لزوم پرهیز از مانع‌تراشی در مسیر تولید/ تحقق شعار سال نیازمند تعامل دستگاه های دولتی است

سماکچی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی باید به بخش خصوصی اهل واگذار شوند گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند و انتظار داریم دستگاه‌های دولتی از مانع‌تراشی در مسیر تولید دست بردارند.

«محمدرسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» با بیان اینکه لازم است همه ما شعار سال 1400 را جدی بگیریم اظهارکرد: در این مسیر باید مسئولان اقتصادی، متولیان تولید اعم از حوزه‌های صنعتی و کشاورزی از ظاهر‌نمایی به شکل جدی پرهیز کنند و جلوی نصب بنر و تراکت را گرفته و فقط برای تحقق شعار سال تلاش کنند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رفع مشکلات اقتصادی کشور از طریق اهمیت دادن به تولید، کاستن از بروکراسی‌های اداری و حمایت واقعی و همه‌جانبه از تولیدکننده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دولت فعلی که چند ماه بیشتر فرصت ندارد اما با این حال در همین مدت کوتاه باید کمر همت را محکم ببندد و به نصایح مقام معظم رهبری عمل کند.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان با بیان اینکه اختلاف بین وزارتخانه‌ها برای تامین کالاهای اساسی به اعتماد مردم ضربه زد افزود: انتظار داریم وزارت صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، گمرک، امور مالیاتی، تامین اجتماعی، تعاون کار ورفاه اجتماعی، محیط زیست، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و مانند این‌ها با هم هماهنگ باشند و رویکردهای اشتباه خود را کنار بگذارند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اختلاف دستگاه‌های داخلی در بحث تولید، تامین و توزیع اقلامی مانند مرغ و روغن که وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی مصداق بارز آن بودند را مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت: برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» باید دستگاه‌های دولتی با هم هم‌افرایی داشته باشند و منسجم عمل کنند.

 

سماکچی جلوگیری از واردات کالای خارجی، خام‌فروشی، ممانعت از قاچاق کالا و تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل را جهت تحقق شعار سال مسئولیت خطیر مسئولان دانست و یادآور شد: پشتیبانی از تولید به این معنی است که مالیات ارزش افزوده که تسلسل‌وار از تولید کنندگان دریافت می‌شود حذف و فقط مصرف‌کننده نهایی این مالیات را پرداخت کند.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان کاهش و سپس تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی را از جمله مصادیق بسیار بارز پشتیبانی از تولید و شعار سال 1400 ذکر کرد و گفت: پشتیبانی و حمایت از تولید به این معنی است که باید شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی و سرمایه‌گذار اهل به شکل صحیح واگذار شود.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هماهنگ بودن دستگاه‌های مختلف در امر واردات و صادرات را هم بسیار مهم خواند و اظهار داشت: حمایت از تولید به این معنی است که دستگاه‌های مرتبط تولید اگر نمی‌توانند گرهی از مشکلات تولید باز کنند دیگر به شکلی عمل نکنند که در این میان گره‌های ناگشودنی‌تری ایجاد شود.

 

سماکچی با بیان اینکه برای واردات و صادرات نباید بین دستگاه‌هایی مانند استاندارد، دامپزشکی، غذا و دارو، بهداشت، گمرک، حمل ونقل، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها جنگ و دعوا وجود داشته باشد تصریح کرد: برای جلوگیری از چنین موانعی که مانعی جدی در مسیر توسعه اقتصادی است باید کمیته‌ای متشکل از این دستگاه‌ها تشکیل و مشکلات سریعا حل شود.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان فراهم کردن سرمایه در گردش تولیدکنندگان توسط بانک‌ها به دور از هرگونه بروکراسی‌های معمول را نیز لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری حداقل در 10 سال اخیر کلیه دستوراتشان جهت حمایت از تولید، اقتصاد و اشتغال بود اما همت بایسته‌ای برای اجرای آن مبذول نشد که جای تأسف است.


 

کد خبر 1039614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha