نقش محوری مساجد و کانون‌های فرهنگی در سال جهش تولید

مساجد به‌عنوان سنگرهای اجتماعی نقش محوری میان آحاد مختلف جامعه ایفا می‌کنند و عمده‌ترین وظیفه مساجد در این زمان می‌تواند بررسی آثار مختلف جهش تولید باشد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: بی‌شک یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای موفقیت و رشد بین‌المللی و ملی هر کشور در حال توسعه، تولید است، با تولید می‌توان بهره‌وری نیروی انسانی را به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش داد.

 

در چند سال اخیر نامگذاری سال‌ها با رویکردی اقتصادی بوده که همه آنها تحت یک رویکرد بوده و آن اقتصاد مقاومتی است؛ امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شد که در صورت عمل به نقاط مختلف آن می‌توان گره بزرگی از مشکلات جامعه که همان اشتغال است را باز کرد.

 

در این میان و در حالی که نقش صنایع بزرگ و شرکت‌های پتروشیمی و ... برای افزایش بیشتر تولید بسیار حائز اهمیت است مساجد به‌عنوان سنگرهای اجتماعی نقش محوری را میان آحاد مختلف جامعه ایفا می‌کنند و عمده‌ترین وظیفه مساجد در این زمان بررسی آثار مختلف جهش تولید است.

 

مساجد و در کنار آنها کانون‌های فرهنگی هنری نقش بسیار مهمی را در سال جهش تولید بر عهده دارند، ایجاد اشتغال های زود بازده همانند کارگاه های تولیدی کوچک می‌تواند زمینه اشتغال جوانان بسیاری را فراهم آورد، در کنار آن ورود تخصصی به موضوع آموزش برای تربیت جوانان نخبه از مهم‌ترین برنامه‌های مساجد در سال پیش رو باید باشد.

 

امروزه مساجد به‌عنوان پایگاه‌های اجتماعی ملزم به تشویق جوانان به خوداشتغالی و عدم وابستگی به شرکت‌های بزرگ و ادارات هستند، این در حالی است که دولت در خوداشتغالی جوانان نقش اصلی را ایفا می‌کند، دولت و وزارتخانه‌های مختلف می‌توانند با ارائه تسهیلات ویژه به مساجد و کانون‌های فرهنگی زمینه اشتغال را به‌صورت دقیق و مداوم فراهم آوردند. 

 

از راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی، پرورش ماهی، مرغ و قارچ، بسته‌بندی محصولات و ... گرفته تا سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام و اجاره زمین‌های کشاورزی بازاری بزرگ روبه‌روی مساجد و کانون‌های است که باید با دقت و اولویت‌سنجی فعالیت‌های مختلفی در زمینه اشتغال و اشتغالزایی را انجام دهند.  

 

امام جمعه موقت اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در اهواز، در این باره عنوان می‌کند: مساجد همانگونه که در مقابله با ویروس کرونا با آن آمادگی حداکثری ظاهر شدند و توانستند بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه را بر طرف کنند در تحقق شعار سال نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

 

«حجت‌الاسلام ابوالحسن حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکلی که مساجد با آن مواجه هستند این است که نمی‌توانند با بودجه‌هایی که در اختیار دارند زمینه اشتغال بزرگ را ایجاد کنند و این مستلزم ورود دستگاه و شرکت‌های بزرگ برای ایجاد اشتغال است.

 

وی با بیان اینکه بهترین نوع اشتغالزایی برای کانون‌های مساجد ایجاد کارگاه‌های زودبازده کوچک است ابراز می‌کند: مدیران مساجد و کانون‌های فرهنگی می‌توانند با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز فنی‌وحرفه‌ای زمینه حرفه‌آموزی اعضای خود را فراهم کنند که همین امر سبب ایجاد اشتغال می‌شود.

 

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه نباید تنها به ایجاد اشتغال خرد و کوچک اکتفا کنیم اذعان می‌دارد: تلاش مسئولان و مدیران باید بر این باشد که حوزه فعالیت‌های اقتصادی کلان در کشور را توسعه و زمینه اشتغال جوانان را گسترش دهند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محراب اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در اهواز می گوید: در سال جهش تولید هرکس در حیطه فعالیت‌های خود باید تلاش‌های لازم را انجام دهد؛ کانون‌های مساجد باید در استفاده از کالاهای ایرانی الگوی سایر مجموعه‌ها شوند.

 

«حجت‌الاسلام مصطفی شکرانی» ادامه می‌دهد: یکی از اولویت‌های کانون‌های مساجد در تحقق شعار سال آگاهی دادن به مردم در خصوص استفاده از تولیدات داخلی است؛ اگر بتوانیم این موضوع را به صورت گفتمان انجام دهیم یک قدم به تحقق این شعار نزدیک می‌شویم.

 

این روانشناس اجتماعی مهم‌ترین مولفه‌های جذب جوانان به فعالیت‌های مسجدی را حرفه‌آموزی آنها دانست و می‌افزاید: کانون‌های مساجد می‌توانند با تهیه مواد اولیه زمینه اشتغال زنان بی‌سرپرست در حوزه‌های خیاطی، گلدوزی، نانوایی و ... را فراهم کنند.

 

بنابراین توسعه و پیشرفت در گرو همراهی و همبستگی در حمایت از کارگر ایرانی نمود یافته و این حمایت در خرید کالای ایرانی بیشتر خود را مشخص می‌کند، در روزهایی که تحریم‌های گوناگون در حال جنگ با مردم ایران هستند می‌توانیم با اتحاد و همدلی و با حمایت از کارگر ایرانی از روزهای دشوار تحریم به خوبی عبور کنیم.

 

در هر حال با توجه به شعار سال تحت عنوان جهش تولید مشخص می‌شود که مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری رسالتی بیشتر از توسعه فرهنگ عمومی بر عهده دارند و آن نقش محوری در تحقق عملی شعار جهش تولید با تشکیل کارگاه‌های زودبازده کوچک است.

 

کد خبر 939097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha