برگزاری سه کمیسیون درهمایش مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین/جوانگرایی شاخصه اصلی همایش

حجت الاسلام والمسلمین نجاتی با بیان اینکه چهار کرسی علمی ترویجی قبل از برگزاری همایش بین المللی « مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»،برگزار شده است از برگزاری سه کمیسیون در روز همایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین نجاتی  امروز(چهارشنبه 13اسفند) در نشست خبری همایش «کشورهای مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، در گفتگو با خبرنگاران  همایش «کشورهای مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» را چهارمین حلقه از سلسله همایش‌های «مسلمانان جهان و حج و حرمین» دانست که حلقه‌های سابق شامل «مسلمانان هند و حج و حرمین»، «مسلمانان عراق و حج و حرمین»، «مسلمانان افغانستان و حج و حرمین» در این پژوهشکده برگزار شده است.

 

دبیر علمی همایش ادامه داد: به منظور ارتباط بیشتر و بررسی راهکارهای علمی تحقیقاتی موجود در حوزه حج مغربی، پیش نشستی با حضور اندیشمندان الجزایری در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شده است؛ همچنین چهار کرسی علمی ترویجی با عناوین «تراث حج و حرمین مغرب اسلامی»، «نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» و «حرمین شریفین در سفرنامه های مغرب اسلامی» که در هفته منتهی به روز همایش برگزار شده است، دریچه ای برای ورود به این همایش بین المللی است.

 

وی افزود: برنامه دیگر این همایش رونمایی از 5 کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژه نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت (علمی پژوهش) و میقات حج (علمی ترویجی) است.

 

نجاتی همچنین به برنامه کمیسیون‌های همایش مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین اشاره کرد و گفت: کمیسیون اول با عنوان اهل بیت (ع) و مغرب اسلامی با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری برگزار می شود که شامل سه مقاله نقش عالمان مغرب اسلامی در تبیین فضیلت پیامبراکرم(ص) ،برسی تاثیر حضور اهل بیت در تحولات مغرب اسلامی،  و نقش حج و حرمین در جنبش های مهدوی مغرب اسلامی است.

 

وی افزود: کمیسیون دوم  با عنوان حج گزاری در مغرب اسلامی با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رکن‌الدینی برگزار و شامل  5مقاله چالش های داخلی و خارجی حج مغرب اسلامی ،اهمية الحج و الحرمين من وجهة نظر مسلمي المغرب الاسلامي، مقایسه تطبیقی حج گزاری فاطمیان مصر و مغرب ، حج گزاری مغرب (مراکش) و حج سنوسی می شود.

 

دبیر علمی همایش افزود: کمیسیون سوم نیز با عنوان  افراط‌گرایی و مقابله با آن در مغرب اسلامی با مدیریت دکتر علی‌اکبر ضیایی برگزار می شود که  سه مقاله ی نقش عالمان و فرهيختگان تونس در مقابله با افراط گرايي، تعظيم قبور اولياء از منظر فقهاي مغرب اسلامي، و کیفیت تعظیم شعائر و عناصر دخیل در مشروعیت آناز منظر فقهای امامیه و مغرب را شامل می شود.

 

لازم به ذکر است همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین فردا  پنجشنبه 14 اسفندماه 99  از ساعت 8:30 صبح  در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار می شود.

کد خبر 1033771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha