ایجاد تعادل بین انسان و طبیعت یکی اهداف پیامبران الهی است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه حفظ محیط زیست نقش مهمی در بقای نسل انسان ها دارد، گفت: اقشار مختلف مردم در آستانه سال نو به منظور جمع‌آوری هدایا و کمک‌های مردمی برای نیازمندان در جشن نیکوکاری مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۱۵ اسفند) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه پنجاه و سوم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند که  از شرایط کمال قربانی، آن است که گوش هایش صاف و برافراشته و چشمانش سالم باشد، بنابراین هر گاه گوش و چشم قربانی سالم باشد قربانی کامل و سالم است هر چند شاخش شکسته باشد و با پای لنگ به قربانگاه آید.


 حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست»  با طرح این سئواله که چرا باید قربانی بی عیب و نقص باشد؟، افزود: با این که هدف نهایی از قربانی کردن آن است که گروهی از نیازمندان از آن بهره مند شوند همانطور که قرآن مجید می فرماید «هنگامی که پهلوهای قربانی آرام گرفت (و جان داد) از گوشت آنها بخورید و مستمندان قانع و فقیران معترض را نیز اطعام کنید، این گونه ما این حیوانات را مسخر شما ساختیم، تا شکر خدا را بجا آورید.

 

وی افزود: مسلم است سالم بودن و نبودن گوش یا شاخ حیوان کمترین تأثیری در این معنی ندارد، ولی با توجه به این که قربانی کردن یک عبادت است و انتخاب حيوان معیوب و ناسالم مناسب ساحت قدس پروردگار نیست، برای تقدیم به درگاه پروردگار، باید بهترین را برگزید و این یک نوع ادب و احترام به ساحت قدس خداوند متعال است.

 

امام جمعه چوار تاکید کرد: نماز خواندن زنان با حجاب کامل، پوشیدن لباس های تمیر به هنگام نماز، خوشبو کردن خویشتن به هنگام عبادت، و حتى غسل و کفن میت با آب پاک و لباس پاک، همه نوعی ادای احترام به پیشگاه حق است.

 

حجت الاسلام میهن پرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۲۵ رجب سالرور شهادت حضرت امام کاظم(ع)، بیان کرد:  حکومت بنی عباس (659 -132 ق)، ار سفاح تا مستعصم (37 نفر) با حاکمیت ۵ قرن (527 ساله)، سومین دوره طاعوت عصر تأویل است، هر چند اختناق از اصول و لوارم حاکمیت های طاعونی است و حاکميت عباسیان نیز از این قاعده مستثنی نیست  و حتی باید گفت که حکومت عباسی، از احتناق آفرین ترین حکومت های تاریخی است، اما باید خاطرنشان کرد که اختناق طاعونی بنی عباس در عصر امامت امام کاظم(ع) در یکی ار شدیدترین وضعیت های خود قرار داست.

 

وی گفت: این وضعیت عمدتا به این جهت بود که عباسیان تازه به مسند حاکمیت دست یافته بودند و برای تثبت حاکمیت شیطانی خود و سرکوب مخالفین خود، به سیاست های اختناق، سرکوب، فشارهای سیاسی و ایجاد رعب و وحشت در جامعه روی آوردند، به دلیل هم شراشط حفقانی شدید بود که امام صادق(ع) همگام شهادت. به ۵ نفر وصیت کردند و این تدبیر به این معنا است که اگر امام به یک نفر وصيت مي کردند،  جان شريف ولیي هفتم در معرض خطر شدید قرار می گرفت.

 

امام جمعه چوار  در ادامه بیان کرد: اما حركت انسان ۲۵۰ سال یعنی مبارزه حاد سیاسی بلندمدت برای استقرار حکومت اسلامی در دوره امام کاظم علیه‌السلام علاوه‌بر تقیه و شبکه‌سازی یک ویژگی بارز و شاید تا حدودی منحصربه‌فرد داشت و آن راهبرد نفوذ در دستگاه طاغوت بود و بهره‌مندی از عیون، حواسیس و کسانی که اخبار و اسرار دشمن را به دست بیاورد و به جبهه خودی اطلاع بدهد از ارکان اصلی هر حکومتی است.

 

وی در ادامه با اشاره به عید مبعث و ایام جشن نیکوکاری، اظهار کرد: در مورد بعثت انبیاء به‌ویژه حضرت ختمی مرتبط نکته شایان‌توجه ضرورت و دوام به پیامبر است، چراکه معارف الهی از سنخ علوم بشری نیست و از این‌رو پیشرفت‌های شگرف علمی و صنعتی نیز انسان را از وحی و نبوت پیامبران بی‌نیاز نخواهد کرد زیرا پیامبران علوم و اموری را که برای جوامع انسانی می‌آورند که تحصیل آن جز از راه وحی مقدور بشر نیست.

 

حجت الاسلام میهن پرست افزود:  خدای سبحان  نفرمود: پیامبر، آنچه را نمی دانید به شما می آموزد، بلكه فرمود که چیزی به شما می آموزد که شما هرگز در فهم آن خودکفا نبوده و نخواهید بود، زیرا فعل مضارع مقرون به «کان» منفی، به عجز و ناتوانی بشر در ادراک معارف و مطالبی اشعار دارد که نیل به آنها بدون واسطه وحی میسور انسان نیست.

 

امام جمعه چوار در ادامه گفت: جشن نیکوکاری برنامه‌ای است که هرساله در نیمه دوم اسفند ماه و در آستانه سال نو به منظور جمع‌آوری هدایا و کمک‌های مردمی و سپس توزیع در بین محرومین اجرا می‌شود و امسال با شعار عیدی برای همه از سوی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در سرتاسر کشور انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشن نیکوکاری، اظهار کرد: کمک به خانواده‌های نیازمندان و مددجویان امداد، تامین بسته‌های معیشتی از قبیل برنج، روغن و حبوبات برای خانواده‌های نیازمندان، تامین لباس و کفش برای نیازمندان از جمله اهداف این جشن نیکوکاری است.

 

امام‌جمعه شهر چوار  با اشاره به‌روز درخت‌کاری، تصریح کرد: محیط‌ زیست خیلی امری مهم و جدی است، خلاصه‌ی اهمیت این  موضوع عبارت از مسئولیت انسان در قبال طبیعت است که انسان باید در برابر طبیعت احساس مسئولیت کند، همچنان که در قبال انسان‌ها احساس مسئولیت می‌کنیم.

 

  حجت الاسلام میهن پرست گفت: اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند، این همان هدف اساسی و اصلی است، عدم حفظ این تعادل ناشی از عواملی است که عمده‌اش خودخواهی‌های انسان‌ها شامل قدرت‌طلبی،  قلدری و گردن‌کلفتی بعضی از ما انسان‌ها است.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی این اتفاق نیافتد و این تعادل حفظ نشود آن‌وقت بحران محیط‌ زیست پیش می‌آید و بحران محیط‌ زیست همه بشر، همه انسان‌ها و نسل‌های آن  ضرر می‌زند.

 

 

 

 

کد خبر 1034149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha