پذیرش بدون کنکور ۹۱۲ هزار داوطلب در دانشگاه ها

غلامی گفت: ۹۱۲ هزار نفر داوطلب می توانند بدون کنکور پذیرش شوند و تنها رقابت کنکور برای پذیرش ۱۰۹ هزار نفر آن هم در رشته های پزشکی و پیراپزشکی است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، «منصور غلامی» در نشست خبری مجازی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: وظایف خبرگزاری جزء وظایف خطیر و حساس است. در برخی از شرایط و در همه دنیا پر ریسک و پر خطر نیز می شود. در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس خیلی از خبرنگاران جان خود را در کف گذاشتند و برای اطلاع رسانی به مردم ایران در این عرصه ها حضور یافتند که در نتیجه یا شهید و یا جانباز شدند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی هم خبرنگارانی داشتیم که از جان و مال خود گذشتند. امانت داری، صداقت و به روز عمل کردن از شاخص های شغل خبرنگاری است و تامین منابع اطلاعاتی بسیار ارزشمند محسوب می شود؛ بنابراین نمی توان به معنی عام مقام ارزیابی و ارزشیابی برای خبرنگاران ارزش محدودی گذاشت و فراتر از محاسبات ذهنی ما عملکرد آنان ارزش دارد.

 

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری آزمون های دکتری، ارشد و سراسری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آزمون دکتری و کارشناسی ارشد با تمام نقدها و تاییدها برگزار شد. 85 درصد در آزمون دکتری و 91 درصد در آزمون کارشناسی ارشد منطبق با پروتکل های بهداشتی عمل شده است و در کنکور سراسری نیز با دقت بیشتری پروتکل های بهداشتی رعایت خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: داوطلبان بدانند تعداد زیادی رشته و محل دانشگاه وجود دارد که مستقیم می تواند وارد دانشگاه شود. این نوع پذیرش با بررسی سوابق تحصیلی است و نیاز به آزمون ندارد.

 

وزیر علوم تصریح کرد: تعداد 400 هزار نفر صندلی و کد رشته در دانشگاه های دولتی وجود دارد که بدون آزمون پذیرش می کند. 20 درصد پذیرش در نوبت روزانه، 45 درصد در نوبت دوم (شبانه) و بالای 98 درصد پذیرش دانشگاه های غیر دولتی و آزاد بدون آزمون است و نمره کنکور هیچ تاثیری برای پذیرش ندارد.

 

وی با بیان اینکه تراکم داوطلب در رشته های پزشکی است، گفت: تراکم داوطلب در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد برای رشته های پزشکی است یعنی رقابت برای پذیرش 109 هزار نفر است که کمتر از یازده درصد می شود.

 

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تعداد 912 هزار داوطلب می توانند بدون کنکور پذیرش شوند. وزارت علوم تلاش می کند تا در بحث پذیرش بدون آزمون آگاهی های لازم را بدهد و در آینده نیز وزارت علوم و آموزش و پرورش باید برای حذف کامل کنکور با هم صحبت هایی داشته باشند.

 

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود به رتبه های بین المللی تولید علم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آموزش عالی روند رو به رشد و رو به تعالی در سال 98 و 2019 در فضای بین المللی ادامه داده است. در ارزیابی هایی که در رتبه بندی جهانی صورت گرفته جایگاه ما در رشد علمی رتبه 15 بوده است که سال گذشته این رتبه 16 بود.

 

وی با اشاره به ضرورت پژوهش در دانشگاه ها گفت: 15 درصد اعتبارات برای دانشگاه ها و موسسات بودجه پژوهشی است که تلاش کرده ایم کمتر از این درصد نباشد.

 

وی ادامه داد: وزارت علوم تلاش دارد با تدوین ضوابط همکاران هیئت علمی و پژوهشگران را تشویق کند تا پروژه های کاربردی برای حل مشکلات صنعت و اجتماع در قالب پایان نامه دکتری و ارشد ارایه دهند و همچنین ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ها ایجاد شده است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم مسئولیت 43 پارک علم و فناوری را بر عهده دارد که مدیریت 37 پارک مستقیما با این وزارتخانه است که یک پارک نیز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دارد و مسئولیت مابقی پارک ها برای سایر دستگاه ها است اما نظارت تمام پارک های علم و فناوری با وزارت علوم و حمایت آنها با معاونت علم و فناوری است.

 

غلامی بیان کرد: تعداد 197 مرکز رشد وجود دارد که افراد صاحب ایده آنها را مدیریت می کنند و از این طریق صاحبان ایده با تبدیل فناوری و حل مشکلات می توانند تجهیزات مورد نظر را تامین کنند.

 

وی افزود: بیش از 9 هزار شرکت مبتنی بر دانش و فناوری داریم و شش هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد. فروش دانش فنی این مجموعه ها 10 هزار میلیارد تومان در سال 98 بوده است و در بخش صادرات نیز 80 میلیون دلار محصولات فناورانه صادر شده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز 65 دانشگاه کشور در میان دانشگاه های مطرح دنیا قرار گرفته اند و در رتبه بندی منطقه ای نیز رتبه تولید علم و فناوری ایران رتبه اول است و در آسیا نیز رتبه خوبی داریم.

کد خبر 958852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha