بیش از ۹ هزار جلد کتاب در کتابخانه مدرسه علمیه هراتی تربت ‌حیدریه وجود دارد

حجت الاسلام عصمتی گفت:علاوه بر حدود هشت هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه مدرسه علمیه هراتی تربت حیدریه، بین هزار تا هزار و ۵۰۰ جلد کتاب چاپ سنگی یا خطی وجود دارد.

حجت الاسلام «محمدحسین عصمتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تربت حیدریه افزود: هر چند قدمت دقیق تمام کتاب‌ها مشخص نیست، اما طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی، نتایج کنونی بدست آمده نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد کتاب‌ها قدمت بین ۷۰ تا ۱۱۰ سال دارند و کتاب‌هایی هم داریم که قدمت آنها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال می‌باشد.

 

معاون پژوهشی مدرسه علمیه هراتی تربت ‌حیدریه با بیان اینکه برخی کتاب‌های خطی و چاپ سنگی تنها دارای۲ یا سه نسخه هستند، گفت: نسخه‌های دیگر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی یا آستان قدس رضوی موجود است.

 

حجت الاسلام عصمتی افزود: مثلا کتاب "تعدیل‌المیزان فی تعلیق علم‌المیزان" نوشته "سید‌بهاء الدین محمدبن باقر حسینی مختاری نایینی" دارای قدمتی ۴۰۰ ساله است که طبق بررسی کارشناسان از این کتاب سه نسخه موجود است و علاوه بر اینجا، یک نسخه در کتابخانه مجلس و نسخه دیگر در آستان قدس رضوی وجود دارد، اما کاتب نسخه ما شخصی به نام "اسماعیل من محمد شاهرودی" است.

 

وی با بیان اینکه البته کتاب‌های یاد شده اکنون به مکان دیگری برای حفظ و نگهداری و تحقیق منتقل شده‌اند تا به آن‌ها آسیبی نرسد، افزود: معاونت پژوهشی مدرسه علمیه هراتی آمادگی دارد تا در راستای انجام رسالت خود، در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی و در قالب نشست‌ها و کنفرانس‌های علمی و پژوهشی با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر همکاری و تعامل داشته باشد.

 

 

کد خبر 992383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha