همگرایی کشورهای اسلامی با تکیه بر موضوعات حج و زیارت/ایران همیشه در موضوع وحدت اسلامی پیش قدم بوده است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به برگزاری همایش «کشورهای مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، همگرایی کشورهای اسلامی با تکیه بر موضوعات حج و زیارت را از اهداف این همایش برشمرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، علی اکبر ضیایی امروز(چهارشنبه 13اسفند) در نشست خبری همایش «کشورهای مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، در گفتگو با خبرنگاران  با اشاره به فعالیت های این پژوهشکده گفت: پژوهشکده حج و زیارت به جز یک مورد که در عربستان فعالیت می کند، در سطح بین الملل وجود ندارد.

 

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد:این پژوهشکده از ابتکارات بعثه مقام معظم رهبری است که به بحث پژوهش در حوزه حج و زیارت می پردازد و تاکنون تولیدات علمی متنوعی داشته است.

 

وی در ادامه با اشاره به تولیدات این پژوهشکده گفت: تاکنون 1400 عنوان کتاب در پژوهشکده حج و زیارت تهیه و منتشر شده است که 38 عنوان کتاب مربوط به سال جاری می شود.

 

ضیایی در ادامه به موضوع نشست اشاره کرد و گفت: در راستای سلسله همایش های سراسری جهان اسلام و حج و حرمین شریفین، همایش بین المللی «مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین» به همت پژوهشکده حج و زیارت، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری فردا در قم برگزار می شود. 

 

وی با اشاره به برخی اهداف این همایش  با بیان اینکه مغرب اسلامی شامل چهار کشور الجزایر، تونس، مراکش و لیبی می شود گفت: همگرایی کشورهای اسلامی با تکیه بر موضوعات حج و زیارت یکی از موضوعاتی است که لازم است به آن پرداخته شود.

 

ضیایی بابیان اینکه وحدت اسلامی موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران همواره در آن پیش قدم بوده است ادامه داد:امت اسلامی با اتحاد تحت کلمه توحید می توانند مشکلات خود را حل کرده و در برابر ترفندها و توطئه های استکبار بایستد.

 

وی با اشاره به مهم ترین محورهای این همایش گفت:  اهمیت حج و حرمین از دیدگاه مسلمانان مغرب اسلامی با رویکرد تقریبی، احکام و آیین های تقریبی حج و حرمین، ظرفیت ها و راهکارهای همکاری مشترک ایران و کشورهای مغرب اسلامی در چارچوب حج، افق های مشترک سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران و کشورهای مغرب اسلامی، نقش عالمان و فرهیختگان شمال افریقا در مقابله با افراط گرایی در میان مسلمانان، تلاش های وهابیت جهت اثرگذاری بر مسلمانان مغرب اسلامی، تاریخ و فرهنگ حج گذاری در مغرب اسلامی، اهتمام مغربیان به مشاهد مشرقه و نمادهای اهل بیت(ع)، نقش حج و حرمین در تحقق اهداف بین المللی بیانیه، نقش حج و حرمین در تحقق اهداف بین المللی بیانیه گام دوم درباره مغرب اسلامی، نقش و تأثیر حج بر روابط و فرهنگ ایران و مغرب اسلامی، از مهم ترین محورهای این همایش است.

 

لازم به ذکر است همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین فردا  پنجشنبه 14 اسفندماه 99  از ساعت 8:30 صبح  در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار می شود.

کد خبر 1033767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha