحادیه صنایع دستی در سربیشه افتتاح خواهد شد، ادامه داد: پیشنهاد ایجاد سرفصلی برای رشته توبافی در کار و دانش ارائه شده است تا بعد از اخذ مجوز این کد رشته تحصیلی از اول مهرماه ثبت‌نام انجام شود.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به ثبت اطلاعات هفت هزار نفر در سامانه صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۰ رشته صنایع دستی شناسایی شده  و اکنون ۲۵ رشته صنایع دستی در استان فعال است.

 

وی در پایان با اشاره به برنامه های برنامه‌های هفته جهانی صنایع دستی در استان، افزود: برگزاری مسابقه برک و خاطره‌ها در بشرویه، راه اندازی خانه سفال در بیرجند  و تجلیل از کارآفرینان صنایع دستی در سربیشه، راه اندازی چهار کارگاه صنایع دستی برای اشتغال ۳۰ نفر در سرایان، آموزش ساخت و تولید نمد به صورت آنلاین و افتتاح نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در فردوس از مهمترین برنامه‌های هفته صنایع دستی است.

 

 

 


 

کد خبر 936799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha