از خصوصیات استاد شجریان حفظ ارتباط با سایر هنرهای سنتی بود

هنرمند نقاش و خوشنویس با بیان اینکه از خصوصیات ارزشمند استاد شجریان حفظ حلقه های ارتباطی با هنرهای سنتی دیگر از جمله خوشنویسی ایرانی بود، گفت: خوشنویسی به واسطه ارتباط عمیقی که با ادبیات دارد همواره مورد توجه هنرمندان و اهالی موسیقی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمدرضا شجریان» استاد بی بدیل آواز ایران روز پنجشنبه ۱۷ مهر ماه پس از یک دوره طولانی بیماری در بیمارستان جم تهران درگذشت، او علاوه بر اینکه قاری قران بودند در هنرهای دیگر هم دستی بر آتش داشتند و دارای درجه ممتاز هنر خوشنویسی در خط نستعلیق نیز بودند و سازهای صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه و سبو را نیز ابداع کردند، استاد شجریان میراث ماندگاری در هنرهای ایرانی از خود به یادگار گذاشته اند که باید به این میراث ها از ابعاد مختلف پرداخته شود، در رابطه با ارتباط استاد شجریان با هنرهای سنتی ایرانی با "حجت امانی"هنرمند نقاش و خوشنویسی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

استاد شجریان را بیشتر به عنوان هنرمند موسیقی می شناسند آیا ایشان را می شود هنرمند خوشنویس نامید؟ 
از خصوصیات ارزشمند استاد شجریان حفظ حلقه های ارتباطی با هنرهای سنتی دیگر از جمله خوشنویسی ایرانی بود و از حضور سید حسین میرخانی برغانی از خوشنویسان معاصر که در کمانچه نوازی هم مهارت داشت بهره مند شد. خوشنویسی بواسطه ارتباط عمیقی که با ادبیات دارد همواره مورد توجه هنرمندان و اهالی موسیقی قرار گرفته و از جنبه های زیباشناسانه آن بهره برده اند تا آنجا که می توان آنان را خوشنویس هم نامید. 

 

چه اساتیدی غیر از استاد شجریان در خوشنویسی مهارت دارند؟ 

استاد شجریان ، استاد حسن کسایی و استاد ناصر فرهنگ فر در زمره هنرمندان خوشنویس هستند. همان گونه که آواز در موسیقی سنتی جلوه ای بر زیبایی شعر و ادبیات ایرانی می افزاید خوشنویسی نیز چنین است .

 

آیا موسیقی سنتی و هنر خوشنویسی به لحاظ نظری ریشه های مشترک دارند؟

از نظر حکمی ‌و نظری موسیقی سنتی و خوشنویسی ریشه های مشترکی در فرهنگ و سنت ما دارند بگونه ای که خوشنویسی و موسیقی هر دو زیبایی را از پوسته کلمات بیرون می کشد تا آنجا که فراتر از جمله و معنای ظاهری آن برسد و تنها زیبایی مجرد آن را متجلی می کنند ازین روست که هر دو روح ناظر را به وجد می آورد و خاطره ازلی را در ذهن ما دوباره به ارمغان می آورند.

 

خط نستعلیقی که استاد شجریان در آن تبحر داشتند به کدام شیوه بود؟

خط نستعلیق استاد شجریان بهره گرفته از مکتب کلهر یا شیوه جدید بود که از حضور سید حسین و سید حسن میرخانی و همچنین ابراهیم بوذری درک کرده بودند که همگی از سرامدان شیوه عمادالکتاب و نهایتا میرزای کلهر بودند. 


قطعاتی که از استاد شجریان باقی مانده است نشان می‌دهد که علاوه بر این ذوق شخصی خود را نیز افزوده است همچنین ایشان در نوشتن شکسته نستعلیق نیز دارای ذوق و سلیقه بودند.

کد خبر 981291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha