سعادتمندی زوج های همدانی با طواف امامزاده عبدالله

همدانی‌ها اعتقاد دارند که زوج‌های جوان پس از شروع زندگی مشترک می‌توانند برای داشتن زندگی آرام و سعادتمند به دور امامزاده عبدالله طواف کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان: امسال بر خلاف سال‌های گذشته دیدنی‌های استان همدان خالی از مسافر و گردشگر است چراکه به واسطه پیدایش ویروس کرونا که از اسفندماه سال گذشته استان‌های مختلف کشور را درگیر کرده طرح ممنوعیت سفر به استان همدان نیز به اجرا در آمده است.

بر همین اساس خبرگزاری شبستان سفر مجازی به دیدنی‌های استان همدان را برای گردشگران فراهم کرده است.

امامزاده عبدالله در وسط میدانی با همین نام در دل شهرستان همدان واقع شده است که در آن دو مزار وجود دارد. این مزار ها متعلق به پدر و پسری سادات با نام‌ های احمد و عبدالله است که نسب این دو امامزاده به امام موسی کاظم (ع) بر می‌ گردد. مردم همدان اعتقادات زیادی به این امامزاده دارند و پس از برآورد شدن حاجاتشان، نذورات خود را در این محل ادا می‌ کنند.

نسب این دو امام زاده به امام موسی كاظم بر می‌گردد. به هنگام تسلط قرامطه بر شهرهای غربی ایران (حدود ۲۹۴ هجری) كه مصادف با آغاز خلافت المقتدرباا... عباسی بوده، که به شهادت می‌رسند.

تاریخ دقیقی از سال تولد و وفات این امامزاده بزرگوار در دسترس نیست و بر اساس تتبعات مرحوم عندلیب زاده که شجره نامه این امامزاده را به شرح فوق اعلام نموده پدر بزرگوار امامزاده عبدالله بنام احمد شعرانی به دست قرامطه که اعتقاداتی گمراه کننده داشته اند به شهادت رسیده است.

مردم همدان اعتقاد زیادى به این دو بزرگوار دارند و به همین جهت معمولاً پس از برآورده شدن حاجاتشان نذورات خود را در این محل ادا مى نماید و در مراسم عروسی عروس و دامادها این امامزاده را طواف مى کنند.

از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۵۷ساختمان قبلی بقعه این امام‌زادگان تخریب و بنایی جدید به جای آن احداث شد.علاوه بر این بعضی از همدانی‌ها، آخر هفته‌ها به همراه خانواده به این امام‌زاده می روند و روز تعطیل خود را در آنجا می‌گذرانند.این مکان به دلیل اینکه وسط استان واقع است مسیر حرکت به آن از جاده اصلی امکان‌پذیر بوده وگردشگر می‌تواند ازامکانات رفاهی داخل شهر استفاده نماید.اینجا امامزاده عبدالله (ع) است، هنگام ورود به صحن، گنبدی طلایی با دو گلدسته زیبا به استقبالتان می‌آیند. بنای این امامزاده در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و بنای کنونی آن به جای بنای قدیمی که طاق سنگی چهارضلعی با گنبدی از شیروانی دارد، ساخته شده است.

به گزارش شبستان: از آنجایی که هنر هم نماد فیزیکی و هم نماد آموزشی دارد، در این امامزاده از کاشی‌کاری و خطاطی‌ آیات قرآنی بر روی کاشی‌های آن به درستی استفاده شده‌ که نشان و نمادی از هنر در آن جلوه می‌کند. ضریح روی مزار امامزاده عبدالله همدان، مشبک، آهنی و نوساز است که گردشگران به راحتی می‌توانند در این شهر خودشان را در فاصله زمانی کوتاهی به این مکان برسانند و از آرامش روحی و معنوی آنجا بهره‌مند گردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اتاقی در جوار این امامزاده همدان وجود دارد که به عنوان اتاق عقد در نظر گرفته شده است تا این امر موجب ترویج ازدواج جوانان گردد. امامزاده عبدالله و دیگر امامزاده‌های همدان از قبیل امامزاده یحیی، شاهزاده حسین و امامزاده کوه در این شهر مکانی مناسب برای رسیدن به آرامش روحی و معنوی خواهند بود .

 

گزارش: سمیرا قادری

 

 

 

کد خبر 1000605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha