حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

سبحانیان با اشاره به اینکه در این سال‌ها فرار مالیاتی افزایش داشته است، گفت: حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید محمدهادی سبحانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در چند سال اخیر اقدامات انجام شده در حوزه قانونی و اجرایی نتوانست ما را به اهداف درآمد‌های مالیاتی مقرر در برنامه ششم توسعه برساند.


وی ادامه داد: متاسفانه تحرکات جدی را از سوی دولت برای تحقق این اهداف ندیدیم.


سبحانیان افزود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید سهم درآمد‌های مالیاتی از کل منابع عمومی، ۵۰ درصد می‌شد در حالی که در لایحه دولت زیر حدود ۳۰ درصد بود و تقریباً حدود ۲۳ درصد کمتر از درآمد‌های مالیاتی پش بینی شده در برنامه ششم توسعه است.


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت در طول سال‌های گذشته در طول برنامه ششم توسعه، هیچ لایحه‌ای دال بر کاهش معافیت و مدیریت معافیت‌ها و افزایش پایه‌های مالیاتی جدید ارائه نکرده است و در حوزه اجراء هم در برخی موارد به رغم همه زحمات، خلاء‌هایی وجود داشت.


سبحانیان با اشاره به اینکه در این سال‌ها فرار مالیاتی افزایش داشته است، گفت: حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

 

وی درباره تصمیمات کمیسیون تلفیق در مورد مالیات در بخش تولید افزود:یکی از مهمترین تغییراتی که در کل لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق انجام شد؛ کاهش نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها از ۲۵ به ۲۰ درصد بود.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشور‌ها سهم مالیات بر تولید و مالیات بر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، بسیار بالاتر است در حالی که در بسیاری از کشور‌ها به سمت اخذ مالیات بر مصرف و ثروت به جهت حمایت از تولید می‌روند و البته با این طرح؛ یک کمک به اصناف با توجه به شرایط کرونا شده و سقف معافیت‌های مالیاتی آن‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.


سبحانیان گفت: سازمان امور مالیاتی باید به سمت مالیات گرفتن هوشمند برود.


وی ادامه داد: اگر حاکمیت به دنبال این است که اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا و به سمت درآمد‌های مالیاتی حرکت کند بنابراین کل سیستم باید به این موضوع کمک کند و سازمان امور مالیاتی به تنهایی قادر نیست این قدم را بردارد.


سبحانیان درباره قابل وصول بودن مالیات خانه‌های لوکس و خودرو‌های گران قیمت در سازمان امور مالیاتی هم گفت: مالیات در این بخش حتما قابل وصول است، ولی این گلایه وجود دارد که با گذشت حدود هشت ماه در سال ۹۹، آیین نامه اجرایی آن در دولت به تصویب نرسیده و عملاً مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در سال ۹۹ اجرایی نشده است.

 

 

 

کد خبر 1019559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha