خداوند نماز را واجب کرده که وجود انسان از تکبر پاک شود

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند نماز را برای ما واجب کرده که به واسطه‌ آن وجود ما را از تکبر پاک نگه ‌دارد، تواضع مقابل والدین و اهل‌بیت(ع) سبب رفعت انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «میثم علی‌پناه» شامگاه دو‌شنبه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) از چند جهت قابل بحث و بررسی است.

وی افزود: در ابتدای این خطبه حضرت زهرا(س) به تشریع فلسفه احکام الهی اختصاص می‌دهند نکاتی را بیان می‌کنند که درباره عبادات به کار ما می‌آید.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایش حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، عنوان کرد: «اگر خداوند نماز را برای ما واجب کرده خواسته به واسطه‌ آن وجود ما را از تکبر پاک نگه ‌دارد»؛ یعنی هر کس که هستی و هر جایی که هستی باید در مقابل خداوند متواضع باشید.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه عبادات ما با عبادات اهل‌بیت(ع) به هیچ وجه قابل قیاس نیست، اظهار کرد: مراقب باشیم که نماز و عبادات ما سبب تکبر ما نشود. اگر عبادت سبب تواضع ما نشود از ریل حقیقی خود خارج شده است.

وی ادامه داد: شیطان همواره سعی می‌کند انسان را با اعمال نیکی که انجام داده گمراه کند و او را نسبت به خود متکبر سازد در حالی که خداوند نماز را قرار داده که با سجده مقابل او و به خاک افتادن بدانید که شما هیچ چیزی نیستید بنابراین نباید تکبر بورزید.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: «من تعجب می‌کنم از کسی که به خاطر چند عمل خیز ناچیز مغرور می‌شود در حالی که نمی‌داند آیا عاقبت‌به‌خیر خواهد شد یا نه»؛ پیامبر(ص) فرمودند مومن تا زمان مرگ نگران عاقبت به خیری خود است.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه توفقیات الهی در انجام اعمال خیر و صالح نباید سبب تکبر ما شود، عنوان کرد: بزرگترین مانع بر سر راه سالک تکبر است؛ قرآن کریم نخستین صفتی که برای عبادالرحمن معرفی می‌کند تواضع است، آنها تکبر نمی‌کنند و فخر نمی‌فروشند.

وی افزود: تا زمانی که انسان خودبین‌ باشد خدابین نخواهد شد، انسان در مقابل خداوند بسیار متکبر است، میزان توقف ما در دنیا معلوم نیست مراقب باشیم.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) گفت: «تعجب می‌کنم از متکبر فخرفروشی که ابتدای خلفت او نطفه‌ای بدبو بوده در آخر کار هم به مرداری بدبو تبدیل می‌شود که نباید روی زمین بماند.

حجت‌الاسلام علی‌پناه ادامه داد: هر زمان به این نتیجه رسیدیم که در نظام خلقت ما چیزی نیستیم تازه عقل ما به کار افتاده است،  قرآن می‌فرماید شما بزرگتر هستید یا آسمان هفت‌طبقه؛ اینقدر روی زمین محکم گام برمدارید و به خود مغرور نباشید.

وی با بیان اینکه بشر از علم چیزی در دست ندارد چطور این همه به خود مغرور می‌شود، عنوان کرد: عناوین و اعتبارات دنیوی را کنار بگذارید، اگر تحصیلات دینی سبب تواضع شما شود شما رشد کردید در غیر این صورت دچار خسارت می‌شوید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در هر موقعیتی مقابل خداوند تواضع کنید به سعادت می‌رسید، گفت: تواضع در مواجهه با پدر و مادر برکات زیادی دارد، دست و پای پدر و مادر خود را بپوسید، در محافل اهل‌بیت(ع) تواضع کنید و دنبال کارهایی باشید که کسی نسبت به آن رغبت ندارد، هرچه مقابل اهل‌بیت(ع) تواضع کنید رفعت خواهید یافت. بسیاری از علمای بزرگ شیعه با عظمتی که داشتند مقابل هیات‌ و روضه‌های اهل‌بیت(ع) طوری تواضع می‌کردند که گویا هیچ چیزی نیستند.

 

کد خبر 1012196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha