همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» در قم برگزار شد

همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» از سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین» امروز به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام محمدسعید نجاتی، امروز(پنجشنبه ۱۴ اسفند) در همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» که در قم برگزار شد، گفت: این همایش را از سلسله همایش‌هان «جهان اسلام و حج و حرمین شریفین» است که از حدود یک سال پیش در دستور کار قرار گرفت.

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» افزود: هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها شناخت بخشی از ادبیات حج است.

 

وی ادامه داد: به منظور ارتباط بیشتر و بررسی راهکارهای علمی تحقیقاتی موجود در حوزه حج مغربی، پیش نشستی با حضور اندیشمندان الجزایری در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شده است؛ همچنین چهار کرسی علمی ترویجی با عناوین «تراث حج و حرمین مغرب اسلامی»، «نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» و «حرمین شریفین در سفرنامه های مغرب اسلامی» برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام نجاتی، همچنین از انتشار پنج عنوان کتاب و دو ویژه‌نامه نشریه، برای این همایش خبر داد و گفت: انتشار پنج عنوان کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» از عناوین این کتاب هاست.

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» همچنین از انتشار  ویژه‌نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت (علمی پژوهش) و میقات حج (علمی ترویجی) برای این همایش خبر داد.

 

لازم به کر است چهارمین همایش از سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین» با موضوع «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در قم برگزار شد. در این همایش جمعی از علما، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه حج و زیارت حضور داشتند.

کد خبر 1033967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha