باغ مجسمه و موزه هنرهای معاصر کیش ظرفیت هنری ایران در منطقه را تقویت می کند

دبیر سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت» با بیان اینکه کیش ظرفیت خوبی برای ارایه فعالیت ها ودستاوردهای فرهنگی و هنری ایران دارد،گفت:باغ مجسمه و موزه هنرهای معاصر کیش می تواند بستری برای ارایه آثار هنری به کشورهای همسایه و بازویی برای اقتصاد هنر باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دومین سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت» از28 مهر در جزیره کیش آغاز شده وتا 16 آبان ادامه دارد، رویداد اول مجسمه و طبیعت بهمن ماه سال گذشته  برگزار شد. این سمپوزیوم با هدف تلفیق مفهوم عام طبیعت و مجسمه برای بازنگری به طبیعت از سوی هنرمندان شکل گرفته است، درباره چگونگی شکل گیری این رویداد هنری و اهداف  برگزاری آن و تاثیر آن بر فضای شهری و اقتصاد هنر با «احسان گرایلی» دبیر برگزاری دومین سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت» به گفتگو نشسته ایم که ماحصل این گفتگو در زیر می آید:

 

دغدغه تان از برگزاری رویداد «طبیعت و مجسمه» چه بوده است؟

من با دکتر مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش صحبت می کردم که به بخش هنر شهری بیشتر توجه شود و البته خودشان توقع داشتند که سال هایی که آقای مجید ملانوروزی معاون گردشگری بودند به حوزه تجسمی توجه جدی تری شود. حضور آقای ملانوروزی باعث شد در حوزه تجسمی اتفاقات جدی تری بیفتد و وقتی که با آقای ملانوروزی این دغدغه را مطرح کردیم که کیش از این منظر ارتقا پیدا کند «موزه هنرهای معاصر کیش» بواسطه  آقای ملانوروزی افتتاح شد. سال اولی که او معاون گردشگری منطقه آزاد بود اولین دوره این رویداد اتفاق افتاد. صرف حضور خودشان و تجربه و شناخت شان نسبت به مسئله به ما کمک می کرد که این اتفاق بیفتد و توقع سازمان مدیریت هم این اتفاق بود و تایید این مسئله جدی پیگیری شد و دغدغه آقای طیبی بود که از نظر مبلمان شهری و زیباسازی شهری کار متفاوتی انجام شود ما سعی کردیم این رویداد را تقویت کنیم.

 

چرا کانسپت طبیعت را برای رویداد «مجسمه و طبیعت» انتخاب کردید؟

هدف ما از برگزاری رویداد «مجسمه و طبیعت» این بود که مجموعه ای از آثار که ارتباط معنایی با  گل و گیاه داشته باشند را در کیش داشته باشیم، به همین منظور به این جمع بندی رسیدیم که یک سری از هنرمندان را برای این رویداد انتخاب کنیم که آثارشان شاخص و کارهایشان هویت و امضاء هنرمند را در خود داشته باشد؛ ما این ویژگی ها را با کانسپت طبیعت همنشین کردیم که دوباره آنها را بازآفرینی کنیم و بر اساس  همین  رویکرد در این رویداد  مجموعه آثاری را تجمیع کردیم که در فضای باغ مجسمه کیش جانمایی  شد.  اما در در دومین رویداد همین سبک و سیاق را پیگیری کردیم با این تفاوت که رویداد اول بیشتر برداشت ما از طبیعت یا درخت یا گل بود اما در این رویداد مطلب را به اقلیم، جغرافیا، بافت فرهنگی حتی معماری کیش تسری دادیم و بر همین اساس مجموعه ای از هنرمندان شناسایی شدند و در بین آنها 12 نفر انتخاب شدند و از هر کدام از آنها دو یا سه اثر برگزیده شد و با آنها صحبت شد که آثارشان با کانسپت طبیعت، جغرافیا، اقلیم کیش همراه باشد، برخی از این  هنرمندان با شرایط محیطی و اقلیمی آشنایی داشتند و بعضی یک سری دیتا داشتند و  نهایتا مجموعا آثاری که امروز شاهد تولیدشان هستیم نتیجه این پروسه است.

 

فکر می کنید کیفیت آثار خلق شده در رویداد «مجسمه و طبیعت» در چه سطحی باشد؟

معمولا در رویدادهای هنری مثل سمپوزیوم بنا به تجربه هنرمندان و رزومه و نوع مواجهه آنها با متریال و اقلیم شرایطی را فراهم می کنیم که بهترین کار را ارایه دهند؛ ولی من خودم در مجموع از برآیند کلی اتفاق رویداد اول راضی بودم  چرا چون که سالها کیش تجربه برگزاری سمپوزیم  نداشته است، از سال 92 که این سمپوزیوم سنگ برگزار شده بود تا کنون این اتفاق نیفتاده بود. بعضی شهرها این رویداد را به صورت مستمر برگزار می کنند، وقتی آنها سالانه رویدادی را برگزار می کنند، پشتیبانی و آمادگی لجستیک و حتی ذهنی برای پذیرش دارند و این برای ما از این نظر سخت بود که بتوانیم یک سری مسایل را جا بیندازیم که نیاز به پذیرش دارند؛ رویداد اول برای ما از این نظر سخت بود. در رویداد دوم هم ما و شرکت عمران، آب و خدمات کیش و به تبع آن سازمان آزاد کیش نسبت به این اتفاق پخته تر عمل کردند و با تجربه یک ساله عمل کردند و توقع می رود رویداد دوم بهتر شود. امیدوارم این رویداد ادامه دار باشد و برگزاری  اصل این رویداد در شهر گردشگری مثل کیش این توقع را ایجاد می کند که  همه چیز از یک سطح استاندارد برخوردار باشد و اثر هنری هم که در این شهر جانمایی می شود با کیفیت خوب ارایه شود.

 

چگونه آوردن هنر از گالری ها به سطح عموم جامعه برای مردمی که با هنر آشنایی چندانی ندارند می تواند جاذبه ایجاد کند؟

کیش ظرفیت بسیار خوبی برای ارایه فعالیت ها و دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران دارد، چون از همه شهرها و مناطق ایران و حتی از خارج از کشور به این شهر سفر می کنند و یک فضای جمع و جوری دارد که هر اثر هنری را که در اینجا جانمایی کنید به راحتی در معرض دید مخاطب قرار می گیرد، بنابراین هر رفتار و فعالیت فرهنگی و هنری که تم فرهنگی داشته باشد می تواند در ارتقای سواد بصری و فرهنگ اقلیم اثرگذار باشد؛ وقتی این فعالیت ها به صورت رویداد برگزار می شوند باعث می شد جامعه و کیشوندان پروسه تولید یک اثر هنری را ببینند  از طرفی تولید آثار هنری که خواص را درگیر می کند و در ذهن شان سئوال  ایجاد می کند سبب می شود که آدم های متفاوت تری باشند و نگاه شان به موضوعات مبلمان شهری، زیباسازی و دیزاین شهری متفاوت باشد.

 

آیا برگزاری رویداد «مجسمه و طبیعت» ادامه دار خواهد بود؟

من معتقدم اگر این به عنوان یک مطالبه در کیش وندان صورت بگیرد، قطعا ادامه دار خواهد شد. توقع ما این است که مجموعه این رفتارها در امتداد هم باشد، اگر این اتفاق به صورت دوره ای بیفتد و سال های بعد اتفاق نیفتد بی اثر خواهد بود اما اگر به صورت متمادی برگزار شود یک ارزش افزوده در حوزه گردشگری است، در واقع باغ مجسمه کیش یکی از از ظرفیت ها و یک فرصت تجربه فضاهای متفاوت برای بازدید کنندگان است و این باغ قطعا می تواند بستری برای حض فرهنگی از جزیزه کیش باشد.

 

آیا برگزاری رویداد « طبیعت و مجسمه»  منجر به گفتگو درباره مبلمان شهری می شود؟

 ما سعی کردیم ظرفیت رویدادها را تقویت کنیم که هم خود پروژه و هم رویداد را به عنوان یک امکان برای تعامل و امکانی برای گفت و گو ذیل موضوعی به نام منظره شهری و مجسمه و حجم قرار دهیم، در برگزاری سمپوزیم سنگ نشست هایی تخصصی برگزار کردیم که این نشست ها بستری برای انتقال تجربه باشند. این رویداد یک امکان بسیار عالی برای انتقال تجربه و دانسته های اساتید متخصص به مردمانی بود که در این منطقه زندگی می کردند. یک چنین رویدادهایی امکان مطالبه گری را برای شهروندان افزایش می دهد و توقع را بالا می برد و راضی شان نمی کند که در اینجا هر اثری را نمی شود جانمایی کرد. باید هر اثری استاندارد لازم را متناسب با فضای شهری کیش داشته باشد و این به صنعت گردشگری کیش کمک می کند.

 

تغییرات مدیران چگونه بر فعالیت های فرهنگی و هنری که نیازمند زمان بیشتر هستند اثر می گذارد؟

یکی از آسیب هایی که همیشه عموما در همه حوزه های اقتصاد و فرهنگ و هنر کوتاه بودن رفتار فرهنگی و هنری است. رفتار فرهنگی و هنری باید در درازمدت شکل گیرد و تداوم داشته باشد که تبدیل به یک عادت و رفتار شود. تغییر سیستم ها و مدیریت ها که در کشور ما آن را تجربه می کنیم مخصوصا در شهرهایی مثل کیش معمولا بدین گونه است که وقتی یک مدیر جا به جا می شود به روند فعالیت فرهنگی و هنری آسیب می زند؛ رفتار فرهنگی و هنری نیازمند یک روند است باید پروسه ای طی شود تا به ثمر برسد .این تغییرات باعث می شود که آسیب بینند. وقتی می تواند تداوم پیدا کند که مطالبه شود. معمولا این طور است که این تغییرات آسیب ببیند و ابتر باقی بماند. الزاما به این معنا نیست که همه مردم یک جامعه یا شهر مطالبه گر باشند اما اگر خواص جامعه حساس تر شود و مطالبه گری کنند اذهان عمومی جامعه نسبت به موضوع مطالبه گر می شوند.

 

برگزاری رویداد « طبیعت و مجسمه»  چقدر می تواند به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کند؟

 به نظر من کیش یک امکان بسیار خوبی برای بازار هنر تجسمی دارد و اقتصاد این چرخه در یک فضاهایی مثل باغ مجسمه تحقق می یابد؛ ما می توانیم بازار کشورهای خلیج فارس را در باغ مجسمه  ایجاد کنیم و از طرفی هنرمندان تجسمی  در این شرایط رشد خواهند کرد و بازار کشورهای خلیج فارس که عموما در این حوزه از نظر تولید فقیر هستند تقویت می شود چرا که آنها به لحاظ تعداد هنرمندان فقیر هستند و امکان تولید آثار هنری را ندارند، اینها بازار بسیار خوبی هستند و باغ مجسمه و موزه هنرهای معاصر کیش می تواند بستری برای ارایه آثار هنری به کشورهای همسایه  و بازویی برای اقتصاد هنر  باشد.

کد خبر 989787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha