سبک زندگی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای زوج‌های جوان

حجت‌الاسلام عباس بسی‌خاسته بر ضرورت ترویج سبک زندگی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) میان جوانان برای داشتن زندگی بهتر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه(س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، روزی که جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و فرمود: خداوند فرموده که اگر علی را برای فاطمه نیافریده بودم از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شوهر و همسری هم‌تراز فاطمه پیدا نمی‌شد.

 

پیامبر اکرم (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی تا ابد باقی بماند و البته در این ازدواج نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که در همه ادوار می‌توان از آنها درس گرفت.

 

در این راستا با «حجت‌الاسلام عباس بسی‌خاسته» استاد حوزه و دانشگاه اهواز گفتگویی انجام شده که ماحصل آن ارائه می‌شود.

 

از اهمیت و ضرورت ازدواج برایمان بگویید؟

خداوند مهربان همواره به موضوع ازدواج تاکید داشته و در بخش‌های مختلف از قرآن نمونه‌های آن را می‌بینیم از جمله اینکه در آیه 21 سوره روم می‌فرماید: :« وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا» به این معنی که یکی از نشانه‌ها و آیات الهی این است از جنس خودتان برایتان زوج‌هایی خلق کرد. در این آیه آمده است که «لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» به معنای اینکه «تا شما در کنار هم سکونت پیدا کنید» سکونت یعنی آرامش پیدا کنید. چرا که زندگی مشترک عبارت است از آرامش، آسایش و راحتی. همچنین در روایات و احادیث بسیاری بر ازدواج نیکو سفارش شده که نشان از اهمیت ازدواج و بنیان خانواده در اسلام دارد.

 

چرا روز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) به نام روز ازدواج نامگذاری شده است؟

از جهت اینکه این ازدواج برای حرکت، برای زندگی کردن و برای سعادتمند بودن همه به ویژه جوانان الگویی بزرگ و مهم است. در این ازدواج از آن ابتدای اشاره‌ای که جبرییل به مولا دارد تا خواستگاری تا پذیرش، تا فراهم شدن مقدمات و رفتن به خانه مشترک، تا زندگی کردن مولا و فاطمه تا آن شجره طیبه که ثمره خودش را داد و نتیجه آنکه از این باغ و بوستان با برکت خاندان اهل بیت رسول الله ائمه اطهار آمدند همه این‌ها جای گفتگو و صحبت دارد. به خصوص در این روزگار که واقعا مردم، خانواده‌ها و جوان‌های ما نیاز دارند بدانند که دارای چه ثروت عظیم و ارزشمندی هستیم و چه الگوی بزرگی برای درست حرکت کردن داریم.

 

اهمیت الگوگیری از ائمه اطهار (ع) در ازدواج چیست؟

ازدواج امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) در امر ازدواج الگویی است که بالاتر از آن نیست؛ حالا جا دارد برگردیم ببینیم ما کجای این قصه‌ایم؟ ما چه اندازه از این دستور از این فرمان الهی و این نمونه‌ها و الگوهایی که در تاریخ خودمان داریم بهره می‌بریم؟ چقدر ما خودمان سعی کردیم خود را با این الگوها تطبیق دهیم و زندگی خودمان را بر اساس این دستورات الهی بسازیم. اگر برگردیم و نگاهی کنیم می‌بینیم در این زمینه خیلی کم کار شده است، به طوری‌که اگر از این فرمان و از این الگوها درس می‌گرفتیم قطعا روزگار ما و شرایط جامعه ما به این شکلی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم نبود، این کشمکش‌ها و دعواها، این جدال‌ها و پرونده‌هایی که در دادگاه هر روز اضافه می‌شود و این آمار طلاق همه زنگ خطر است برای اینکه بدانیم ما راه را گم کرده‌ایم، ما راه روشن و زیبا و سعادت‌بخش قرآن و اهل‌بیت (ع) را رها کردیم و در مسیر دیگری حرکت می‌کنیم که نتیجه‌اش هم متاسفانه این خواهد شد که از قافله اخلاق عقب بمانیم.

 

مشکلات اقتصادی امروز نگرش جوانان به موضوع ازدواج را تغییر داده و با توجه به این مشکلات تمایل کمتر برای ازدواج و از سویی بالا رفتن سن ازدواج را شاهدیم نظر شما در این خصوص چیست؟

البته شرایط زندگی کردن هیچگاه آسان نبوده و همیشه زندگی مشکلات خاص خودش را داشته است، اما در مقاطعی از تاریخ آدم‌هایی آمدند و به گونه‌ای زندگی کردند که سختی‌ها را با جان و دل می‌خریدند و برای آنها راه‌حل‌هایی منطقی و عاقلانه پیدا می‌کردند و خودشان به مشکلات دامن نمی‌زدند؛ چه زمانی بوده که زندگی‌ها فارغ از دغدغه باشد؟ فارغ از سختی‌ها باشد؟! همیشه تا بوده انسان کار و تلاش کرده و زندگی خود را اداره کرده است؛ اما زندگی رمز و رازی دارد به‌نام تدبیر؛ در گذشته حتی این را به عنوان یک درس در مکتب‌‌ها و در مکان‌هایی آموزش می‌دادند و افراد آن را برای زندگی فرا می‌گرفتند؛ تدبیر خانه خودش یک بحثی بود، درسی بود. امروز درست است سختی هست، گرانی و تورم هست، بیکاری و مشکلات فراوانی وجود دارد که علت‌‎های گوناگونی دارد اما آنچه مهم است و هم در قرآن و هم در کلمات نورانی ائمه اطهار و هم در حرکت زندگی نورانی پیامبر و اهل بیت‌شان می‌درخشد رمز و راز قناعت در زندگی و بهره بردن از دارایی‌هایی است که آدمی دارد.

 

از مسائلی که دامنگیر برخی جوانان شده چشم و هم‌چشمی‌ها است، چگونه می‌توان از این‌ها دوری کرد؟

اینکه انسان نگاهش را به دیگران و زندگی آنها نیندازد، نگاه به زندگی دیگران و حسرت دارایی دیگران را نباید خورد، آدمی اگر وقت خود را صرف این بکند که چه دارد و از آنچه که دارد بهره ببرد بسیار و بسیار به او بیشتر خوش می‌گذرد تا اینکه همیشه غم و قصه نداشته‌هایش را بخورد و نگاهش به دیگران باشد. تا زمانیکه نگاهش به زندگی دیگران است، راحت زندگی نخواهد کرد چون از زندگی دیگران هیچ اطلاعی ندارد و نمی‌شود بر مبنای ظاهری که آدم می‌بیند قضاوت کند. آیه‌ای در قرآن داریم که خداوند سبحان می‌فرماید: «اگر تقوای الهی را رعایت کردید ایمان هم داشتید عمل صالح هم داشتید ما زندگی طیب و پاک و خوب و آرام به شما می‌دهیم»؛ در احادیث ائمه اطهار هم این موضوع مطرح شده که پیرامون این آیه سوال کردند که حیات طیبه چیست؟ فرمود «حیات طیبه را اگر خدا بخواهد به بنده‌اش عطا کند روحیه شکرگذاری، قناعت و رضایت به آنچه خدا به او داده که به آن شخص چه زن چه مرد عطا می‌کند».

 

پس به نظر شما با قناعت و تدبیر می‌توان بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد و زندگی مشترک را آغاز نمود؟

ما متاسفانه در زندگی‌هایمان حلقه گمشده‌ای به نام  تدبیر را داریم، باید ببینیم با این سختی و با این تورم و گرانی آیا ما حاضر هستیم در امر ازدواج و تشکیل خانواده مقداری از آن مصرف‌های غیرضروری و ریخت و پاش‌هایی که هیچ تاثیری در زندگی مشترک ندارند را کم کنیم یا خیر؟! آیا حاضر هستیم سربلند و عزیز زندگی کنیم با آرامش زندگی کنیم و زندگی آینده را تضمین کنیم بدون اینکه بخواهیم زیر بار قرض‌های کمرشکن برویم که سال‌های متمادی آدمی را گرفتار کند و خواب را از چشم‌هایش برباید آن هم قرض کردن نه برای اساس زندگی بلکه برای شاید همان شب ازدواج و مراسم عروسی و حاشیه‌های اطراف آن، که آدم عاقل و با تدبیر و خردمند چنین کاری نمی‌کند. اگر جوانان بتوانند از این موضوع تدبیر و قناعت بهره برده و چشم بر برخی ظواهر ببندند، قطعا می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

 

آیا ازدواج آسان و گذشتن از ظواهر می‌تواند تضمینی برای خوشبختی زوجین باشد؟

اگر تدبیر، اندیشه و برنامه‌ریزی و همچنین تفاهم و گذشت را باهم هماهنگ کنیم زندگی خود را می‌توانیم بسازیم چراکه ما نمونه‌های بسیار زیادی داشتیم که با قناعت توانستند به اوج قله‌های خوشبختی دست یابند. عزیزان زیادی را دیده‌ایم که راحت و زیبا و سبکبال تشکیل خانواده و زندگی می‌دادند، عقد می‌کردند و با حداقل امکانات ازدواج می‌کردند و وارد زندگی مشترک می‌شدند.ما نمونه‌های زیادی از از ازدواج‌های موفق داریم و البته شهدایی که در عین سادگی ازدواج کردند و چقدر سربلند زندگی کردند و هم در این دنیا هم در ایام عمر کوتاهشان سعادتمند بودند. همه در دوران جوانی رفتند و پر کشیدند اما تصویر زیبایی از زندگی مشترک را در قاب قشنگ بشیریت ترسیم کردند. زندگی‌ها اساس و شالوده‌اش هر چه کم هزینه‌تر و آسان‌تر باشد بنای زندگی استحکامش بیشتر خواهد بود، هر چه در ابتدای زندگی مشترک به حاشیه‌ها پرداخته بشود این زندگی اساس و ریشه‌اش عمیق نخواهد بود.

 

برای اینکه جوانان در این مسیر گام بردارند چه پیشنهادی دارید؟

جا دارد امروز خط شکنی صورت گیرد، به ویژه از سوی خانواده‌های شاهد که چشم و چراغ‌های این ملت بزرگ هستند، جا دارد امروز هم اینها خط شکنی کنند امروز هم اینها اصرار داشته باشند که الگو بمانند. همانطور اسوه بمانند بیایند صف شکنی و خط شکنی کنند؛ جوانان هم باید زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه(س) را الگو قرار بدهند چه برای شروع امر ازدواج چه برای زندگی بعد و زمانی که به کانون خانه و خانواده می‌روند و تشکیل زندگی مشترک می‌دهند باید به موضوع تفاهم که نکته مهمی است توجه کنند، موضوع گذشتن، قناعت کردن، احترام گذاشتن متقابل بین زن و شوهر بسیار مهم است که در صورت توجه به این مسائل آن وقت است که فرزندان خوبی در این خانواده پرورش پیدا می‌کنند.

 

و سخن آخر

دیروز جنگ ظاهری بود، جنگ بیرونی و جنگ با دشمنی که مشخص بود و امروز جنگ بسیار گسترده‌تر است و دیگر این جهاد، جهاد اکبر است، جهاد با نفس است، جهاد با تربیت است، جهاد با زندگی است، جهاد چگونه تربیت کردن فرزندان و چگونه الگو بودن است و امیدوار هستیم در این جهاد هم پیروز شویم.

 

کد خبر 952639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha