قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» هم ابتر ماند

جعفریان گفت: هدف از شناسایی خانه های خالی و مالیات بر آن، افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت اجاره ها بود اما به دلیل فشارهایی که به سازمان و مجلس وارد می شود عملاً این قانون ابتر ماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران درمورد موانع پیش روی اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

جعفریان با اشاره به دلیل عدم موفقیت قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: ما در حال حاضر حدود 2 میلیون و 500 هزار خانه خالی در کشور داریم اما برای وصول این مالیات ابزار و مکانیزمی تعریف نکردیم و وزارت فناوری اطلاعات هم کمکی نکرده است.

وی افزود: بیشترین خانه های خالی در دست سازمان ها و نهادهایی است که کسی جرأت مالیات گرفتن از آن ها را ندارد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران با اشاره به نقش وزارت نیرو در شناسایی خانه های خالی اظهارکرد: عده ای از مالکان خانه های خالی، عمداً چراغ ها را روشن می گذارند تا مصرف برق افزایش پیدا کند و شناسایی نشوند اما در نهایت این وزارت مسکن و شهرسازی است که باید شهرداری ها را مکلف کند و وزارت فناوری اطلاعات هم باید ورود کند.

جعفریان در ادامه به هدف از تصویب این قانون اشاره کرد و گفت: هدف از شناسایی خانه های خالی و مالیات بر آن، این بود که عرضه مسکن افزایش و قیمت اجاره ها کاهش پیدا کند اما به دلیل فشارهایی که به سازمان و مجلس وارد می شود عملاً اتفاقی نیفتاد و این قانون ابتر ماند.

همچنین در ادامه، دکتر عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین شرکت توانیر با بیان اینکه مسئولیت شناسایی واحدهای خالی بر عهده شرکت توانیر نیست گفت: شرکت توانیر ابزاری برای این کار در اختیار ندارد و صرفاً باید همکاری کند.

وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی مجری اصلی کار است که با تجمیع مجموعه ای از داده ها و اطلاعات نسبت به شناسایی خانه های خالی اقدام می کند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین شرکت توانیر اظهارکرد: بر اساس خوداظهاری های مردم نسبت به شناسایی خانه ها اقدام می شود و از انشعاب برق صرفاً می توان برای اطلاعات تکمیلی استفاده کرد تا خانه ای از قلم نیفتد.

کد خبر 1038623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha