رسانه؛ جریانی قدرتمند/ احراز قدرت مثبت اسلامی کار سختی است

امام جمعه کرمان گفت: در این موضوع که رسانه یک جریان مقتدر و توانمند است، شکی نیست اما اسلام دو نگاه به قدرت دارد که احراز قدرت مثبت کار بسیار سختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، شامگاه یکشنبه(۳۰ شهریور) در جمع تعدادی از فعالان فضای مجازی و رسانه ای گفت: در این موضوع که رسانه یک جریان مقتدر و توانمند باشد، شکی نیست.

 




نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان اولین پایه قدرت رسانه را "جلب توجه" عنوان کرد و گفت: رسانه می تواند کاری کند ذهن جامعه متوجه موضوع خاص شود و وقتی ذهن توده مردم، نخبگان و...متوجه موضوع خاصی شد، این پایه بزرگی از قدرتی است که می خواهد شکل بگیرد.

 



وی افزود: دومین پایه قدرت رسانه "تسلط" بر توجهی است که اتفاق افتاده و می تواند کاملا" مسلط بر آن شده و آن را در دست خود نگه دارد و رسانه ابزاری برای جهت گیری جریان های مثبت و منفی است.




حجت الاسلام علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: سومین پایه ای که جریان رسانه ای را قدرتمند می کند این است که رسانه می تواند این تسلط را تبدیل به جهت کند‌؛ جهتی که جریان ایجاد می کند و در دنیا دیدید که رسانه حتی حکومت ها را ساقط می کند.

 



وی ادامه داد: پس ما با یک قدرت مواجه هستیم که باید ببینیم نگاه اسلام به قدرت چیست و همان، نگاه ما هم باشد؛ اسلام به قدرت دو نگاه "مثبت اسلامی" و " منفی غیراسلامی و انحرافی" دارد.

 



امام جمعه کرمان احراز " قدرت مثبت اسلامی" را خیلی سخت دانست که برای شکل گیری به حدود و ثغور نیاز دارد و نگاه آن فراطبیعی و متافیزیک است.
 

 


وی گفت: در نگاه منفی غیراسلامی و انحرافی؛ قدرت، حقیقت است و توهم نیست اما اصلا" حد یَقِف در هیچ موضوعی ندارد و از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می کند و می توانند خبرهای بزرگ را ناچیز و خبرهای کوچک را بزرگ جلوه دهد.

 



امام جمعه کرمان با تاکید بر اینکه دغدغه های رسانه ای نباید به سمتی برود که ندانیم به کجا حرکت می کنیم؛ به فعالان رسانه ای توصیه کرد: در شناسایی مرز میان ارزش ها و ضدارزش ها و ریا و غیر ریا که گاه به راحتی هم قابل تشخیص نیست؛ دقت کنند.



این نشست با طرح دغدغه ها و نقطه نظرات حاضرین همراه بود.

کد خبر 973871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha