عوام زدگی، تمرکز زدایی و اقتصاد نفتی باعث شد نظام مالیاتی کشور به کاهش نابرابری و فقر منجر نشود

صفایی دلویی با اشاره به اینکه سه عامل عوام زدگی، تمرکز زدایی و اقتصاد نفتی باعث شد که نظام مالیاتی کشور به کاهش نابرابری و فقر منجر نشود، گفت: در کشورهای پیشرفته بیشترین مالیات از سرمایه داران و کمترین مالیات از بخش تولید گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد صفایی دلویی رئیس کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: سه عامل عوام زدگی، تمرکز زدایی و اقتصاد نفتی باعث شد که نظام مالیاتی کشور به کاهش نابرابری و فقر منجر نشود.

او با بیان اینکه نظام مالیاتی باید ۳ ویژگی مهم داشته باشد، ادامه داد: اول باید نظام مالیاتی منعطف باشد مثلا در شرایط تحریم کمتر به تولید فشار بیاورد. نکته دوم اینکه نظام مالیاتی باید فناورانه باشد اما هنوز در به کارگیری فناوری های جدید موفق نبوده ایم و نکته آخر اینکه در ساختار نظام مالیاتی ما اگر مودی اعتراضی داشته باشد، اعتراض را به خود سازمان مالیاتی می برد و این نقص باید برطرف شود.

صفایی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیشترین مالیات از سرمایه داران و کمترین مالیات از بخش تولید گرفته می شود اما در کشور ما برعکس است و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سیستم نفتی برخی کشور‌ها درآمد دولت بر دوش فروش نفت است نه مالیات و به عبارتی در کشور‌های نفتی فرار مالیاتی بیشتر است.

کد خبر 1036181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha