دین اسلام با قلم و علم آغاز شد و گسترش یافت

کریمی با بیان اینکه تقسیم کردن قلم به ارزشی و غیر ارزشی درست نیست گفت: قلم یکی از نعمتهای بزرگ الهی است که میتواند از خون شهید ارزشمندتر باشد.

«غلامعلی کریمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان در خصوص اهمیت و جایگاه قلم از منظر قرآن و اسلام با اشاره به اینکه در قرآن کریم ۴ بار به قلم اشاره شده است که در هر چهار مورد به معنای ابزار نوشتن می‌باشد اظهار داشت: واژه مداد هم یک بار در قرآن کریم آمده است ولی منظور از مداد جوهره قلم می باشد.


این کارشناس و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هنر قرآن این است که با مصالح و وسایلی ساده مثل قلم چنین معجزه‌ای ایجاد کرده است عنوان کرد: در قرآن در آیه «نون والقلم و مایسطرون»  به حروف الفبا که مصالح نوشتار و به قلم که ابزار نوشتن و به سطرها که تشکیل دهنده صفحات هست، قسم یاد می شود.

 

وی تاکید کرد: قلم به عنوان یکی از نعمتهای بزرگ الهی و بسیار ارزشمند است و تقسیم کردن آن به قلم ارزشی و غیر ارزشی درست نیست، چون این بشر هست که از این ابزار استفاده می کند و چگونگی آن را تعیین می‌کند بنابراین آن چیزی که ارزشی و ضد ارزشی است تفکر و اندیشه انسانی است که از قلم استفاده می کند.


کریمی با تاکید بر اینکه قلم زبان دوم انسان است یادآور شد: آنچه انسان در درون دارد مثل زبان می تواند به وسیله قلم آشکار شود، حتی کسانی که از قدرت تکلم برخوردار نیستند می توانند به وسیله قلم افکار خود را منتقل کنند.

 

وی با اشاره به اینکه آثار قلمی ماندگار تر از آثار زبانی و شفاهی هستند افزود: اسلام با قلم و علم آغاز شد و اسلام دین منطق و علم و تمدن ساز است و تمام برکات و گسترش اسلام از شمشیر که نتیجه آن امنیت و از قلم که نتیجه آن علم است، حاصل شده است.


کریمی اضافه کرد: جوهر قلم عالمان بر خون شهیدان ارجحیت پیدا می کند و دلیل آن این است که قلم عالمان دین است که شهید می سازد، البته منظور از عالمان دین در اینجا کسانی مانند عالم آل محمد، آقا علی بن موسی الرضا است و اندک انسان هایی است که تا نزدیکی مقام های والای ائمه پیش رفته اند  نه هر کسی که قلم به دست دارد، عالم باشد.
این کارشناس مذهبی متذکر شد: شهید حاج قاسم سلیمانی تربیت یافته قلم و جوهره قلم امام خمینی است و و همین است که شهید تربیت یافته قلم عالمان در دین است.


این کارشناس قرآنی گفت: امام خمینی با استفاده از قلم نوشتن حروف و ایجاد سطرها در اعلامیه ها موفق شدند که آیه قرآن که یخرج من الظلمات الی النور را تحقق بخشند.

کد خبر 945831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha