قاچاق کالا مانعی پیش روی جهش تولید

قاچاق کالا معضل و مانعی پیش روی توسعه اقتصادی و جهش تولید است که علاوه بر نظارت دستگاه های متولی، فرهنگ سازی در این خصوص نیز لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نامگذاری های هر ساله دهه اخیر، مسئله مهم اقتصادی و کمک به رشد این مولفه در کشور را مورد تاکید و توجه قرار می دهد که در مسیر تولید باید موانع پیش رو را نیز ببینم و برای آن ها برنامه ریزی کنیم.

 

برای جهش تولید باید مسئولان موانع قانونی را تسهیل، از بخش خصوصی حمایت و شرایط صادرات و عرضه در بازار را فراهم کنند تا اینکه این موضوع مهم محقق شود اما تنها حمایت از تولید با ارائه این خدمات کافی نیست بلکه معضلی بزرگ به نام قاچاق کالا نیز نظم بازار را به هم می زند.

 

عرضه کالاهایی که خارج از مسیر قانونی وارد بازار می شوند و به حوزه تولید خسارت می زنند. این دسته از کالاها در برخی مواقع تهدید علیه سلامتی مردم هم هستند اما بی اطلاعی و یا سهل انگاری موجب می شود که چنین اجناسی برخی از بازارها را بگیرند.

 

مبارزه با قاچاق کالا تنها با نظارت رفع نمی شود بلکه علاوه بر این اقدام اساسی، همکاری مردم در عدم خرید کالاهای قاچاق بسیار موثر است و اگر چنین اقلامی را مردم خریداری نکنند و تقاضا کاهش یابد آنگاه عرضه نیز کاهش خواهد یافت.

 

از نظر قانونی و شرعی خرید کالاهای قاچاق که خارج از سیستم بازار قانونی عرضه می شود، اشکال دارد و همگان باید به این موضوع مهم توجه کنند و با دست رد زدن به جنس قاچاق، بازار داخلی را حمایت کنند.

 

*تشدید نظارت ها و فرهنگ سازی برای کاهش قاچاق کالا

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا برای حمایت از تولید داخل لازم است، گفت: تشدید نظارت ها و فرهنگ سازی برای کاهش قاچاق کالا در دستور کار اعضای این ستاد باشد.

 

«عباس رضایی» با اشاره به اقدامات نظارتی و کشفیات کالای قاچاق در اصفهان افزود: این استاد ظرفیت خوبی را در این حوزه داشته و با تلاش های نهادهای نظارتی و دولتی حجم زیادی کالا پیش از عرضه به بازار توقف شده است.

 

وی ادامه داد: نظارت بر فروش نیز برای جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق نیز توسط تیم های مشترک نظارتی انجام می شود اما کاهش تقاضا برای این دسته از کالاها به کنترل عرضه کالای قاچاق کمک می کند.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و رسانه ها به موضوع اهمیت خرید کالای ایرانی و اقلام دارای استاندارد بپردازند، تصریح کرد: عرضه کالای قاچاق در بازار در برخی از مواقع با استقبال مردم نیز مواجه می شود.

 

وی اضافه کرد: ناشناس بودن جنس و یا ناآشنا بودن مردم نسبت به تبعات کالای قاچاق موجب استقبال از این دسته اجناس شده که ماموریت آموزشی بر عهده نهادهای فرهنگی و اجتماعی است تا سطح آگاهی را افزایش دهند.

 

رضایی خاطرنشان کرد: موسسات فرهنگی، روحانیون و آموزش و پرورش به ارائه سرفصل های آموزشی در خصوص پیشگیری از خرید کالای قاچاق اهتمام داشته باشند.

 

*راه اندازی معاونت اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا در دادسرای اصفهان

 

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از راه اندازی معاونت اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا در دادسرای این استان خبرداد و گفت: در این شعبه پرونده ها به صورت تخصصی رسیدگی و بررسی می شود.

 

«علی اصفهان» با اشاره به اینکه برای حمایت از اقتصاد داخلی و جهش تولید دستگاه قضایی همکاری خواهد کرد افزود: بر اساس برنامه ابلاغی قوه قضاییه این نهاد از فعالان اقتصادی در چهارچوب قانون حمایت و با خلال گران در این عرصه برخورد می کند.

 

وی ادامه داد: قاچاق کالا ضربه های زیادی را به عرصه و پیکره اقتصادی جامعه وارد می کند و باید با قاچاقچیان و عرضه کنندگان این محصولات برخورد جدی بشود که به صورت خاص این موضوع در شعبه مربوطه در دادسرای اصفهان پیگیری می شود.

 

اصفهانی با بیان اینکه نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت نقش خود را باید ایفا کنند، تصریح کرد: هماهنگی و همکاری بین نهادهای امنیتی و نظارتی وجود دارد و دستگاه قضایی از اقدامات آن ها حمایت خواهد کرد.

وی یادآورشد: مردم نیز باید در این خصوص نقش و سهم خود را ایفا کنند و به جای خرید کالای قاچاق که ضررهای زیادی را متوجه افراد و جامعه می کند، از تولیدات داخلی و محصولات دارای استانداردهای عرضه استفاده کنند.

 

*برخورد قاطع با قاچاقچیان کالا

 

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: با قاچاقچیان و عرضه کنندگان کالای قاچاق برخورد قاطعی از سوی تعزیرات حکومتی خواهد شد.

 

«غلامرضا صالحی» با اشاره به بررسی پرونده های قاچاق کالا در شعب های تعزیرات حکومتی اصفهان گفت: اجناس مختلفی به صورت قاچاق در بازار عرضه می شود که باید نسبت به تشخیص آن ها هوشیار باشیم.

 

وی افزود: با تلاش نیروهای انتظامی و دستگاه های اداری در حوزه های مختلف کالای قاچاق قبل از توزیع در بازار شناسایی و با عوامل آن برخورد می شود که جمع آوری اجناس به نفع دولت و جریمه نقدی از جمله مجازات متخلفان است.

 

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان کشف خودرو به ارزش بیش از 2 میلیارد ریال، کشف لوازم خانگی، کشف آجیل و محصولات خوراکی و لوازم آرایشی بهداشتی را از جمله پرونده های قاچاق در این اداره کل اعلام کرد.

 

وی همکاری مردم در خرید کالاهای داخلی و دارای مجوز را خواستار شد و گفت: برای حمایت از اقتصاد داخلی باید همگان همکاری کنند و نه تنها با نخریدن کالای قاچاق بلکه با مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص مرتب را اعلام کنند.

کد خبر 955807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha