تقویت کارگاه های تولیدی خرد بستر تقویت تولید و اشتغال است

حرکت جهادی در حمایت از صنایع خرد و بنگاه‌های اقتصادی کوچک بستر تقویت تولید و تحقق شعار « جهش تولید» است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، کارگاه های تولیدی کوچک سهم بسزایی از اشتغالزایی و درآمدزایی برای افراد جامعه دارند.

 

توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت  و همچنین ایجاد اشتغال می تواند راهکاری مهم و اساسی باشد.

 

کسب و کار خرد و  مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای جوامعی است از بیکاری در رنج است.

 

"جهش تولید" و آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند در حمایت از صنایع بزرگ اتفاق نمی‌افتد بلکه "جهش تولید" با حرکت جهادی در حمایت از صنایع خرد و بنگاه‌های اقتصادی کوچک قابل تحقق خواهد بود.

 

حرکت جهادی ادارات و نهادهای متولی حمایت از صنایع خرد، بانک های عامل و گروه های جهادی و بسیج می تواند بستر تقویت اشتغال و تولید و تحقق شعار« جهش تولید» را فراهم کتد.

 

کارگاه های خرد، نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند

 

 

مدیر فروشگاه بسته بندی سبزیجات شهرستان دورود، در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: از سال 90 با توجه به مسائل بیکاری موجود در جامعه تصمیم به راه اندازی کارگاه تولیدی کوچک سبزیجات و سیفی جات گرفتم.

 

«حدیث قاسمی» با بیان اینکه قبل از این شغل مدتی را در آموزشگاه کار می کردم، بیان کرد: با توجه به کار بیرون از خانه همواره برای تهیه سبزیجات خانه با مشکل مواجه بودم.

 

وی ادامه داد: پس از فارغ شدن از کار در آموزشگاه با همفکری همسرم و حمایت های وی تصمیم به راه اندازی  این کارگاه گرفتیم.

 

قاسمی بیان کرد: با تلاش های زیاد خودم و همسرم در دریافت تسهیلات و دوندگی برای دریافت مجوز، نخستین کارگاه بسته بندی سبزیجات و سیفی جات را در شهرستان دورود راه اندازی کردیم.

 

وی ادامه داد: بعد از اینکه این کارگاه تقریبا شروع به کار کرد، برای گسترش کار با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم.

 

قاسمی با بیان اینکه این کارگاه در گام های نخست موفق شده بود برای افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار ایجاد کند، گفت:  حدود 16 نفر به صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت بودند و حدود 15 نفر هم به صورت غیر مستقیم کار ایجاده شده بود.

 

مشارکت بسیج درگسترش کارگاه تولیدی

 

این کارآفرین با بیان اینکه کارگاه های خرد، نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند، بیان کرد: برای گسترش کار نیاز به اعتبار بود که به حمد الله با مشارکت بسیج سازندگی و ارائه تسهیلات فرصت گسترش فعالیت کارگاه فراهم شد.

 

قاسمی افزود: با تسهیلات بسیج سازندگی موفق شدیم دستگاه های جدید و خریداری و با توسعه کارگاه بستر اشتغال در این کارگاه حدود دو برابر افزایش یافت.

 

وی  با اشاره به اهمیت حمایت از کارآفرینان، افزود: بازپرداخت تسهیلات و سودهای تعریف شده برای این تسهیلات واقعا آزار دهنده است و تولید کنندگان را با چالش مواجه می کند.

 

قاسمی با اشاره به اینکه در ماه های نخست راه اندازی کارگاه ها و نبود بازار خوب احتمال عقب افتادن اقساط وجود دارد، افزود: با هر تاخیر در پرداخت اقساط ضرر زیادی متوجه کار آفرینان می شود و کارگاه ها را با مشکل جدی مواجه می کند.

 

وی افزود: برای حمایت از تولید و اشتغال انتظار می رود حمایت های دولتی  و ارگان ها به گونه ای باشد که ضرری متوجه کارآفرینان نباشد بلکه بستر تقویت اشتغال و تولید را فراهم کند.

 

قاسمی افزود: حمایت از تولید کنندگان بستر تقویت اشتغال و تولید و کوتاه شدن دست دلالان از عرصه ارائه تولیدات به دست مردم است.

 

وی بیان کرد: ارائه تسهیلات کم بهره با استراحت چند ماه پس از ارائه تسهیلات می تواند بستری برای تقویت تولید و حمایت از تولیدکنندگان باشد.

 

قاسمی در ادامه با اشاره به شرایط بحرانی کشور در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: در پی شیوع کرونا کارگاه ما حدود دو ماه تعطیل شد و نتوانستیم کار کنیم.

 

ین کار آفرین بیان کرد: متاسفانه این دو تعطیلی برای کارگاه و کارگران مشکلات زیادی ایجاد کرد ودر بازپرداخت اقساط هم با مشکل مواجه شدیم و کمکی از طرف دولت برای حمایت از کارگاه های تولیدی کوچک تاکنون دیده نشده است.

 

وی افزود: محصولات تولیدی این کارگاه علاوه بر شهرستان دورود در سطح استان و برخی استان های همسایه توزیع می شود و شعبه های برای توزیع محصولات این کارگاه در استان های همسایه  دایر شده است.

 

قاسمی افزود: می شود در شهرهای کوچک هم کاری انجام داد و به جمعیت زیادی از مردم خدمت رسانی کرد و برای مردم اشتغال ایجاد شود.

 

این کارآفرین لرستانی با بیان اینکه کیفیت محصول موجب اعتماد مردم شده است، افزود: در صورت حمایت دولت بستر لازم برای گسترش این شغل و ایجاد اشتغال برای افراد بیکار فراهم است.

 

اگر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و صنوف تولیدی حمایت مالیاتی و بیمه‌ای شوند، جهش تولید در آنها به سرعت اتفاق افتاده و می‌تواند یاریگر صنایع بزرگ باشد.

کد خبر 947650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha