سایه تغییر فرهنگ بر ازدواج جوانان/ هدف‌گذاری منطقی حلقه گمشده برای ازدواج

تغییر فرهنگ، ناامیدی و بی انگیزگی بر ازدواج جوانان سایه افکنده و میانگین سنی را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ازدواج مقوله مهم و شاخص جمعیتی هر جامعه است که این موضوع در کشور ما با وجود باورهای دینی اما بی رقبتی ایجاد کرده و میانگین سنی آن را افزایش داده است.

 

سن ازدواج از ۱۵ سال گذشته در کشورمان افزایش یافته و این موضوع بر سرانه جمعیتی نیز  اثر گذاشته و جامعه دچار چالش های جدی کرده است.

 

ناامیدی، بی انگیزگی در زندگی و تغییر سبک زندگی مثل سخت گیری و کاهش اهمیت آن، سن ازدواج را بالا برده است و در پی آن پیامدهایی را برای جامعه ایجاد کرده و این مشکلات در صورت عدم  مدیریت صحیح بیشتر خواهد شد.

 

ازدواج جوانان موضوعی است که تنها دولت و مجلس نمی توانتد اصلاح کنند بلکه باید خانواده ها نیز نقش خود را با تسهیل شرایط فراهم کنند و زندگی ساده و آسان در جامعه فراگیر شود تا زوج های جوان به راحتی و به دور از تجمل گرایی به اهداف خود برسند

 

*فرهنگ صحیح از بین رفته است

 

استاد روانشناس دانشگاه گفت: فرهنگ های صحیح و دارای پایه و اساس قدیمی، ایرانی و اسلامی از بین رفته است.

 

«علیرضا معماریان» بابیان اینکه فرهنگ های صحیح مثل گذشت، انتخاب بهتر و آرامش باید بیش از تجمل گرایی  مادی گرایی مورد توجه باشد، افزود: فرهنگ های غلط و باورهای نادرست مثل ارزش گذاری با مهریه بالا بنیان خانواده را سست و واقعیت ها را از بین برده است.

 

وی ادامه داد: عدم آگاهی از مفاهیم زندگی و چگونگی ارتباط با همدیگر در برخی از ازدواج ها موجب ناموفقی و طلاق شده که باید در امر ازدواج نگاه همه جانبه صورت بگیرد.

 

معماریان یادآورشد: باید نگاه به امر ازدواج را منطقی کرد و به دور از احساسات و تجمل گرایی کار را پیش برد تا علاوه بر گسترش این فرهنگ مهم اسلامی و اجتماعی، از آسیب های اجتماعی مثل طلاق جلوگیری کرد.

 

وی توسعه زیرساخت ها و کمک به امر ازدواج را یک وظیفه همگانی اعلام کرد و گفت: خانواده ها، مسوولان و نهادهای آموزشی و فرهنگی در این امر کمک کنند و مانع از گسترش فردگرایی و فرهنگ های بی پایه و اساس غربی بشوند.

 

*دیدگاه های غلط و نابسمانی ها مانع ازدواج است

 

استاد جامع شناس گفت: دیدگاه های غلط اجتمالی مثل فردگرایی و محاسبه گری زیاد در مورد هزینه ها و همچنین نابسمانی اقتصادی مانع ازدواج شده است.

 

«مرتضی پدریان» افزود: برخی تفکرهای غلط در جامعه مثل فردگرایی فراگیر شده و چنین اتفاقی مانع از ازدواج و یا بعد از ازدواج مانع از فرزندآوری می شود که این رفتارها و ناهنجاری ها از تفکرات غربی و غلط بعضی از جوامع دیگر در بین مردم رسوخ پیدا کرده است.

 

وی خرج و مخارج های زیاد زندگی را از دیگر موانع پیش روی ازدواج بیان کرد و اظهارداشت: تنوع طلبی، افزایش هزینه ها و تجمل گرایی بار زیادی از هزینه ها را به افراد تحمیل می کند و همین مسائل بر ازدواج جوانان سایه افکنده است.

 

استاد جامع شناس دانشگاه مدیریت مسئولان بر وضعیت اقتصادی کشور را مهم بیان کرد و گفت: نابسمانی در وضع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم موجب بروز مشکلات زیادی در جامعه شده که یکی از آن کاهش میزان ازدواج جوانان است زیرا شرایط برای تامین مخارج فراهم نیست.

 

هدف گذاری منطقی برای ازدواج لازم است

 

مدیر واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: هدف ازدواج و تشکیل زندگی مشترک باید برای افراد مشخص شود و نباید به صورت احساساتی و یا بی تفاوتی و پوچی به این نیاز نگاه کرد.

 

حسین خاکشور با اشاره به اینکه اگر هدف از ازدواج  مشخص باشد زندگی ها هدفمند می شود، افزود: اهمیت و نیاز  ازدواج و فرزندآوری برای خیلی از افراد نامشخص است و همین موضوع موجب افزایش سن ازدواج شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 

وی با انتقاد از بی توجهی ها نسبت به نیازهای فرهنگی و مهارت آموزی اظهارداشت: با آموزش مفاهیم زندگی و هدف گذاری در عرصه های مختلف زندگی امکان تشکیل خانواده و ازدواج آسان فراهم می شود.

 

خاکشور اضافه کرد: علاوه بر تسهیل شرایط ازدواج باید هدفمند زندگی و آموزش مفاهیم مهم در این عرصه نیز در برنامه ریزی های کشوری به صورت خاص مورد توجه قرار بگیرد تا بعد از تشکیل خانواده با طلاق و تعارض خانوادگی روبرو نشویم.

 

وی خاطرنشان کرد: ادامه تحصیل نباید مانع ازدواج شود بلکه انجام ازدواج در حین تحصیل یک موضوع قابل انجام است و باید این نکته و ضرورت برای جوانان تشریح و بیان شود.

کد خبر 952241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha